Novi kredit od 700 miliona evra za Moravski koridor: Koliko je skok cena na tržištu uticao na izgradnju saobraćajnice?
Komentari05/11/2023
-08:04
Srbija planira da uzme treći kredit za Moravski koridor u iznosu od 700 miliona evra. Kredit je potvrđen u Skupštini Srbije. U obrazloženju za novo zaduživanje navodi se da će novac biti upotrebljen za finansiranje građevinskih usluga američko-turskog konzorcijuma Behtel-Enka, a sredstva će koristiti preduzeće Koridori Srbije.
Postavlja se pitanje da li se finansiraju dodatni radovi ili nešto što je već trebalo da bude urađeno u okviru prvobitnog ugovora. Prvobitni ugovor za izgradnju Moravskog koridora dužine 110 kilometara potpisan je na 900 miliona evra.
Za bivšu ministarku saobraćaja Zoranu Mihajlović novo zaduživanje je sporno. Smatra da do njega dolazi jer srpska strana nije poštovala dinamiku radova.
"U ugovoru stoji vrlo jasno da ukoliko postoji problem sa američke strane, srpska strana može da ispostavi jako visoke penale kao što i američka strana može srpskoj strani isto to da uradi. Tako da me ne bi čudilo da u ovom novom zaduženju ima tih delova gde srpska strana nije uradila svoj posao – oko pozajmišta, kamenoloma, eksproprijacije koja ide sporo... ", rekla je Mihajlović za Euronews Srbija.
Ona kaže da je ugovorom predviđeno da se poveća cena usluga u slučaju na primer, povećanja cena sirovina.
Mihajlović dodaje da je auto-put uz digitalni koridor i zaštitu od poplava, trebalo da bude gotov do 2024. godine, a sada kraj radova procenjuje do 2027.
"Ja sam bila do 2020. ministarka saobraćaja, to je bio jedini projekat koji je išao u skladu sa dinamikom. Vi od tog trenutka imate problem sa izvođenjem od strane izvođača, nije u pitanju samo Behtel nego i podizvođači koji su birani od strane Puteva Srbije i Koridora", rekla je Mihajlović.
Za organizaciju Transparentnost Srbija postoji više spornih momenata u vezi sa Moravskim koridorom, a jedan od njih je leks specijalis kojim je zaobiđen Zakon o javnim nabavkama.
"Dogovoreno je angažovanje strateškog partnera Vlade Srbije za izgradnju tog koridora u proceduri koja je kreirana samo za taj jedan projekat i sa uslovima i kriterijumima koji su očigledno bili prilagođeni upravo firmi koja je na kraju i dobila posao", rekao je za Euronews Srbija Nemanja Nenadić iz Transparentnosnti Srbija.
Zajam zbog skoka cena
Ministar finansija Siniša Mali za Euronews Srbija odgovara da se dodatni zajam od 700 miliona evra uzima zbog poskupljenja cene energeneta, građevinskog materijala kao i radne snage.
"Ako imate situaciju 2020. kada su enormno skočile cene građevinskog materijala, energenata, hoćete da zaustavimo taj projekat? Hoćete da kažemo ljudima koji gravitiraju ka tom auto-putu da nećemo da ga završimo. Ako ste krenuli neki projekat, sad ćemo da zagrizemo da ga uradimo do kraja", rekao je Mali.
Mali je naveo da projekat ne može da se uradi ako se ne plaćaju izvođači, a da izvođač ne može da radi zato što su porasle cene čelika, građevinskog materijala i radne snage.
"To su klizne skale koje imate u svakom ugovoru sa svakom građevinskom firmom, ako dođe do poremećaja na tržištu da se to reguliše na pravi način. Mi to i radimo", rekao je Mali.
Guvernerka NBS Jorgovanka Tabaković dodaje da je uobičajeno da se u izvođenju dogode nepredviđeni radovi ističući da će Moravski kordor biti opremljen internetom i regulacijom korita reke radi zaštite od poplava.
Ona kaže da opremljenost puta opravdava tu cenu.
Stevanović: Desio se ogroman šok na svetskom tržištu
Ekonomista Aleksandar Stevanović kaže za Euronews Srbija da su se desile velike promene na tržištu koje su kao rezultat imale i značajne promene vezane za finalnu cenu koja će biti ispostavljena za auto-put.
"Saglasio bih se sa ministrom jer se desio ogroman šok na svetskom tržištu. Ako posmatrate cene ključnih sirovina, odnosno materijala za auto-puteve, videćete da se tu desio prilično veliki skok", rekao je Stevanović.
Prvi kredit za Moravski koridor je bio 430 miliona evra, a drugi 500 miliona evra. Na pitanje zašto je treći kredit od 700 miliona evra toliko veći od prethodna dva, Stevanović je naveo da su i promene bile velike ali i da verovatno nije bilo pravilno planirano i procenjeno.
"Takođe, vrlo je verovatno da su penali za neizvršavanje obaveze sa naše strane veliki. Mi smo zemlja koja hronično veliki deo budžeta daje za peglanje svojih sopstvenih grešaka i to se ne odnosi samo na auto-puteve. Nama nedostatak izgrađenih institucija i vladavine prava ispostavlja svake godine cenu i to će nastaviti da se radi sve dok ne izgradimo zemlju kako treba", rekao je Stevanović.
Stevanović dodaje da će verovatno jedan deo tranše od 700 miliona evra biti vezan i za ono što tek treba da se pravi.
"Imate delove Moravskog koridora koji su još u početnim fazama izgradenje, a nešto će verovatno biti i za plaćanje onoga što je već blizu završetka", dodaje on.
Komentari (0)