Da li potrošače treba da raduje dolazak novog trgovinskog lanca i da li bi stvarno uticao na smanjenje cena
Komentari
15/11/2025
-20:31
Ministarka unutrašnje i spoljne trgovine Jagoda Lazarević nedavno je rekla da je Karfur (Carrefour) zainteresovan za ulazak na srpsko tržište i da taj međunarodni trgovinski lanac namerava da Srbija bude centralni hab i da angažuje veliki broj srpskih kompanija kao dobavljače. U Republičkoj uniji potrošača kažu da bi njihov ulazak na srpsko tržište bio dobrodošao jer bi to značilo bolju konkurenciju i verovatno niže cene. Ako Karfur dođe u Srbiju sa namerom da se bori za tržište, morao bi da se bori nižim cenama kako bi zauzeo određeni deo kolača, poručuju iz Udrženja "Efektiva".
Taj trgovinski lanac je poznat po tome da, osim francuskih proizvoda, promoviše i domaću proizvodnju, dakle domaće proizvođače, kaže za Euronews Srbija predsednica UO Republičke unije potrošača Vesna Perinčić.
S jedne strane, kaže ona, ulazak Karfura je dobar za potrošače zbog konkurencije i pretežno se očekuje da će biti niže cene, a s druge strane je dobro i za domaće proizvođače.
"Sigurno da je dolazak svakog novog konkurenta dobrodošao jer što više trgovinskih lanac, to bolja konkurencija. Sa te strane, treba to pozdraviti", rekla je ona.
Ona je navela da je bitno za Karfur to što taj trgovinski lanac populariše i domaće proizvođače.
"To je vrlo bitno, uzimajući u obzir da znamo koje probleme naši proizvođači imaju kod otkupa, na primer mleka, pa se poljoprivrednicima postavljaju neki uslovi da sami proizvođači prave, odnosno te kompanije diktiraju uslove i diktiraju na koji način se formira ta cena, odnosno kvalitet, na primer mleka", rekla je Perinčić.
Dejan Gavrilović iz "Efektive" kaže za Euronews Srbija da bi dolazak Karfura značio niže cene i da ne vidi kako bi taj trgovinski lanac mogao da dođe u Srbiju ako ne borbom za niže cene.
"Niže cene, to je ono što je dobro za potrošača. Eventualne te niže cene bi možda poterale i ove druge prodavce da, ako imaju prostora, a verujem da imaju, i oni malo snize cene", rekao je on.
Zašto nisu došli ranije?
Lazarević je rekla da je namera Karfura da direktno uđu na naše tržište, bez posrednika, da Srbija bude centralni hab i da angažuju veliki broj srpskih kompanija kao dobavljače.
profimedia
"Poslovni model koji razmatraju je i nalaženje lokalnih partnera za franšize. Dogovoreno je da razgovori budu nastavljeni do kraja godine, kada će predstavnici top menadžmenta doći u Srbiju", rekla je Lazarević.
Da se i ranije pričalo o dolasku Karfura kažu sagovornici Euronews Srbija.
"Mi znamo da su oni pre hteli da uđu na naše tržište, ali nisu uspeli. Dakle, to treba pitati Komisiju za zaštitu konkurencije, zbog čega ima toliko malo učesnika, posebno na tržištu, posebno s obzirom na to da smo daleko od tržišta koje nije interesantno za druge ulagače", rekla je Perinčić.
Gavrilović kaže da ne zna šta je ranije bio problem i da mu nisu poznati razlozi zašto Karfur nije ranije došao u Srbiju, ali i navodi da možda sada vide priliku.
"To je očigledno nešto što oni najbolje znaju. Nemam informaciju zašto ranije nisu došli, a bilo je priče da bi mogli da dođu", dodaje on.
Perinčić je rekla da će posle šest meseci važenja Uredbe o ograničenju marži opet sve biti na nivou razvijenosti konkurentnog tržišta i to će jedino biti faktor koji će moći da prevagne da cene budu niže.
"Prirodni način regulisanja cena i tržišta jeste konkurencija. I kad prestane dejstvo te uredbe, opet se vraćamo na to, pa sada sa tog aspekta naravno da je poželjno da Karfur stupi na naše tržište", rekla je ona.
Prošlo je više od dva mesaca od kada je na snazi Uredba o ograničenju marži, a Gavrilović kaže da je Republički zavod za statistiku u poređenju septembra u odnosu na avgust naveo da su cene hrane snižene 4,5 odsto.
"Koliko sam ja gledao i pratio cene po radnjama, to i jeste neki realan efekat te uredbe. Pričalo se na početku da se očekuju sniženja 15-20 odsto, vidimo da se to nije desilo. Prvih dana je bilo nekog efekta, trgovci su uglavnom te neke cene svoje robne marke spustili. Posle su i to počeli da vraćaju lagano na staro, tako da tih nekih pet odsto sniženja je u ovom trenutku i realan efekat uredbe. I naravno potrošači time ne mogu da budu zadovoljni", poručuje Gavrilović.
Komentari (0)