Munjino Brdo i Laz zatvoreni - u toku složeno testiranje bezbednosnih sistema
Komentari29/09/2025
-16:06
Zbog funkcionalnog testiranja automatskog sistema upravljanja, nova deonica autoputa Miloš Veliki, od Pakovraća do Požege, zatvorena je za saobraćaj sve do četvrtka, 2. oktobra. Reč je o redovnim testiranjima koja su neophodna za bezbednost korisnika, poručuju iz Javnog preduzeća "Putevi Srbije".
Testiranje se sprovodi na delu autoputa koji obuhvata tunele Laz i Munjino Brdo, pri čemu su obe tunelske cevi trenutno zatvorene. Kako za Euronews Srbija kaže pomoćnik izvršnog direktora JP "Putevi Srbije" Ivan Terzić, da bi sistem automatskog upravljanja bio ispravno testiran, neophodno je da tuneli budu potpuno ispražnjeni od saobraćaja.
"Od danas pa u naredna četiri dana vrši se funkcionalno testiranje sistema automatskog upravljanja u tunelu Munjino Brdo. Ovaj tunel je najduži u Republici Srbiji, sa više od 20 različitih podsistema, i testiranje ovakvog složenog sistema zahteva apsolutne bezbednosne uslove," rekao je.
U pitanju je visoko sofisticirani sistem koji integriše više podsistema - od ventilacije i rasvete, do automatske dojave požara i sistema evakuacije. Svi ti sistemi treba da funkcionišu u potpunoj sinergiji kako bi se, u slučaju incidenta, automatski aktivirao odgovarajući bezbednosni protokol.
"Na primer, u slučaju povećanog nivoa štetnih gasova, sistem automatski pokreće ventilaciju. U slučaju požara, aktivira se sistem za odimljavanje i signalizaciju za evakuaciju. Sve to mora da funkcioniše kao jedno telo – kao tim koji reaguje u sekundi," objašnjava Terzić.
Jedno od pitanja koje javnost postavlja jeste zašto se testiranja vrše nakon što je deonica već puštena u saobraćaj. Terzić kaže da je pre otvaranja autoputa izvršeno osnovno testiranje svih sistema – ali u ručnom režimu. Sada je došao red na kompleksno testiranje automatske integracije svih podsistema.
"Ovo nije neplanirano, niti vanredno testiranje. Naprotiv, uobičajena praksa u Evropi je da se ovakva testiranja sprovode upravo u ovakvim terminima - van letnje sezone, kada je saobraćaj manje intenzivan. Svesno smo preskočili letnji period i sada imamo 70 odsto manje vozila na ovoj deonici," kaže Terzić.
Prema njegovim rečima, tri meseca nakon otvaranja deonice poslužila su za prikupljanje podataka o ponašanju učesnika u saobraćaju. Pokazalo se da su čak 95 odsto vanrednih događaja izazvali sami vozači, najčešće zbog nepravilnog ponašanja u tunelu. Upravo zato, automatski sistemi sada se testiraju tako da reaguju na realne scenarije.
"Ovi sistemi nisu tu da zamene vozače, već da reaguju kada vozači pogreše. Njihov zadatak je da na vreme otkriju potencijalne probleme i omoguće pravovremenu reakciju stručnih službi kako bi se sprečile ozbiljne posledice," objašnjava on.
Tokom trajanja obustave saobraćaja, vozači se usmeravaju na stari magistralni put između Požege i Pakovraća. Nakon prolaska tim pravcem, mogu se ponovo uključiti na autoput.
"Ovo nije poslednje zatvaranje ove deonice, jer nas zakon obavezuje da vršimo šestomesečne preglede sistema. Međutim, buduće obustave biće znatno kraće, jer se sada testira celokupan sistem sa stotinama različitih scenarija," zaključuje Terzić.
Komentari (0)