Politika

Ocila od vizantijskog "vita" postali slovo "S": Srbija dobila grb kao jedna od najmoćnijih država XIII veka

Komentari
Euronews Serbia

Autor: Euronews Srbija

15/09/2025

-

18:57

veličina teksta

Aa Aa

U razgovoru o kulturnom nasleđu Srba, istoričar umetnosti, vodič i vizantolog Oliver Tomić osvetlio je za Euronews Srbija poreklo simbola poput četiri ocila, srpskog grba i zastave, ističući dubok uticaj Vizantije na srpsku istoriju, umetnost i identitet.

Tomić objašnjava da četiri ocila, boje srpskog grba, imaju vizantijsko poreklo, ali su doživela inverziju u interpretaciji.

"Došlo je do jedne interesantne inverzije u smislu da su ta ocila (kresiva, ognjila) shvaćena kao slova, a zapravo zato što su sama ocila, odnosno kresiva, imala oblik slova, jer su ona imala i simboličnu vrednost. Ona nam govore o tome da su upotrebni predmeti imali simboličnu vrednost. To što se vizantijsko beta, odnosno vita, otvorilo i postalo slovo S, onda je dovelo do onog spoja sa sentencom iz XIX veka - Samo sloga Srbina spasava, a zapravo šta je poreklo toga teško je reći. Od XIV veka već imamo svedočanstvo da se taj simbol koristi u srednjovekovnoj Srbiji, a verovatno i ranije. Možda se može dovesti u vezu sa vremenom cara Dušana, ali ja ne bih nagađao jer nisam heraldičar po profesiji", rekao je Tomić.

Euronews

 

On ističe da je Vizantija bila uzor Srbiji u oblikovanju državnosti, umetnosti i simbola, posebno tokom perioda cara Dušana i kralja Milutina.

"Mi smo se u nekom istorijskom smislu kao državotvorna nacija osamostalili u vreme jednog od poslednjih perioda vizantijske moći, što je isto značajno. I nama je Vizantija bila u mnogo čemu uzor koji smo poštovali, ne slepo, o čemu govori naša srednjovekovna umetnost, ali i čini se da smo u tom smislu, zahvaljujući Svetom Savi, imali i jedan izuzetno umetnički ukus od samog početka", kaže on i dodaje:

"Ako uzmemo dvoglavog orla, on je nešto što smo preuzeli od Vizantije, pretpostavlja se da ima možda i nekih ranijih primera iz XIII veka, ali da je to u vreme kralja Milutina, kada je kralj Milutin, kad pogledate fresku u manastiru Hilandar, kao i onih drugih Paleologa, njegov tast, vizantijski car, zajedno s njim, oni su isto obučeni“, rekao je Tomić i dodao:

"Srbija tad postaje najmoćnija država na Balkanu i kralj Milutin se oblači kao da je vizantijski car. Tako da usvajanje simbola koji su dotad bili rezervisani za dinastiju Paleolog, je nešto što može da se lako razume. Iako, ustvari, taj orao je mnogo stariji i od vremena kada je postao i vizantijski državni simbol", kaže Tomić.

Gostovanje Olivera Tomića o istoriji srpskog nacionalnog znamenja pogledajte u video prilogu.

Komentari (0)

Srbija