"Mi smo sad u ovoj prvoj fazi": Građani evidentiraju nelegalne objekte po novom zakonu, prvog dana 19.000 prijava
Komentari09/12/2025
-16:00
Procenjuje se da nelegalnih objekata u Srbiji ima oko pet miliona. Prijavljivanje nelegalnih objekata po novom Zakonu o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava na nepokretnosti počelo je juče. Otvorena je i digitalna platforma na kojoj to može da se uradi. Postavlja se pitanje koja je procedura i šta je sve potrebno od dokumentacije.
Juče je podneto oko 19.000 zahteva, a građani imaju naredna dva meseca da predaju zahtev za upis prava na nekretninama.
Prvog dana bilo je veliko interesovanje građana za prijavljivane.
Po pojednostavljenom postupku, uz minimalnu dokumentaciju, građani mogu da upišu pravo na nepokretnostima.
Građani su i jutros od osam časova čekali ispred Glavne pošte u Takovskoj ulici u Beogradu, gde je bila i reporterka Euronews Srbija.
Direktorka funkcije usluga i prodaja Pošta Srbije Bojana Nikolić rekla je da je to preduzeće spremno da odgovori na ovaj veliki zadatak.
"Juče je u 586 pošta primljeno ukupno 3.400 zahteva, odnosno prijava za evidentiranje upisa prava. Naši zaposleni, preko 2.500 zaposlenih koji su prošli sertifikovanu obuku, bili su dostupni građanima i širom Srbije smo odradili ovaj važan posao za državu", rekla je ona za Euronews Srbija.
"Iza toga ide obrada dokumentacije"
Građani su juče na šalterima pošta ostvarivali svoja prava uz praktično dva dokumenta, jedan identifikacioni dokument - lična karta ili pasoš i drugi je dokument osnov o sticanju nepokretnosti, objašnjava Nikolić.
"To može da bude ugovor o kupoprodaji, ugovor o nasledstvu ili neki drugi osnov za sticanje nepokretnosti", dodaje ona.
Euronews/Ljiljana Pavlović
Pre samog postupka, kaže ona, korisnici su potpisivali izjavu o obradi podataka o ličnosti.
"To je jako važno da se ovi podaci u toj digitalnoj platformi koja se popunjava budu jasno definisani i da se koriste samo za te svrhe i obrađuju u te svrhe. Nakon samog završetka prijave građani su dobijali podatak da su uredno prijavljeni sa svojim brojem elaborata i sa tim brojem će kasnije moći da pretražuju preko infotable ili preko pošte dokle je stigao njihov zahtev za upis prava svojine", rekla je Nikolić.
Prema njenim rečima, u poštama su prihvatali dokumenta koja su građani prilagali uz zahtev.
"Skeniramo pre svega dokumenta koja korisnici donose i tako ulaze u tu digitalnu aplikaciju. Za sve nejasnoće mogu potražiti stručnu pomoć u jedinicama lokalne samouprave, za sve postupke koji su prethodno bili. Znači, ovde se u aplikaciji unosi broj elaborata, ako su u prethodnoj legalizaciji podnosili i dostavljali elaborate. Ti elaborati se ne skeniraju, već se samo unosi broj", rekla je ona.
Građani, kako je ona dodala, podnose prijave koje se odnose na stambene i neke pomoćne objekte, kao i na kuće u nekim ruralnim sredinama koje su izgrađene davnih godina na zemljištu koje je vlasništvo građana.
Zakon o ozakonjenju je prestao da važi, tako da svi koji su ranije podnosili zahteve treba da se prijave po novom zakonu.
Za to, kaže Nikolić, postoji više načina i navodi da su osim pošte, tu jedinice lokalne samouprave i digitalna platforma gde građani mogu da se prijave ili preko e-uprave ili samostalno preko interneta da pristupe i podnesu prijavu i evidentiranje za upis prava svojine.
"Mi smo sad u ovoj prvoj fazi, čitav ovaj zakon se odnosi na nekoliko faza. Ovo je prva faza gde građani imaju mogućnost da se u periodu od dva meseca, odnosno od 60 dana, prijave. Iza toga ide obrada dokumentacije, dopuna dokumentacije, izdavanje rešenja i sve ostalo", rekla je sagovornica Euronews Srbija.
Komentari (0)