Biznis vesti

Pandemija donela velike promene u modernom poslovanju: Nekima se rad od kuće "osladio", a šta kaže Zakon?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

03/05/2022

-

06:59

Euronews TV

veličina teksta

Aa Aa

Pandemija koronavirusa donela je velike promene u modernom poslovanju. Zaposleni koji su u protekle dve i po godine radili od kuće, danas ne mogu da zamisle da se vrate u kancelariju, pa većina firmi probegava takozovanom hibridnom sistemu rada koji kombinuje rad iz kancelarije i rad od kuće. Posebno je to izraženo u firmama koje se bave informacionim tehnologijama.

Posle dve godine rada od kuće, u mnogim firmama zaposleni se polako vraćaju u kancelarije. 

"Puno ljudi je iskomuniciralo je da je nedostajalo te međuljudske interakcije. Kod kuće treba da bude čovek 'kod kuće', a ne da radi. Pitanje je kako razdvojiti te dve stvari, dešavalo se tokom pandemije da rade duže ne zato što poslodavac to traži, već zato što neki ne znaju da podvuku crtu da je kraj", kaže Ana Trifunović, menadžerka u firmi "Proctorio".

U ovoj softverskoj firmi i dalje je moguće raditi od kuće, moguće je kombinovati rad od kuće sa radom iz kancelarije, a zbog toga što posluju u 192 zemlje sveta, može da se radi i noću.

"Ako radiš svoj posao kako treba nije bitno gde si. Svi sebi organizuju vreme. Nije bitno kad radiš ako je posao završen to je ono što se računa", rekao je Dragan Mitrović, direktor ove firme.

Zbog navika koje su stekli tokom pandemije sve više mladih ne može da zamisli da bude kreativano u kancelariji od 9 do 17 i stoga traže fleksibilno radno vreme. Model poslovanja se promenio i taj trend traje već nekoliko godina, kažu u HR agencijama, koje takođe rade onlajn.

"Promenilo se to što mladi ljudi su sada mnogo svesniji svojih kapaciteta. Mnogo su svesniji svoje uloge i pozicije na tržištu i ono što se najviše promenilo, a što je teško poslodavcima da prihvate je ono što se nekada zvalo rat za talente. Sada ima drugačiju konotaciju, sada se bukvalno borite za svakog kandidata", rekla je Svetlana Mirković Boričić, HR menadžer "Heads Adriatic".

Zbog toga se od poslodavaca očekuje da ponude ne samo visoku platu, već i mnogo više od toga. Zaposlene zanima da li na posao mogu da dovedu kućne ljubimce ili kako firma odlaže otpad. U firmi koju je posetio Euronews Srbija zaposleni imaju privatno zdravstveno i penziono osiguranje i neograničen broj slobodnih dana.

"Dosta je napeto, dosta se radi, treba ljudima ventil, treba ljudima produženi vikend, niko neće propasti za jedan, dva dana. Imamo pizza friday, imamo okupljanje jednom mesečno, imamo klopu, muziku... Imamo bonuse, 13. plate sve po zasluzi, a mogu reći da su naši zaposleni to zaslužili", napomenuo je Mitrović.

Ovakvi uslovi rada mogući su u sferi informacionih tehnologija, gde postoji velika ponuda poslova. Treba napomenuti, međutim, da nemaju svi u Srbiji mogućnost da biraju kako će da rade i da je ovo ipak privilegija malog broja ljudi.

Šta kaže Zakon o radu?

Kako je za Euronews Srbija objasnila Jovana Misailović iz Instituta za uporedno pravo, rad od kuće koji je doživeo ekspanziju za vreme vanrednog stanja nije potpuna nepoznanica. Zakon o radu poznaje rad na daljinu, odnosno rad od kuće i on kao takav jeste bio bazična osnova da svi poslodavci kome su njihove delatnosti dopuštale to iskoriste kao razlog i opravdanje. 

Euronews TV

Ona, međutim, ističe i da najveći problem predstavljala činjenica da se i nakon ukidanja vanrednog stanja ljudima sa jedne stane osladilo da rade od kuće, ali i da moramo da budemo svesni da postoje i oni kojima uslovi rada kod kuće nisu odgovarali.

Na pitanje da li je u tom hibridnom načinu rada - malo od kuće, malo u firmi - jasna granica, Misailović ističe da granica jeste sa jedne strane nejasna.

"Sa druge strane, vi kada se dogovorite sa zaposlenim da radite od kuće morate da budete svesni činjenice kako i na koji način ćete da regulišete njegovo radno vreme, kako ćete da vršite nadzor nad njegovim radom, koji su to benefiti za njega ukoliko je on taj koji ne želi da radi od kuće. Vi kao poslodavac smanjujete svoje troškove jer nemate obavezu da mu nadoknađujete prevoz, ne morate da plaćate zakup prostorija, ne morate da plaćate parking mesta, sa te strane je poslodavac u prednosti, ali sve ono što zaposleni mora da ima jeste ono što mora da bude jasno - koje su naknade za troškove koje on ima kada radi od kuće (struja, internet)", rekla je ona.

Kako napominje, to je nešto što bi trebalo da bude regulisano ugovorom o radu sa svakim zaposlenim.

Komentari (0)

Biznis