Društvo

Tri faktora zbog kojih je povećan broj saobraćajnih nesreća, Okanović: "Skinite nogu s gasa i držite odstojanje"

Komentari

Autor: Euronews Srbija

10/01/2024

-

10:00

Euronews TV

veličina teksta

Aa Aa

Poledica, neprilagođena brzina i letnje gume glavni su uzroci nesreća koje su se dogodile u prethodna dva dana na putevima u Srbiji, upozoravaju stručnjaci. Sa nogom što manje na gasu uz pristojno odstojanje, vrši se dobra preventiva da do saobraćajnih nezgoda ne dođe.

Iz Puteva Srbije apeluju na vozače da obrate posebnu pažnju u vožnji, budući da su deonice ovih dana vlažne. Na nekima od njih postoji i do pet centimetara snega i svi ti neuslovi uzrokuju brojne saobraćajne nezgode.

Ovo je potvrdio i pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Zlatko Belencan koji je za Tanjug naveo da je od početka godine u saobraćajnim nesrećama poginulo 11 osoba i da u tom broju dominiraju vozači. Kako je takođe naveo, rezultati pojačane kontrole Uprave saobraćajne policije tokom novogodišnjih i božićnih praznika pokazali su da je preko 1.250 vozača upravljalo vozilom pod dejstvom alkohola.

"Najčešći uzrok je neadekvatna brzina, koja se nije prilagodila uslovima stanja kolovoza. Međutim, ukupno gledano stanje bezbednosti saobraćaja je mnogo povoljnije nego što je to bilo prethodne godine ili proteklih godina, recimo 2019. godine", rekao je Belencan.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja konstatuje za Euronews Srbija da je postalo više pravilo nego izuzetak da se putari iznenađuju snegom. Međutim, kako dodaje, da ne bi došlo do saobraćajne nesreće, naročito u tranutnim uslovima, odgovornost je podeljena - na putare i vozače.

"Skrećem pažnju putarima da je njihova zakonska obaveza da održavaju puteve, da se na njima može bezbedno odvijati saobraćaj, da je njihova zakonska obaveza da spreče stvaranje leda na kolovozu. Što se tiče vozača, većina njih se zaista ponaša bezbedno i savesno, ali ima onih koji se ponašaju kao da je jul.  Dakle, skinite nogu s gasa, držite odstojanje i razmišljajte o tome da su posledice veće što je i brzina veća", rekao je Okanović.

Upitan čija je sve odgovornost ukoliko pak, dođe do saobraćajne nesreće, Okanović kaže da vozači imaju veliku ulogu u svemu tome, ali da oni nisu jedini.

"Upravljač puta je zakonski obavezan da održava puteve na način da oni budu takvi da se na njima može bezbedno i nesmetano odvijati saobraćaj. Ukoliko dođe do saobraćene nezgode, iako se vozač pridržavao saobraćajnih propisa, vozio propisanom brzinom, a nije upozoren na iznenadnu pojavu leda ili poledice na nekoj deonici, onda postoji odgovornost upravljača puta i lica koja drže put. U tom slučaju, javni tužilac treba da preuzme krivično gonjenje odgovornih lica, a vozači, odnosno oni koji su pretrpeli štetu, imaju pravo da zahtevaju od upravljača i lica koja drže put naknadu štete", objasnio je Okanvić.

"Nedopustivo je da neko vozi sa letnjim gumama"

Zbog padavina i niskih temperatura stvara se led na kolovozu i zato je potrebno koristiti zimske gume i prilagoditi brzinu uslovima u saobraćaju i stanju puta. Okanović kaže da one ne bi smele da se nađu na putevima Srbije i dodaje da za to postoji i odgovornost ukoliko dođe do nesreće koju je izazvao automobil koji ih ima.

