Biznis vesti

"Naše mesto" kao oznaka kvaliteta u ruralnom turizmu - ko će moći da je nosi i šta će ona doneti seoskim domaćinstvima?

Komentari
Euronews Serbia

Autor: Euronews Srbija

21/06/2025

-

08:13

veličina teksta

Aa Aa

"Naše mesto"- oznaka je kvaliteta u ruralnom turizmu koju će ubuduće nositi ona seoska domaćinstva koja ga zasluže. Kako mogu da dođu do te oznake i šta je cilj tog projekta - o tome je za Euronews Srbija govorio Veljko Jovanović, savetnik predsednika Privredne komore Srbije.

Veljko Jovanović je rekao da, kada pogledamo koliko ima registrovanih gazdinstava, onda ima nedovoljno onih koji su registrovani za usluge smeštaja - svega oko 1.100. Kaže da je to zaista mali broj.

"Kad pogledamo da imamo stotine hiljada ljudi koji su registrovani da se bave poljoprivredom, tu upravo vidimo kapacitet da se i oni možda zainteresuju, naročito u krajevima koji su krenuli da se bude u smislu te vrste turizma, da prepoznaju svoj interes u tome. To je ono što mi zovemo diverzifikacijom poljoprivrednih gazdinstava, zapravo nekom disperzijom rizika, gde oni kažu ok, ja se bavim proizvodnjom voća, povrća ili šta god radim kao primarnu delatnost, ali ću jednu kuću ili jedan objekat angažovati, primiti ljude tu, pružiti im upravo tu hranu koju proizvodim i spojiti ih možda sa ostatkom ljudi u tom kraju koji se bave sličnim poslovima", rekao je Jovanović. 

Kako je dodao, ljudima mnogo pomažu subvencije, ali je finansijski apsekt zapravo ono što najčešće sprečava nekoga da uđe u tu priču. Navodi da su ljudi u strahu od toga kolike će paušale plaćati i koliko je to komplikovan proces.

Euronews/Ljiljana Gradinac

 

"Međutim, sad postoji i e-turista i dosta je to olakšano, dosta je to krenulo u pozitivnu smeru. Postoje mere podrške i od strane Ministarstva poljoprivrede i od strane Ministarstva turizma, od strane Ministarstva brige o selu, pa onda imamo IPARD, meru 7, za koju je veliko interesovanje", napomenuo je. 

Stvaranje lokalnih lanaca vrednosti

Jovanović je rekao da u Privrednoj komori žele da se bave lancima vrednosti i da tu postoje dva osnovna smera.

"Jedan je ta diverzifikacija poljoprivrednih gazdinstava, drugi je stvaranje lokalnih lanaca vrednosti. To je naš interes, da prepoznamo ljude koji će se povezati kao pružaoci usluga, bilo da izdaju smeštaj, bilo da se bave proizvodnjom hrane, bilo da su ugostitelji, da imaju restoran, kafanu, da se oni svi spoje u jednu mrežu i da upravo preferencije za dobijanje oznake 'Naše mesto' imaju ti ljudi koji su prepoznali da je kreiranje tih lokalnih lanaca vrednosti ključni kriterijum za to", objasnio je. 

Oznaka je nedavno prezentovana javnosti, a sada je u toku finalizacija birokratskih stvari koje se tiču pravnog uređenje čitave priče do kraja.

"Pravilnik smo napravili i negde na kraju leta očekujemo da objavimo i prvi poziv da se ljudi prijave da dobiju tu oznaku", najavio je Jovanović. 

Prijava preko regionalnih komora

Govoreći o tome kako će sve funkcionisati u praksi, naveo je da će se kandidati prijavljivati putem regionalnih komora.

"Mi imamo 17 regionalnih komora u Srbiji koje pokrivaju celu Srbiju i na lokalu će se prijaviti, popuniti neki upitnik gde ćemo proceniti na kom su oni nivou već u odnosu na pravilnik koji smo usvojili i onda ćemo organizovati obuku za njih koja će se dešavati na recimo kvartalnom nivou po tim regionalnim komorama. Kada prođu obuku, dobiće sertifikat da su obučeni u skladu sa našim standardima, a na terenu će se raditi neki audit gde će prosto videti na kom su oni nivou i na kom bi oni nivou mogli da budu u neko skorije vreme što je način da oni dobiju oznaku", rekao je. 

Euronews/Ljiljana Gradinac

 

Upitan ko najčešće posećuje seoska domaćinstva, Jovanović kaže da to jeste ključno za pružaoce usluga, da oni shvate zapravo kome se obraćaju.

"I to je negde ideja cele ove priče našeg mesta, da pružaoci usluga shvate ko su njihovi gosti i da se negde prilagode njima, opet čuvajući onu svoju specifičnu sposobnost, ono zbog čega su ti ljudi u prvom mestu i došli. Za sada najveći broj posetilaca dolazi iz Srbije, ali raste broj onih koji dolaze iz inostranstva. Bilo je nekoliko ozbiljnih analiza što sa ekonomskog fakulteta, što sa drugih mesta, koje su pokazale da turisti uglavnom ostaju dva ili nešto više dana u Srbiji u tim tipovima smeštaja, da su zainteresovani za gastroturizam, da su zainteresovani za prirodu, za boravak u prirodi, za aktivnosti koje bi mogle da budu organizovane za njihovo uživanje u prirodi i to je ono što hoćemo da ljudima koji pružaju usluge negde naznačimo kroz taj sistem obuka", objasnio je. 

Kako je dodao, žele da čuju i njihovo iskustvo jer, kakvo god istraživanje da se radi, oni se sa tim ljudima sreću svaki dan.

Gostovanje Veljka Jovanovića pogledajte u video-prilogu. 

Komentari (0)

Biznis