EES sistem korak po korak: Detaljno uputstvo o prelasku granice sa zemljama EU
Komentari
04/10/2025
-19:00
Novi Sistem evidentiranja ulazaka/izlazaka (EES) počeće sa radom 12. oktobra 2025. Evropske zemlje koje koriste EES uvodiće sistem postepeno na svojim spoljnim granicama. To znači da će se prikupljanje podataka postepeno uvoditi na graničnim prelazima, uz punu primenu do 10. aprila 2026.
Za potrebe EES, "državljanin koji nije iz EU" podrazumeva je putnik koji nema državljanstvo nijedne zemlje Evropske unije ili državljanstvo Islanda, Lihtenštajna, Norveške ili Švajcarske, navodi se na sajtu europa.rs.
Prikupljanje i beleženje podataka postupno će se uvoditi na graničnim prelazima od 12. oktobra 2025. do potpune implementacije 10. aprila 2026.
EES predviđa automatsku registraciju državljana zemalja izvan EU svaki put prilikom prelaska spoljne šengenske granice. Cilj je takođe postupno smanjenje vremena čekanja u redovima za kontrolu pasoša, kao i pojednostavljenje i automatizacija graničnih procedura.
EES se primenjuje na državljane zemalja izvan EU koji putuju na kratki boravak do 90 dana unutar razdoblja od 180 dana. Odnosi se i na putnike kojima je potrebna viza, kao i na putnike oslobođene od obaveze posedovanja vize.
Šta beleži EES sistem?

TANJUG/ VOJNET/ ALEKSANDRA DRAŽIĆ
Vaše ime, datum rođenja, državljanstvo, pol, putnu ispravu, fotografiju lica i/ili oti8ske prsta.
EES ujedno evidentira datum i mesto ulaska u evropsku zemlju koja primenjuje EES sistem i izlazak iz takve zemlje. Beleži i odbijanje ulaska ako je to slučaj.
Kako će izgledati prelazak graničnog prelaza?
Samo pri prvom ulasku u zemlju koja primenjuje EES, granična kontrola će obuhvatati uzimanje otisaka četiri prsta, fotografiju lica i unos ličnih i putnih podataka u sistem.
Naime, putnik mora da preda svoje putne isprave na uvid službeniku granične kontrole i takođe mora da pruži svoje biometrijske podatke (fotografiju lica i otiske prstiju koji se registruju u EES-u).
Službenik granične policije proverava informacije o putniku, postavlja pitanja i digitalno evidentira ulazak u EES.
Kako će izgledati automatizovani samouslužni sistem?
Na graničnom prelazu gde je takav sistem postavljen, putnici s biometrijskim pasošem mogu skenirati svoje putne isprave u samouslužnim sistemima. Službenici granične kontrole će pomagati u procesu i/ili će ga nadgledati.
Putnik mora da skenira svoje dokumente i biometrijske podatke (fotografije lica i otiske prsta) u samouslužnom sistemu.
Službenik granične kontrole će potvrditi informacije dobijene preko samouslužnog sistema, po potrebi postaviti pitanja gte će potom putniku odobriti ili odbiti ulazak, što će se evidentirati u sistemu.
Navodi se da putnik u oba slučaja ima koristi od jednostavnijeg i delotvornijeg procesa prelaska granice.
Šta kaže MUP?
Kako navodi Ministarstvo unutrašnjih poslova Republike Srbije, u početnoj fazi, sistem će se aktivirati na pojedinim graničnim prelazima i sa ograničenim radnim vremenom, koje će se postepeno proširivati do pune operativnosti.
U Republici Hrvatskoj primena počinje na prelazu Batrovci – Bajakovo i na Aerodromu Zagreb, u Republici Bugarskoj na prelazu Gradina – Kalotina, u Rumuniji na prelazu Kaluđerovo – Najdaš, dok će se u Mađarskoj sistem uvoditi fazno od 28. oktobra do 11. novembra 2025. godine na prelazima Tompa, Horgoš, Bački Vinogradi, Bačalmaš, Bački Breg, Rabe-Kibekhaza i drugim.
Za lica koja nemaju regulisan boravak, a obavljaju određene poslove na teritoriji Mađarske i svakodnevno prelaze granicu, registracija počinje 1. novembra 2025. godine. Za ovu kategoriju putnika biće formiran poseban dosije koji će važiti za naredne prelaske, ukoliko putnici državnu granicu pređu najmanje četiri puta u roku od 30 dana. Ukoliko pređu manje od četiri puta, biće potrebno ponovo evidentiranje u sistem.
U periodu od 12. oktobra 2025. do 10. aprila 2026. godine pasoši će se i dalje pečatirati svim putnicima, bez obzira na to da li je EES dosije formiran.
profimedia
Maloletna lica starija od 12 godina podležu registraciji, dok lica mlađa od 12 godina neće biti evidentirana.
Vozači teretnih vozila i autobusa nisu izuzeta iz postupka registracije.
Vozači teretnih vozila će samostalno moći da se prijavljuju elektronskim putem, dok se nalaze na teritoriji EU, a evidentiranje podataka trebalo bi da se vrši prilikom izlaska iz zemlje EU, kako bi se izbegla nepotrebna zadržavanja.
Ministarstvo apeluje na građane da prilikom planiranja putovanja računaju na moguća duža zadržavanja na graničnim prelazima tokom početne faze primene sistema i da se blagovremeno informišu o uslovima na konkretnim prelazima.
Komentari (0)