Društvo

Za zamenu starih "dizelaša" država daje građanima po 2.100 evra - ko može da računa na subvencije

Komentari

Autor: Euronews Srbija, J.S.

03/02/2023

-

08:00

Za zamenu starih "dizelaša" država daje građanima po 2.100 evra - ko može da računa na subvencije
Tanjug/Vladimir Šporčić - Copyright Tanjug/Vladimir Šporčić

veličina teksta

Aa Aa

Značajan pad prodaje polovnih automobila obeležio je godinu iza nas. Kupci polovnjaka i dalje preferiraju dizel motor, a većina kupljenih vozila u Srbiji je starija od 10 godina, pokazalo je godišnje istraživanje sajta Polovni automobili. Sa druge strane, plan države je da sve manje dizalaša bude na našim ulicama pa zbog toga uvodi subvencije za njihove vozače.

Naime, vlasnici automobila koji koriste dizel gorivo do sledeće godine će moći da od države dobiju subvenciju u iznosu od 2.100 evra za kupovinu novog ili polovnog putničkog automobila evro 6 standarda. Program države podrazumeva da od naredne godine svi koji imaju motore euro 1, euro 2 ili euro 3, u putničkim vozilima, lakim kamionima i autobusima, mogu da deregistruju ta vozila, koja će biti odvožena u reciklažne centre, i da dobiju subvenciju za kupovinu novijeg vozila.

Ova mera je predviđena "Programom za zaštitu vazduha od 2022. do 2030." koji je sredinom decembra donela Vlada Srbije, a subvencije se, pored polovinih autombila, odnose na za laka teretna vozila za koja je određen iznos od 2.500 evra, kao i za autobuse za koje je namenjena subvencija od 2.900 evra. Uslov za dobijanje subvencije je da vozilo koje se kupuje ima motor euro 6 i da je proizvedeno najranije 2015. godine.

Kako je za "Poltiku" rekao direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović, ideja je da na ulicama budu tehnički ispravna vozila i automobili koji su noviji i koji manje zagađuju okolinu. 

"Svi građani koji poseduju ta vozila i budu ih reciklirali ostvariće uslov za dobijanje subvencije koji su evro 6. Agencija za bezbednost saobraćaja će sprovoditi ovu proceduru, a sve se radi uz podršku Ministarstva građevine, saobraćaja i infrastrukture koje će obezbediti sredstva za subvencije, a učestvovaće i Ministarstvo za zaštitu životne sredine", rekao je Stamatović za Politiku.

On je naveo da smatra da su ove mere dobre, kao i da očekuje pozitivne efekte i veliku zainteresovanost građana. Kako je dodao, prošle godine u našu zemlju uvezeno je oko 164.000 polovnih vozila, kao i da je od toga 66 odsto "dizelaša". 

"Pre desetak godina, prema statističkim podacima automobili sa evro 3 motorom činili su više od 50 odsto od svih uvezenih. Znatno pada uvoz ovih automobila, a sa novom merom želimo da podstaknemo građane da ih recikliraju i da kupe onaj koji mnogo manje zagađuje okolinu", rekao je Stamatović.

I ministar građevinarstva, saobraćaja i infarstrukture Goran Vesić je rekao da je ovaj program posebno značajan, jer treba da dovede do smanjenja zagađenja vazduha. Kako je objasnio, u ovom trenutku nadležni definišu pravilnike, koji će biti objavljeni u narednom periodu, i od 1. janaura 2024. godine građani će moći da se prijave i iskoriste ove subvencije. Realizacija će, kako je naveo Vesić, početi 2024. godine i program će trajati dve godine.

"Država je izdvojila 102 miliona evra za zamenu starih vozila, odnosno za njihovu deregistraciju", kazao je Vesić gostujući na RTS i dodao da je u Srbiji oko 2,8 miliona registrovanih vozila, što je za milion više nego pre samo 10 godina, kada ih bilo 1,8 miliona.

To, ukazao je, znači i veće zagađenje, jer je od 2015. do 2022. u Srbiju uvezeno 1.255.000, od čega oko 350.000 sa motorima euro 3. 

