Amsterdamski Rijksmuseum: Kao i Šekspir, Rembrant crpeo inspiraciju iz rada drugih umetnika, ali to nisu plagijati
Komentari
23/09/2025
-23:11
Državni muzej u Amsterdamu, Rijksmuseum, navodi da je, baš kao i Šekspir, Rembrant nesramno crpeo inspiraciju iz rada drugih umetnika.
"Noćna straža", remek-delo Rembranta iz 1642. godine koje prikazuje građane Amsterdama kako marširaju da brane grad, sadrži psa koji laje u desnom uglu, a koji je u velikoj meri preuzet iz popularnog crteža manje poznatog holandskog umetnika, tvrde stručnjaci, prenosi "Gardijan".
Akademski rad Ane Lenders, kustosa Rijksmuseuma, ističe mnoge sličnosti između psa iz "Noćne straže" i ilustracije psa na naslovnoj strani vodiča iz 17. veka o tome kako se braniti od seksualne napasti.
Tako Dibits, generalni direktor Rijksmuseuma, rekao je britanskom listu da se, baš kao i Šekspir, Rembrant nije libio da crpi inspiraciju iz ranijih izvora.
"Rembrant je želeo da se takmiči sa italijanskim majstorima, Rafaelom, Ticijanom i Mikelanđelom. Danas biste to možda nazvali plagijatstvom ili kopiranjem, ali tada to nije bilo tako - zvalo se emulacija", rekao je Dibits.
Lenders, kustos umetnosti 17. veka, uključena u javnu obnovu "Noćne straže", rekla je da je otkrila Rembrantov izvor kada je prošle godine posetila izložbu u Zeuvs Museumu u Midelburgu.
"Samo sam šetala kroz prostorije i odjednom mi je pogled pao na knjigu Jakoba Katsa sa psom", rekla je ona.
"Holandski umetnik, pesnik i izdavač Adrien van de Vene napravio je taj crtež za naslovnu stranu i tu je pas prikazan, ali je obrnuto prikazan", kazala je ona.
Odmah se setila "Noćne straže", pogledala sliku na svom telefonu i odlučila da je dalje prouči.
Podcrtež "Noćne straže", otkriven u nedavnim hi-tech skenovima, pokazao je još više sličnosti, dodala je ona.
U konačnoj slici, Rembrant je psa postavio u aktivniju pozu i zamislio da laje sa ispruženim jezikom.
Prema njenim rečima, to je bio umetnički trik da se unese akcija u jedan ugao slike, rekla je Lenders.
"Fascinantno je kako ga je stavio u senku u uglu, da bi scena bila uzbudljivija i da ubaci trenutak akcije", rekla je ona.
Rođen u Delftu 1589. godine, Van de Vene je postao svestrani slikar zlatnog doba Holandije i iako nikada nije dostigao slavu Rembranta, bio je popularan.
Rad sa Katsom, pesnikom i filozofom najpoznatijim po moralističkim emblematskim knjigama, učinio ga je posebno poznatim njegovim savremenicima.
Komentari (0)