"Nedopustivo je da neko vozi sada sa letinjim gumama. To su retki vozači, ali ima ih da izlaze u saobraćaj sa letnjim gumama. Nemojte da dozvolite tako nešto. Ukoliko dođe do saobraćajne nezgode, a utvrdi se da je uzrok te nezgode nepostojanje zimskih pneumatika, u tom slučaju osiguranje će svima koji su oštećeni isplatiti štetu, potraživati od vlasnika vozila, odnosno vozača. Dakle, zimske gume koštaju 200, 300, 400 ili više evra, ali ukoliko ih nemate i dođe do nezgode, to možda vas košta dve, tri ili četiri ili čak i više hiljada evra", navodi on.

profimedia

 

Kako je ranije Agencija za bezbednost saobraćaja podsetila, vozači imaju zakonsku obavezu da imaju zimske gume u periodu od 1. novembra do 1. aprila, ukoliko je na kolovozu sneg, led ili poledica, ali i da su zimske gume preporučljive i kada su kolovozi suvi, posebno ukoliko su temperature niže od sedam stepeni. 

Iz agencije su ukazali na to da na ovim temperaturama, pneumatici za letnju upotrebu gube svoju najvažniju karakteristiku - dobro prijanjanje, a njihov zaustavni put prilikom kočenja je i do dva puta duži od uobičajenog traga koji ostavljaju zimske gume. 

Osim toga, na pneumaticima za zimsku upotrebu dubina gazećeg sloja (šara pneumatika) mora biti minimum 4mm. Šare pneumatika za zimsku upotrebu su tako oblikovane da sprečavaju zadržavanje snega i pojavu "akvaplaninga".  

Takođe, prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima, vozač je u obavezi da u saobraćaju na putu poseduje zimsku opremu i koristi na propisan način, u suprotnom predviđena je novčana kazna. 

Belacin je takođe podsetio vozače na obavezno korišćenje zimske opreme, pre svega zimskih pneumatika, ali i posedovanje zimske opreme u vozilu - lance i navlake za pneumatike za trenje da bi mogli u slučaju pojave snega i leda na kolovozu adekvatno da reaguju.

"Za pešake je apel pre svega da se uvere da mogu bezbedno da izvrše radnju. Svedoci smo da se sada koriste kapuljače koje smanjiju vidokrug. Imali smo situaciju da je došlo do obaranja pešaka zbog vidokruga visokih vozila", rekao je.

Nije obavezno zvati policiju

Okanović navodi i da je policija ovih dana zauzeta zbog učestalijih udesa, ali kaže da ukoliko dođe do manje materijalne štete nakon saobraćajanje nezgode, nije neophodno da se zove policija zbog vršenja uviđaja.

Niame, prema Zakonu o bezbednosti u sabraćaju član 7, stav 82, saobraćajna nezgoda je svaka "nezgoda koja se dogodila na putu ili je započeta na putu, u kojoj je učestvovalo najmanje jedno vozilo u pokretu i u kojoj je najmanje jedno lice poginulo ili povređeno ili je nastala materijalna šteta".

"Ukoliko nema povređenih, ukoliko je nastala samo manja materijalna šteta, nije neophodno zvati policiju. Vozači treba da znaju da u takvim situacijama, ukoliko ometaju ili ugrožavaju bezbedno odvijanje daljeg saobraćaja, treba što pre da pomere vozilo sa kolovoza. Nema razloga da prave gužve. Poželjno je da pre toga fotogrfišu i snime video na licu mesta nesreće, da u slučaju nekih komplikacija može da se dokaže koji je bio zaustavni položaj vozila i gde su ostali tragovi. Sačinite onda Evropski izveštaj na osnovu kojeg možete da naplatite štetu, a vinonvik nezgode neće da odgovara pred prekršajnim sudom", rekao je. 

Evropski izveštaj

 

Okanović je ranije, komentarišući Evropski zapisnik u izjavi za Euronews Srbija objasnio da je najčeša i najveća greška koju učesnici u saobraćaju mogu da urade nakon što se nesreća desi, napuštanje lice mesta bez policijskog uviđaja i bez popunenjeng Evropskog izveštaja, uz obećanje da će naknadno platiti štetu.

"U najvećem broju slučajeva štetnik prevari oštećenog, a nakon napuštanja lica mesta je gotovo nemoguće naplatiti štetu redovnim putem", kaže on.

Međutim, ukoliko se vozači ipak odluče za saobraćajnu policiju i njihov zapisnik, Okanović navodi da je tu najvažnije znati da se nadležnima precizno objasni gde je do nesreće došlo.

"Saobraćajni policajci znaju šta i kako treba da se radi kada dođu na teren, za učesnike je važno samo da sarađuju", dodao je.

Komentari (0)

Srbija