Prema pisanju portal balkangreenenergynews ova mera ima za cilj smanjenje emisija PM čestica, koje spadaju u najveće zagađivače vazduha u našoj zemlji. Zbog toga je, navodi ovaj portal, manji broj polovnih dizelaša na ulici dobra vest.

Živković: U teoriji izgleda lepo, videćemo kako će praktično da izgleda

Petar Živković generalni sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbije i urednik portala Auto srbija.club u razgovoru za Euronews Srbja kaže da je dobra stvar kod ove akcije ta što će se običnom građanstvu dati bilo kakva šansa da kupi nešto bolji i sigurniji auto. Međutim, on postavlja pitanje koliko su ljudi zapravo u finasijskoj situaciji da sebi, nakon što predaju automobil i dobiju subvenciju, priušte razliku koja, po njegovoj proceni nije ispod 3.000 evra.

"Ova subvencija, koju oni daju, predstavlja negde oko 35 odsto nabavne cene vozila sa euro 6 motorom kada je u pitanju noviji polovnjak. A obaveza je da se sa tim novcem nabavi takvo vozilo. Moja procena je da njih ne možete naći negde ispod tržišne cene između 5.000 i 6.000 evra. Polovne dizelaše voze ljudi koji nemaju mnogo novca, pa je pitanje da li njima 2.100 evra jesta prava pomoć. Treba da imamo u vidu i to da su automobili drastično poskupeli u poslednjih godinu dana. U svakom slučaju namera je dobra, taj iznos nikako ne škodi, ali treba videti kako će izgledati u praksi", kaže Živković.

Kako dodaje, ovde tek ima dosta posla, jer Agencija za bezbednost saobraćaja sada treba da propiše način kako će to da će se to dalje sprovoditi. Pretodna i slična iskustva, dodaje, bila su dobra.

"Sve je dobro zamišljeno i lepo izgleda na papiru, ali da vidimo kako će da se sprovede. Treba vidimo kako će ljudi da reaguju. Sećate se kada je bila ona akcija oko zamene staro za novo, kad smo kupovali Punta iz Kragujevca 2010. i 2011. godine i to je na primer dobro prošlo. Tada je dosta ljudi bez učešća kupilo nove automobile. Dosta starih auomobila je tada povučeno sa ulica, što je dobra vest i što je na neki način i namena ove nove inicijative. U ovom, novom slučaju, nje samo problem zagađenja vazduha, već je i pitanje bezbednosti jer su nova vozila svakako bezbednija i to nije sporno", kaže Živković.

Kako navodi, svaka inicijativa zamene je dobra, jer, prema njegovom mišljenju, u Srbiji je prosačna starost automobila velika i premašuje deceniju.

"Prosečan automobil u Srbij ima više od 10 godina. Po mojoj proceni i na osnovu oglasa koje pratim, njihova prosečna starost kreće se oko 17 ili 18 godina. To znači da je neophodno zameniti ih. Ne samo zbog vazduha, već i zbog bezbednosti vozača na ulici ali i pešaka", smatra Živković.

Kako su se prodavali polovni automobili prošle godine?

Da su polovnjaci u Srbiji svakako oni koje naši vozači preferiraju, potvrđuje i analiza o prodaji polovnih automobila tokom 2022. goidne, koju je radio sajt Plovoni automobili. Ona je pokazala da srpski vozači i dalje preferiraju dizelaše i polovanjake, ali navode i da generalno prodaja polovnjaka u Srbiji opada, naročito kada se uporedi sa 2020. i 2021. godinom.

Kako u svom saopštenju navode iz Polovnih automobila, istraživanje je koje je nedavno završeno podrazumevalo praćenje prodaje polovnih automobila tokom prošle godine, kao i njihovu cenu. Do rezultata su došli kroz anketu koja je sprovedena među 11.400 kupaca i 189 trgovaca automobilima, i tada se, navode, pokazalo da se na tržištu pojavio disbalans ponude i potražnje koji datira još od pojave pandemije koronavirusa.

