Bez straha u školske klupe: Kako izgleda testiranje za upis u prvi razred i šta roditelji treba da znaju
Komentari08/05/2025
-07:08
Za mnoge porodice, upis u prvi razred predstavlja emotivan i važan trenutak, ali i izazov pun pitanja, neizvesnosti i često – stresa. Školske ustanove širom Srbije već sprovode procenu spremnosti budućih đaka prvaka. Iako mnogi roditelji testiranje doživljavaju kao ispit koji dete mora da "položi", pedagozi poručuju – razloga za brigu nema.
U razgovoru za Euronews Srbija, pedagoškinja Osnovne škole “Gornja Varoš”, Nataša Kokić, kaže da sam dolazak budućih prvaka u školu često izaziva uzbuđenje kod dece, ali i roditelja. Testiranje ne počinje odmah zadacima, kako kaže, prvi korak je opuštanje deteta i upoznavanje sa okruženjem.
“Na početku decu treba malo opustiti, osloboditi, pa im najčešće dajemo da crtaju svoju porodicu. Za to vreme razgovaramo sa njihovim roditeljima o razvoju deteta – kako je to teklo od samog rođenja pa sve do sadašnjeg trenutka“, objašnjava Kokić.
Nakon uvodnog razgovora, roditelji izlaze iz prostorije, a dete ostaje sa psihologom ili pedagogom. Tada počinje procena spremnosti za školu.

profimedia
“Zapravo, testiranje jeste jedna procena sposobnosti dece, odnosno spremnosti deteta za polazak u školu, i ona podrazumeva neku procenu kognitivnih sposobnosti, govorno-jezičkog razvoja, kao i negde socijalnih i emocionalnih veština koje je dete postiglo do datog trenutka“, kaže ona.
Test ne može da se “padne”
Jedan od čestih strahova roditelja je – šta ako dete ne prođe testiranje? Međutim, Kokić ističe da testiranje nije prepreka, već alat za razumevanje deteta.
“Test ne može da se padne. Najvažnije je da roditelji budu opušteni i da relaksiraju svoje dete. Da ih ne plaše, da im ne govore da je to test, nego da je to jedan razgovor sa psihologom, pedagogom, nekada i učiteljima“, savetuje Kokić.
Cilj razgovora sa detetom jeste da se utvrdi koliko je ono spremno da odgovori na izazove koje škola donosi, i gde eventualno postoji potreba za dodatnom podrškom ili praćenjem.
Kokić ističe da je najvažnije deci predstaviti školu kao pozitivno i prijatno mesto.
“Da im pozitivno govore o svemu onome što ih čeka – da će u školi steći nove drugare, da će i dalje biti igre, da će moći da rastu uz učenje“, navodi.
profimedia
Jedna od ključnih preporuka jeste i kvalitetno vreme s decom, posebno bez ekrana i digitalnih uređaja.
“Što više vremena da provode sa svojom decom, u razgovoru, u igri, ako može na otvorenom. Fizičke aktivnosti i čitanje mnogo znače, jer primetili smo da digitalni uređaji utiču na pažnju i razvoj govora“, upozorava.
Kako dodaje, u Osnovnoj školi “Gornja Varoš” već je upisano oko 96 prvaka, a testiranje se sprovodi u zakazanim terminima. Do sada je testirano više od 80 dece, a testiranja se, kako kažu iz škole, nastavljaju tokom maja i završavaju se krajem meseca.
“Za decu koja su objektivno bila sprečena, postoji mogućnost testiranja i tokom leta”, kaže Kokić.
Komentari (0)