Biznis vesti

Evropski automobilski samit: Da li EU odustaje od cilja da se ukine proizvodnja vozila sa SUS motorom do 2035. godine?

Komentari
Evropski automobilski samit: Da li EU odustaje od cilja da se ukine proizvodnja vozila sa SUS motorom do 2035. godine?
Evropski automobilski samit: Da li EU odustaje od cilja da se ukine proizvodnja vozila sa SUS motorom do 2035. godine? - Copyright profimedia

Autor: Euronews

20/09/2025

-

19:24

veličina teksta

Aa Aa

Samit na visokom nivou održan u Briselu potvrdio je jasan strateški fokus Evrope na električne automobile.

"Bez obzira na sve, budućnost je električna", rekao je za Euronews izvor upoznat sa razgovorima između predsednice EK Ursule fon der Lajen i vodećih ljudi automobilske industrije.

"Industrija je izuzetno svesna potrebe za tranzicijom", dodao je izvor koji je želeo da ostane anoniman.

Pred sastanak, evropski proizvođači automobila tražili su veću fleksibilnost u primeni ciljeva za emisiju CO₂.

"Ali čak i kada bi Komisija ublažila te ciljeve, globalna konkurencija bi ih nametnula industriji", rekao je isti izvor.

Brisel teži cilju klimatske neutralnosti do 2050. godine i, između ostalog, odlučio je da postepeno ukine proizvodnju novih vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem do 2035.

Na razgovorima u petak Komisija nije pokazala spremnost da odustane od ciljeva za 2035. godinu, uprkos nedavnim pozivima iz privrede i politike da se od tog plana odustane.

"Ne poznajem bolju tehnologiju od električnog automobila za smanjenje emisije CO₂ u transportu u narednim godinama", rekao je Gernot Döllner, izvršni direktor Audija, za nemački magazin Wirtschaftswoche.

profimedia

 

Umesto da se naglašavaju te prednosti, stalno se pokreću nove debate o očuvanju motora sa unutrašnjim sagorevanjem, a to je kontraproduktivno i zbunjuje kupce, dodao je on.

Slično mišljenje izneo je i Mišiel Langezaal, izvršni direktor kompanije Fastned i predsednik organizacije ChargeUp Europe, koji je učestvovao u razgovorima sa Fon der Lajen.

"Ako Evropa želi da predvodi globalnu transformaciju ka e-mobilnosti, potrebno je više od čvrstog držanja puta. Potrebno je da industrija ima hrabrosti da pristupi izazovima sa stavom rasta i fokusom na akcije koje će tranziciju ka e-mobilnosti učiniti uspešnom za ljude, industriju i životnu sredinu", rekao je za Euronews.

Komisija je sazvala trosatni sastanak u okviru "Strateškog dijaloga" o budućnosti automobilske industrije kako bi se razmotrila trenutna kriza. Ovo je bio treći sastanak te vrste od početka godine.

Automobilski sektor na kontinentu je u problemima i suočava se sa padom prodaje, visokim cenama energije, rastućom subvencionisanom konkurencijom iz Kine i neprijateljskim trgovinskim okruženjem zbog američkih kaznenih tarifa.

Još u aprilu, evropski komesar za industriju Stefan Sežurne opisao je sektor kao da se nalazi "u smrtonosnoj opasnosti".

"Postoji rizik da će buduća mapa globalne automobilske industrije biti nacrtana bez Evrope", rekao je tada Sežurne.

Jedan od najvećih izazova ostaje sprovođenje evropske klimatske politike.

"Udeo baterijskih električnih putničkih automobila u EU-27 iznosio je 15,6 odsto, a kod kombija 9 odsto. Masovno usvajanje na tržištu još se nije dogodilo. I neće se dogoditi ako ne ubrzamo izgradnju infrastrukture i ne smanjimo ukupne troškove vlasništva", rekla je za Euronews Sigrid de Vries, generalna direktorka Evropskog udruženja proizvođača automobila (ACEA).

profimedia

 

"Ali vlade i regulatori nisu investirali niti zahtevali dovoljan nivo infrastrukture i unapređenja mreže, a podsticaji ostaju nedosledni. Posledica: regulatorni ciljevi više nisu dostižni", dodala je ona.

Da bi vozila sa nultom emisijom postala očigledan izbor za potrošače i preduzeća, proizvođači smatraju da kupovina ili korišćenje tih vozila mora biti privlačnije od onih sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

To zahteva dosledne kupovne podsticaje, pravednije oporezivanje, niže troškove punjenja i lakši pristup gradovima.

Istovremeno, Evropa mora ubrzati izgradnju infrastrukture za punjenje i dopunu goriva, posebno za teška vozila, dok modernizuje mreže i reformiše energetska tržišta kako bi smanjila cene električne energije. Ovo je jedan od ključnih zahteva industrije.

Automobilska industrija, kamen temeljac evropske ekonomije, zapošljava preko 13 miliona ljudi (direktno i indirektno) i doprinosi sa oko sedam odsto BDP-a EU.

Komentari (0)

Biznis