Autor: Live Science

29/02/2024

Lik iz Šekspirove drame i ćerke grčkog boga Nereja: Kako će se zvati novootkriveni meseci Neptuna i Urana - Copyright Profimedia

Sunčev sistem dobio je tri nova zvanična stanovnika - mala meseca, od kojih dva kruže oko Neptuna, a jedan oko Urana.

Oni su primećeni pre nekoliko godina, ali ih je Centar za male planete Međunarodne astronomske unije priznao tek nedavno, što znači da će u narednim godinama dobiti i formalna imena inspirisana likovima iz književnosti i mitologije.

Uranov novi mesec, koji je do sada bio poznat kao S/2023 U1, ima svega osam kilometara u prečniku, što ga čini jednim od najmanjih poznatih prirodnih satelita u Sunčevom sistemu, uz Marsovog pratioca Deimosa.

Maleni mesec kom je potrebno oko 680 dana da napravi krug oko Urana je 28. u orbiti te planete, a kao i njegova "braća i sestre" među kojima su Titanija, Oberon i Puk, dobiće ime po likovima iz predstava Vilijama Šekspira.

Neptunovom satelitu S/2002 N5, koji ima 23 kilometra u prečniku, treba gotovo 27 godina da obiđe najudaljeniju planetu od Sunca, koja sada ima 16 prirodnih pratilaca. Među njima je i novootkriveni S/2021 N1 sa prečnikom od 14 kilometara, koji oko Neptuna napravi krug za devet godina.

Oni će dobiti imena po nekoj od Nereida iz grčke mitologije, ćerki boga mora Nereja, najstarijeg sina boga mora Ponta i boginje Zemlje Geje.

Sateliti su otkriveni uz pomoć zemaljskih teleskopa, što je veliki uspeh, ako imamo u vidu njihove male dimenzije, piše Live Science.

Oni nisu jedini novootkriveni stanovnici Sunčevog sistema. U februaru prošle godine Međunarodna astronomska unija (MAU) potvrdila je postojanje 12 novih meseca oko Jupitera, koji je u tom trenutku bio rekorder u našem sistemu sa čak 92 prirodna satelita.

Međutim, već u maju prestigao ga je Saturn, kom je MAU "priznala" još 62 meseca, što je dovelo do ukupne brojke od čak 145 satelita.

Većina ovih nebeskih tela, veličine svega nekoliko kilometara u prečniku, otkrivena je uz pomoć zemaljskih teleskopa.