Tehnologija

Fejsbuk je postao Meta – zašto baš sada i šta će to značiti za korisnike

Komentari

Autor: Jovan Đurić

30/10/2021

-

08:02

Fejsbuk je postao Meta – zašto baš sada i šta će to značiti za korisnike
Mark Zakerberg - Copyright Tanjug/AP/Marcio Jose Sanchez

veličina teksta

Aa Aa

"Imamo novu zvezdu vodilju. Od sada, u prvom planu će biti metaverzum, a ne Fejsbuk", rekao je Mark Zakerberg, čime je najavio promenu imena kompanije - Fejsbuk je postao Meta.

Promena imena kompanije Fejsbuk se očekuje još od prošle nedelje, a novi naziv trebalo bi da odražava rad na metaverzumu. U pitanju je kocept virtuelne stvarnosti - bolje rečeno, digitalni svet, u kome će ljudi moći da se "kreću" koristeći različite uređaje, i da komuniciraju u virtuelnom okruženju. Ovakva tehnologija oslanjaće se na dva osnovna stuba - virtuelnu realnost (VR) i proširenu realnost (AR), koncepte koji su danas itekako već živi i koriste se, pretežno u svetu video-igara i sličnih interaktivnih usluga.

Zakerberg je, najavljujući novo ime kompanije na konferenciji "Facebook Connect", naglasio da će, uz dosadašnji rad na društvenim mrežama, praviti i "platforme budućnosti", kao što je Horizon. Zbog toga, njegova želja je da Meta postane brend koji će biti poput kišobrana pod kojim će se okupiti Fejsbuk, Instagram, WhatsApp, Okulus i mnoge druge platforme.

Kako je objasnio za portal Verge, kompanija će ubuduće gledati na svoje poslovanje u dva koloseka - jedan će biti društvene mreže, a drugi buduće platforme.

"Ideja je da metaverzum ne bude usko povezan ni sa jednim od ta dva koloseka, već da ih sve prožima. Metaverzum će biti i za platforme budućnosti i za socijalna iskustva", rekao je Zakerberg.

Softver koji će biti "motor" metaverzuma zove se Horizon - u pitanju je aplikacija za pravljenje virtuelnog okruženja i interakciju u takvom svetu.

Takođe, kompanija planira da predstavi "Projekat Kambrija", uređaj za glavu poput naočara zahvaljujući kojem će virtuelna grafika moći da bude pomešana sa stvarnim svetom u punim bojama. Ove naočare uključivaće praćenje pokreta lica i očiju, kako bi avatari u virtuelnom svetu bili što verodostojniji.

Zašto baš sada?

Zakerberg je istakao da je razmišljao o promeni imena kompanije još od kada je Fejsbuk kupio Instagram (2012) i WhatsApp (2014).

"Mislim da je veoma zbunjujuće kada vam se ime kompanije zove kao jedna od aplikacija. Dobro je kada ljudi osećaju povezanost sa kompanijom koja je odvojena od povezanosti sa bilo kojim proizvodom", rekao je Zakerberg.

Promena imena, sa druge strane, dolazi u vreme kada kompanija baš i nije u zavidnom položaju. Poslednjih nekoliko nedelja, Fejsbuk je pod svetskom lupom zbog toga što je uzbunjivačica i bivša zaposlena Frensis Haugen odlučila da objavi na hiljade stranice poverljivih dokumenata.

Euronews TV

Ovim, kao i svedočenjima pred Senatom SAD i Parlamentom UK, Haugen je pokrenula pitanja koja se tiču načina na koji se kompanija odnosi prema mentalnom zdravlju svojih korisnika (naročito dece na Instagramu), ali je navela i da sama društvena mreža Fejsbuk radi na osnovu algoritama koji izazivaju negativne reakcije kod ljudi.

Zakerberg, međutim, insistira da poslednji talas loših vesti za kompaniju nema ništa sa promenom imena, i da je čitav proces započet ranije.

"Iako mislim da neki žele da naprave vezu između te dve stvari, takođe mislim i da je takva stvar besmislena. Ako išta, to baš i nije okruženje u koje biste želeli da uvedete novi brend", rekao je.

Dodao je i da se njegova rečenica o "novoj zvezdi vodilji" odnosila primarno na korisnike od 18 do 29 godina, ali da to ne znači da i mlađi neće moći da koriste nove tehnologije, već da samo nisu primarni fokus.

Razdvajanje

Čini se kao da se kroz čitavu priču u vezi sa novim imenom kompanije prepliću koncepti razdvajanja i sastavljanja. Sa jedne strane, ime "Meta" označava fokus kompanije na dva koloseka, a sa druge, sam koncept metaverzuma okuplja sve proizvode na jednom mestu, u virtuelnom svetu.

