Krađa saobraćajne signalizacije: Ozbiljno krivično delo koje je teško sankcionisati
Komentari07/06/2025
-16:03
Policija je nedavno uhapsila dvojicu muškaraca kod kojih je pronašla 22 saobraćajna znaka. To je samo jedan u nizu slučajeva krađe saobraćajne signalizacije – krivičnog dela koje je veoma teško sankcionisati, upravo zato što je gotovo nemoguće ući u trag počiniocima. Istraživali smo koliko nas košta krađa saobraćajnih znakova i kakve su kazne predviđene za one koji ih otuđuju?
"Pre jedno 7 do 10 godina desila se saobraćajna nezgoda gde su mladići prošli deo puta koji je bio označen da su radovi na putu i sleteli su i poginuli", kaže savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Milan Ilić.
Kada upozorenja na putu nema, svako pravilo tumači na svoj način a to može dovesti do fatalnih posledica. Primer mladih ljudi koji su zbog nepostojanja signalizacije poginuli jedan je od mnogih gde je želja za profitom ubila ljude.
"Kradu se standardni znaci, oni se i najlakše skinu i došli smo do godišnjeg nivoa preko 6.000 saobraćajnih znakova ili, na četvorogodišnjem nivou to je bilo blizu 25.000 znakova, a vrednost te ukradene saobraćajne signalizacije u ukupnom broju saobraćajnih znakova je bila preko milion eura", kaže Nebojša Čubrilo iz JP "Putevi Srbije".
Ako se u obzir uzme i to da kvadratni metar metalne table košta više od 200 evra, logično je da se na meti često nalaze i veliki znakovi poput putokaza na autoputevima.
"To su table velikih dimenzija, one mogu biti 35, 40 i više kvadrata i imamo slučajeva da nam takve table nestanu ispred petlji na autoputu, kompletna tabla sa svim rešetkastim nosačima", kaže Čubrilo.
Znak se stavi u prikolicu, papučica se pritisne do kraja i lopovi vrlo lako izvode na prvi pogled savršen zločin. Veoma mali procenat njih bude uhvaćen i procesuiran.
"Ući u trag takvim učiniocima gotovo da je nemoguće, jer oni to rade u vreme kad nema nikog tu. Obično ti znakovi nisu pokriveni kamerama, tako da se teško utvrđuje ko je to uradio.To je podložno krivičnom zakonu, jer se time dovode u opasnost učesnici saobraćaja", profefor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić.
A zakon kaže da se krivično odgovara i kada se znak uništi ili teže ošteti.
"Šaranje po saobraćajnim znakovima, oštećenje, lepljenje određenih nalepnica i to je takođe neprihvatljivo. I to takođe treba da prijavimo", kaže Ilić.
Onima koji ugroze nečiju bezbednost ili život preti i zatvorska kazna u trajanju do tri godine. Međutim, takvi slučajevi su izuzetno retki, pa se najčešće sankcionisanje svodi na novčanu kaznu do 30.000 dinara.
Komentari (0)