Društvo

Generacija Z menja pravila rada: Traže hibridni posao, balans između privatnog i poslovnog života i lidere-mentore

Komentari
Euronews Serbia

Autor: Euronews Srbija

28/09/2025

-

20:21

veličina teksta

Aa Aa

Pripadnici generacije Z, rođenih između 1997. i 2012. godine, danas čine skoro 30 odsto radne snage, a njihove navike i očekivanja menjaju pravila u firmama i institucijama. Većina želi brzo napredovanje, otvorenu digitalnu komunikaciju i posao koji ima smisao uz mogućnost hibridnog rada i balans između posla i privatnog života. 

Oni su digitalni urođenici, odrasli uz internet, pametne telefone i društvene mreže, što utiče na njihove vrednosti, komunikaciju i pogled na svet. Karakterišu ih ambicioznost, želja za promenama, posvećenost društvenoj pravdi i briga za mentalno zdravlje, dok im istovremeno prete izazovi poput preterane izloženosti informacijama i zavisnosti od tehnologije.

Dosta vremena provode prelistavajući video snimke na društvenoj mreži TikTok i internet šale - mimove.

Hibridni posao, balans između privatnog i poslovnog života i lideri-mentori

Žaklina Teofilović, suosnivačica Spark Huba, ističe da je generacija Z otvorena, jasno komunicira i izražava svoje potrebe.

"Jedna od tih potreba je osećaj svrhe i smisla. Čak 60 odsto mladih želi da radi u kompaniji čije vrednosti dele njihove vrednosti. Rad nije samo ekonomska kategorija, već i nešto što doprinosi širem društvu“, objašnjava Teofilović.

Ona dodaje da lideri treba da redizajniraju radna mesta kako bi omogućili produktivnost i zadovoljstvo mladih. 

"Ako te potrebe ne prepoznamo, rizikujemo da izgubimo čitavu generaciju", upozorava.

Za ovu generaciju su ključni hibridni rad, koji predstavlja kombinacija rada u kancelariji i rada na daljinu, i balans između privatnog i poslovnog života. 

"Oni žele vreme i za druge aktivnosti, ne samo za posao. Traže lidere koji su mentori, koji ih vode, podržavaju i prepoznaju njihove potrebe, a ne autoritativno rukovodstvo“, kaže Teofilović.

Euronews Srbija

 

Ona ističe da liderstvo postaje sve zahtevnije, posebno u multigeneracijskim timovima, gde četiri generacije rade zajedno. 

"Lideri kreiraju radno okruženje koje može omogućiti zaposlenima da budu uspešni i produktivni. Spark Hub okuplja lidere iz biznisa, akademske zajednice, kreativnih industrija i sporta kako bi zajedno pronašli rešenja i razvili liderstvo budućnosti", objašnjava.

Kada je reč o veštinama budućih lidera, Teofilović navodi stratešku agilnost, viziju, kreativno rešavanje problema, inovativnost, autentičnost i empatiju. 

"Ako ne volimo ljude i biznis, ne možemo biti uspešni lideri. Liderstvo je sada u krizi, poverenje u lidere opada, i svako mora da probudi to liderstvo u sebi", poručuje Teofilović.

Ona naglašava da današnji lideri greše ako nisu otvoreni za promene i ako ne razumeju potrebe mladih.

"Integritet, hrabrost i autentičnost ključni su da bi odluke koristile i biznisu i društvu u celini", dodaje.

Spark Hub, kroz konferencije i vodič za razvoj liderstva, pruža podršku liderima da razviju potrebne kompetencije.

"Vodič je besplatan i dostupan na sajtu sparhub.rs, a služi kao praktičan alat za razumevanje i primenu modernih liderskih veština“, ističe Teofilović.

Na pitanje o atraktivnim zanimanjima za generaciju Z, ona napominje da je fokus na veštinama, jer nova zanimanja možda još nisu ni nastala. 

"Važno je biti otvoren, prilagodljiv i kreativan – osobine koje će omogućiti uspeh bez obzira na budući razvoj tržišta rada“, poručila je Teofilović.

Komentari (0)

Srbija