Kako je sam Zakerberg objasnio, korisnici će biti manje zbunjeni time što postoji "krovno" ime kompanije, koje se ne poistovećuje sa društvenom mrežom. Takođe, biće razdvojeni i nalozi za sve, što do sada nije bio slučaj.

"Imaćete Fejsbuk nalog, Instagram nalog, ali i jedan nalog na najvišem nivou. Na taj način, ukoliko ne želite da koristite Fejsbuk, ne morate. U prvom planu će nam biti metaverzum, a ne Fejsbuk. Na neki način, to je kao kada je Majksrosoft odlučio da im u prvom planu bude klaud tehnologija, a ne Vindouz", rekao je Zakerberg.

Dodao je i da postoje neki koji žele samo da koriste Instagram, ili samo WhatsApp, ili čak ništa od toga, već samo da učestvuju u VR ili AR okruženju.

S obzirom na to kako trenutno stoje stvari, Zakerbergove argumente ovde bi ozbiljno trebalo uzeti u obzir - korisnici su često nezadovoljni što su im svi nalozi isprepletani, i što Fejsbuk služi kao neki vid "matične" platforme. Upravo to bi uskoro trebalo da se promeni.

Šta je metaverzum?

Sam termin "metaverzum" je osmislio i prvi put koristio američki pisac Nil Stivenson, u naučnofantastičnom romanu iz 1992. godine čiji je naslov u Srbiji preveden kao "Histerični sneg". U njegovoj knjizi, ovaj termin odnosio se na 3D virtuelni prostor u kojem ljudi komuniciraju jedni sa drugima u obliku avatara - prevashodno, metaverzum je tu služio kao zabava za siromašne mase u naciji kojom vladaju korporativne franšize.

Bez obzira na to što je, u vreme kada je knjiga izašla, metaverzum izgledao kao distopija, ova ideja postala je veoma privlačna entuzijastima u svetu tehnologije. Metju Bol, uspešni investitor na ovom polju, pisao je u svom eseju o metaverzumu kao "manifestaciji virtuelne stvarnosti, poput filmova 'Ready player one' ili 'Matrix', uz izvesna ograničenja".

Zakerberg je za Verge u julu ove godine prvi put rekao kako želi da napravi od Fejsbuka "kompaniju metaverzuma". 

"Metaverzum je vizija koja se proširuje na mnogo kompanija - tačnije, na celu industriju - možete da ga posmatrate kao naslednika mobilnog interneta. Sigurno nije nešto što samo jedna kompanija može da napravi, već smatram da će veliki deo našeg sledećeg poglavlja biti doprinos ovome, u partnerstvu sa mnogim drugim kompanijama", istakao je.

Označio je ovo kao veliko sledeće poglavlje u tehnološkoj industriji, ali ni sam nije mogao do detalja da raščlani šta bi sve metaverzum podrazumevao. Umesto toga, rekao je samo da je u pitanju nešto što se tiče "velikog broja tema", i da će biti "neka vrsta hibrida društvenih mreža, ali tako da vi postojite u toj virtuelnoj realnosti".

Velika ulaganja

Kompanija Fejsbuk već ima velika ulaganja na polju virtuelne i proširene stvarnosti - kupili su Okulus kompaniju i rade na narukvicama i naočarima koje pružaju mogućnosti AR tehnologije. Takođe, kompanija je kupila i nekoliko VR gejming studija.

Trenutno, AR i VR tehnologije oslanjaju se najviše na korišćenje kaciga uz pomoć kojih se ljudi "premeštaju" u virtuelnu stvarnost. Za planove o metaverzumu koje Zakerberg ima, međutim, to bi moglo da bude prilično nezgodno, jer su u pitanju glomazne kacige koje bi morale da se nose po ceo dan. Prema njegovom mišljenju, ovaj problem bi trebalo da bude rešen do kraja decenije.

Euronews Srbija

"Mislim da će to biti jedan od najvećih tehnoloških izazova u narednih deset godina, ako ne i najveći. Svi mi volimo stvari koje su velike, ali mislim da će zapravo jedan od većih izazova biti da napravimo superkompjuter tako mali da može da stane u naočare", rekao je.

Svet metaverzuma još uvek nije toliko blizu, ali najava Zakerberga o 10.000 radnih mesta pokazuje da su njegove namere u ovoj oblasti veoma ozbiljne.

Pitanje je i zašto se okreće Evropi, a odgovor bi mogao da se nađe u kritikama političara i "liberalnih" medija, kao i u izveštajima Fejsbuka o štetnom uticaju na mlade. Ovo bi, dakle, mogla da bude svojevrsna "osveta" SAD, navodi se u Kocki Euronews Srbije.

Komentari (0)

Magazin