Neistražena Evropa

Članice EU izvoze oružje i u ratna područja: "Proizvedeno u Italiji, bačeno u Jemenu"

Komentari

Autor: Euronews, Monica Pinna

27/07/2021

-

07:16

Članice EU izvoze oružje i u ratna područja: "Proizvedeno u Italiji, bačeno u Jemenu"
Luka Prahovo - Copyright Tanjug/Jadranka Ilić

veličina teksta

Aa Aa

U maju ove godine buknuo je ponovo izraelsko-palestinski sukob u Pojasu Gaze. Izrael je za 11 dana izveo 1.500 vazdušnih, kopnenih i morskih napada, dok su Palestinci ispalili oko 4.000 raketa. U borbama je poginulo više od 250 Palestinaca i 12 Izraelaca.

Sa druge strane, Jemen je ušao u sedmu godinu rata koji je izazvao katastrofalnu glad. SAD, Ujedinjeno Kraljevstvo, Španija i Kanada otvoreno isporučuju oružje koaliciji koju predvodi Saudijska Arabija.

Izraelsko-palestinski konflikt i rat u Jemenu su samo dva primera od desetine aktivnih sukoba koji trenutno postoje u svetu. Euronews je istraživao da li i Evropa ima ulogu u "podgrevanju" ovih sukoba? Ukoliko ima, kakvu?

 

 

Italijanska odbrambena industrija

Italija je četvrti najveći izvoznik oružja u EU. Iz ove odbrambene industrije su odbili da govore za Euronews o tome šta i kome prodaju, ali su antivojni aktivisti bili vrlo raspoloženi za priču.

Frančesko Vigarka, član "Rete Pace e Disarmo" (Mreže mira i razoružanja), odveo je ekipu Euronews-a u vazduhopolovnu fabriku i aerodrom koji proizvode i testiraju vojne avione. Nalaze se u Venegonu, na severu Italije, a vlasništvo su kompanije "Leonardo". Pre toga pripadali su "Aermaćiju". Tu se prave italijanski vojni avioni.

Euronews/Printscreen

Frančesko Vinjarka

Snimanje aviona je strogo zabranjeno, ali je ekipa uspela da vidi poletanje M346. To je mali avion koji se koristi za obuku pilota.

Vigarka kaže da se ovi avioni koriste "u jednom od najstarijih, ali i jednom od najtrajnijih sukoba: izraelsko-palestinskom sukobu".

Njegova grupa govori da se ovi avioni potencijalno koriste za obuku pilota koji bi mogli da intervenišu na Zapadnoj obali i u Pojasu Gaze. Takođe govore o činjenici da mogu da budu naoružani.

"Leonardo nam je godinama govorio da to nije istina, ali sada postoje dokazi i nema sumnje da zaista postoji verzija FA, verzija "borbeni avion", u osnovi lovac", objašnjava on.

Prema njegovim rečima, Italija ne obezbeđuje samo izraelsko ratno vazduhoplovstvo avionima koji bi mogli da se koriste za obuku pilota koji izvršavaju napade, već bi mogla da obezbedi i avione koji se i sami koriste za napade.

"Kao Evropljani, zaprepašćeni smo što neke zemlje ne mogu da pronađu mir. Ali ko ove zemlje snabdeva sredstvima za ratovanje? Mi!", rekao je on.

"Leonardo" je najveći italijanski proizvođač oružja i zauzima 12. mesto u svetu. Italijanska vlada je njen najveći akcionar i vlasnik je 30 odsto kompanije. "Leonardo" takođe nije odgovorio na pozive novinara Euronews-a, kao ni Federacija italijanskih odbrambenih firmi (AIAD)

Vigarka objašnjava da je Italija poslednjih godina izvezla više od 50 odsto svojih sistema naoružanja na Bliski istok i Severnu Afriku. Neki od predmeta koje izvozi su, kako je dodao, oklopna vozila, vazduhoplovi i brodovi. Kaže da to iznosi tri milijarde evra godišnje stvarno prodatog oružja.

Dokumentarac "Proizvedeno u Italiji, bačeno u Jemenu" nevladine organizacije "Mvatana", ukazuje gde su završili neki italijanski proizvodi. Na snimku se vide posledice bombaškog napada u severnom Jemenu koje je u oktobru 2016. izvela koalicija predvođena Saudijskom Arabijom. U ovom napadu bilo je mrtvih.

Terenski oficir jemenske NVO pročešljao je područje napada i pronašao delove eksploziva. Serijski brojevi na otpadu pokazali su da je bombe proizvela italijanska kompanija RWM, produženica nemačkog "Rheinmetall".