Koji polovnjaci su se najviše prodavali 2022. godine?

Prvi na listi najprodavanijih polovnjaka je Volkswagen, dok ga redom slede: Opel, Peugeot, Audi i Renault. Kada je reč o godištu, nvode iz Polovnih automobila, interesantan je podatak da su se u prošloj godini najviše kupovali polovnjaci proizvedeni između 2007. i 2010. godine. Gotovo 80 odsto svih prodatih polovnih automobila u 2022. godini starije je od 10 godina.

"Prodaja polovnih automobila iz uvoza tokom 2022. godine manja je za 15 odsto u odnosu na prodaju ostvarenu u tokom 2021. godine. Podatak koji je donekle iznenađujuć jeste da je prodaja polovnih automobila iz uvoza u 2022. godini manja za osam odsto od njihove prodaje u 2020. godini, kada je na snazi bilo vanredno stanje i lokdaun", navodi se u saopštenju ovog portala.

Kako dodaju, pokazalo se i da je tokom prošle godine najveći broj kupaca polovnih automobila se odlučio na kupovinu dizelaša. Čak 65 odsto prodatih polovnih automobila činila su vozila sa dizel motorom, a 31 odsto na benzin.

Takoše, na uvoz polovanjka uticala i sitacija sa Ukrajinom, ali dodaju da se tokom ove godine očekuje stabilizacija koja, prema njihovoj proceni, ne može da bude brza.

"Nije mala mogućnost da nam tekuća godina donese nešto bolje prodajne rezultate. Svakako, važno je istaći da se to neće dogoditi preko noći, već da je potrebno vreme da se uspostavi narušeni balans ponude i potražnje, koji dalje diktira i cene", navode iz Polovnih automobila.

 

Komentari (5)

Savest

04.02.2023 16:15

Gluposti, pa jedino juga da vam donesem da ga računate 2000€ ovi ostali automobili 70% na težištvu najverovatnije vrede više od 2000€ ili kolko već, a sigurno za juga nećete toliko dati tako da PIŠI PROPALO!!!

Maja

04.02.2023 16:30

Mi imamo auto 2004 godište, dizel, i hoćemo da uzmemo auto koji je mlađi bar 4 godine od ovog našeg. Koštao bi nas 3500-4000 evra, mi taj novac nemamo ali ako ovaj naš prodamo za 1000 i država nam da 2100 onda i možemo. Moj komšija primera radi ima 3 automobila Bmw,Toyota,Ford i nijedan nije stariji od 5 godina. On može da kupi šta god mu padne na pamet i njemu će te da dozvolite subvenciju ali nama sitnima nećete i nemojte da mislite da smo mi budale pa da nam ovakve gluposti više servirate. Pomozite nama koji vozimo 20 godina stare automobile a ne ovima koji mogu da nas kupe kako stojimo.

deda

09.02.2023 22:45

@Maja - Komsija ima aute stare 5 godina. Znaci svi su euro6. Znaci nece dobiti subvencije. Sad mozes da mirno spavas.

Miodrag Gajic

06.02.2023 16:43

Lako je gospodinu Stamatoviću da izmišlja toplu vodu i prodaje sirotinji.Pitao bih ja njega i gosin Vesića da žive od bedne radničke plate i uz to školuju decu i plaćaju kiriju i da ne gule državne jasle i službena auta sa ličnim vozačem, već da voze ono što vozimo i mi obični gradjani,da li bi izmišljali ovakve gluposti...Šišaj ovce dok ima vune,kad nestane vune onda ih guli..

Primus

20.04.2023 12:36

Vučić, Brnabić i ostali iz Vlade Srbije, IMAM PORUKU ZA VAS : Nikakva zamena, odjava itd. naših starih dizelaša ne dolazi u obzir za vozila sa euro 6 motorima OBZIROM NA STANDARD građanstva ! Može biti ugradnja KATALIZATORA i drugih uređaja kao obaveza, a dekretom oduzimanja prava na naše vlasništvo NE DOLAZI U OBZIR.

Srbija