Saudijska Arabija bila je glavni klijent Italije prošle godine nakon Egipta i Katara u Severnoj Africi i na Bliskom istoku. Saudijska Arabija je najveći svetski uvoznik oružja. Nakon što se umešala u rat u Jemenu, uvoz oružja je naglo porastao. Od 2016. do 2020. godine usledio je porast od 61 odsto.

Evropski proizvođači oružja

Međutim, italijansko oružje nije jedino koje je završilo u Jemenu. Dokazi o evropskom oružju tamo dobro su dokumentovani u video zapisima iz projekta istraživačkog novinarstva "Izveštaji svetionik".

Belgija, Nemačka, Francuska i Španija su druge evropske zemlje koje su dozvolile izvoz u Saudijsku Arabiju. Pod pritiskom antiratnih aktivista, Nemačka, Belgija, Danska, Finska, Grčka, Holandija i Italija zaustavile su ili ograničile svoj izvoz u Rijad, ali ne i Francuska, prvi izvoznik oružja u EU i treći na svetu.

Amnesti internešnal navodi da poseduje dokaze da je Francuska prodavala razne vrste vojne opreme koaliciji koju predvodi Saudijska Arabija. Francuska artiljerija, municija i borbena vozila pronađena su u Jemenu.

Prodaja oružja

Dakle, Euronews pita da li je prodaja evropskog oružja dozvoljena svuda i u svako doba?

Ne. Nekoliko međunarodnih ugovora navodi da bi rat i kršenje ljudskih prava u teoriji trebalo da spreče takvu prodaju - a to su Ugovor o trgovini oružjem Ujedinjenih nacija i Zajednički evropski stav. Ova dva dokumenta regulišu izvoz oružja i slede iste principe.

Uprkos ovim propisima, evropska mapa izvoza govori sama za sebe.

Francuska, Nemačka, Španija i Italija su glavni izvoznici u EU. U poslednjih pet godina, glavni klijenti Francuske van Evrope bili su Egipat i Saudijska Arabija, ali je takođe prodavala oružje Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Pakistanu, Izraelu, Etiopiji i Avganistanu, između ostalog.

Nemačka je izvozila u Egipat, Saudijsku Arabiju i UAE, ali i u zemlje kao što su Južni Sudan i Somalija. Španski i italijanski izvoz takođe je išao na iste nestabilne destinacije.

Kako do toga dolazi?

Eksperti su saglasni da je slaba karika svih međunarodnih ugovora i nacionalnih zakona sprovođenje. Poslanica nemačkih Zelenih Hana Numan može to i da objasni.

"imamo jedan zajednički stav o izvozu oružja u EU, ali imamo 27 nacionalnih tumačenja, 27 izvoznih sistema i sve veće razlike u stvarnom izvozu zemalja članica", navela je Numan.

Euronews/Printscreen

Hana Numan

Kaže i da je zajednički stav pravno obavezujući, ali da trenutno Evropska unija "nema način da ga sprovede".

"Države članice su te koje odlučuju koje vrste dozvola daju za izvoz oružja. Ali sistemi u državama članicama su veoma različiti. To stvara mnogo problema u poslednje vreme, jer postoji mnogo, mnogo rupa koje kompanije koriste. Upravo to je ono što mi politički moramo da zaustavimo", ukazala je ona.

Prodaja u porastu

Odbrambena industrija se smatra strateškim sektorom za nacionalne vlade. Uprkos pandemiji, međunarodni transfer oružja ostao je blizu svog najvišeg nivoa od kraja Hladnog rata. Uvoz oružja sa Bliskog istoka najviše je porastao u poslednjih pet godina, ugllavnom pod vođstvom Saudijske Arabije, Egipta i Katara.

Južno od Pariza, francuska odbrambena kompanija ARQUUS s ponosom navodi da se trudi da svet učini sigurnijim. Njihov glavni klijent je francuska vlada.

Kompanija je lider u Francuskoj u proizvodnji lakih i i srednje velikih vojnih vozila. Kako navode, trenutno imaju 25.000 vozila u vojsci, što je oko 90 odsto svih vozila. 

Kako bi ostala konkurentna na međunarodnom nivou, kompanija mora da investira, da razvija nove modele i da ih izvozi. Arkus kaže da njihov godišnji izvoz varira od 20 do 50 odsto. 

Predsednik kompanije, Emanuel Levačer, na pitanje kako mogu da budu sigurni da njihov proizvod neće pasti u pogrešne ruke, odgovorio je da je za njega odbrambena industrija, odbrambena industrije EU i Francuske, odgovorna i podložna zakonima.

Euronews/Printscreen

Emanuel Levačer

Većina evropskih firmi koje proizvode naoružanje, kako je istakao, poštuju međunarodne sporazume i nacionalne zakone.

Čiji je interes

Ko je onda odgovoran za izvoz oružja u države u kojima traje rat?

Vlade dodeljuju izvozne licence proizvođačima oružja sa ciljem da zarade od prodaje, jer često imaju svoj udeo u industriji proizvodnje naoružanja. na pitanje da je taj interes u saglasnosti sa internacionalnim sporazumima kojima se reguliše prodajа, Frančesko Vinjarka ističe da je veliki deo italijanske vojne industrije u vlasništvu države.

U Španiji se Vlada više puta suočavala sa parlamentom zbog izvoza oruja u Saudijsku Arabiju. Madrid je izdao 26 izvoznih licenci za Rijad prošle godine, a taj posao je vredan 215 miliona evra. UN i Evropski parlament su formalno zamolili da se prestane sa prodajom oružja Saudijskoj Arabiji zbog njene uloge u ratu u Jemenu. 

Ali, Ksijana Mendez, trgovinski sekretar Španije ističe da nije uveden embargo niti je stavljena zabrana izvoza, zabrane nema ni na nivou EU. 

Prema međunarodnom zakonu, zemlje EU ne samo da ne mogu da prodaju oružje zemljama koje su u stanju rata, nego ni oružje iz drugih zemalja ne može da prelazi preko njene teritorije kako bi stiglo do ratne zone. 

Progovorili lučki radnici

Drugi razlog zašto oružje nesmetano stiže do ratnih zona je taj što se brodovi koji prevoze oružje, evropski ili drugi, ne pregledaju pravilno u lukama. Brodovi Saudijske kompanije za prevoz tereta, Bahri, bili su pod nadzorom još od 2015. godine kada je počeo rat u Jemenu. 

Euronews/Printscreen

Hoze Nivoi

Lučki radnici su prvi primetili da njihovi brodovi ne prevoze običnu robu. 

U Đenovi, Hoze Nivoi je bio među najaktivnijim lučkim radnicima koji su prikupljali dokaze o teretu i prijavljivali. To ga je prošle godine koštalo radnog mesta. Sada radi kao sindikalni menadžer.
On kaže da lučki radnici vide da se svašta dešava u lukama, kontejnere pune eksploziva, tenkova, helikoptera, dronova. Oni optužuju vlasti da namerno ćute o kretanjima ovih brodova. I dodaju da se teret slabo proverava.

Euronews je pozvao zvaničnike kako bi saznali šta oni misle o ovome, međutim, Lučka policija nije htela da ih snimaju, ali su potvrdili Hozeove navode. MInistarstvo spoljnih poslova reklo je da je lokalna vlada zadužena za to. Kasnije nisu želeli da razgovaraju o ovom pitanju sa medijima.

Protesti širom Evrope

Što su više dokaza pokazivali lučki radnici, to su i protesti širom Evrope počeli da se šire. 
Pritisak društva i serija zakonskih akcija doveli su do blokiranja pojedinih izvoznih licenci. U Španiji su demonstranti primorali brodove kompanije Bahri da izbagavaju luku Bilbao. Ali su aktivisti istakli da njihovi brodovi i dalje prevoze oružje preko južnih luka. 

U Francuskoj su grupe građana sprečili brodove Bahri da utovare oružje nekoliko puta, dok je u Parizu bilo nekoliko demonstracija protiv izvoza oružja u Jemen. 
U Đenovi Saudijski prevoznik više ne utovaruje oružje. 

Rat kao biznis

Sukob između Izraela i Palestine pokrenio je evropske pacifiste. U maju je brod koji je prevozio oružje za Izrael zaustavljen u Livornu. Lučki radnici su obili da utovare teret, po prvi put u EU. 
Ekipa Euronews-a otišla je do Livorna kako bi proverila šta se dešava.

Euronews/Printscreen

Aleksandar Lurc

Ova mreža koju čine eksperti iz Italije, lučki radnici i mirovni pokreti je počela da se organizuje. Združili su se i sa drugim sličnim pokretima širom Evrope i žele da pokažu šta se dešava.
Karlo Tombola iz grupe Nadzor oružja, kaže da lanac snabdevanja prenosi oružje na najveća ratna područja u svetu.

Poziv na akciju dolazi i iz Nemačke. Grinpisov brod Beluga II plovi kroz najveće luke u Nemačkoj i traži uvođenje strožih zakona za izvoz oružja. 

Aleksander Lurz, jedan od mirovnih aktivista, kaže da žele da se zakonom zabrani celokupan izvoz iz EU i njenih prijateljskih zemalja. 

Koji je krajnji cilj odbrambene industije EU? Da li je cilj da štite ljude? Ili je cilj profit ili politički ili ekonomski uticaj? Šta je sa ljudskim pravima? Šta god da je odgovor, piše Euronews, ne postoji nijedan biznis kao što je je biznis u vezi sa oružjem.

Komentari (0)

Evropa