Politika

Beograd planira novi Savski most: Opozicija protiv rušenja starog, stručnjaci zabrinuti zbog gužvi

Komentari

Autor: Euronews Srbija

09/11/2022

-

18:00

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Uklanjanje savskog tramvajskog mosta i postavljanje novog već dugo se najavljuje. Veliki deo opozicije protivi se njegovom uklanjanju. Za loše stanje i propadanje krive vlast Srpske napredne stranke, dok novi resorni ministar građevinarstva Goran Vesić, kaže da će rasteretiti saobraćaj u Beogradu.

Da smo korak bliže uklanjanju beogradskog mosta izgrađenog 1942. postalo je jasno nakon prošlonedeljne sednice Vlade Srbije koja je u skupštinu poslala zakon o potvrđivanju ugovora o kreditu kod francuske banke BNP Paribas kojim bi se finansiralo uklanjanje starog i postavljanje novog mosta.

"Pred vama je takođe i predlog zakona o utvrđivanju ugovora o kreditu 79,9 miliona evra, za izgradnju novog mosta preko reke Save. Dakle, pod veoma povoljnim uslovima dobijamo i ovaj kredit i ja se radujem izgradnji novog mosta", rakao je ministar finansija Siniša Mali u Skupštini Srbije.

U obrazloženju zakona stoji da stari most nema dovoljan kapacitet, a naglašava se i potreba za povećanjem bezbednosti, jer je, kaže predlagač, ovaj objekat rađen tokom Drugog svetskog rata. Navodi se da je postavljen na drvenim šipovima, što ga čini - nesigurnim za saobraćaj. Planirano je da novi most ima po dve trake, plus dva šinska koloseka za tramvaj odnosno metro, biciklističke i pešačke staze. Opozicija ima drugačije viđenje, pa se tako u Skupštini mogla čuti i ocena da 14 odsto građana koristi stari most i da bi do izgradnje novog, Beograd mogao ući u još veće probleme u saobraćajnom špicu. Ali, ima još zamerki.

"Činjenica je da je taj most napravljen u vreme nacističke okupacije Beograda, ali nama je svaki most koristan i potreban, a njemu je samo potrebna rekonstrukcija i stavljanje u jednu potpuno novu funkciju, a ne mislim da je višak i nisam za njegovo uklanjanje, već za pravljenje novog mosta pored ovog postojećeg starog", kaže Boško Obradović iz Dveri.

U obrazloženju zakona o kreditiranju se takođe naglašava da će novi most, kako tvrdi predlagač, doprineti estetici ovog dela grada uz očuvanje sećanja na prethodnika. Nedovoljno za Ne davimo Beograd koji se godinama zalaže da se most sačuva kao simbol grada i koristan infrastrukturni objekat.

"Grad bi trebalo da se planira tako da nova gradnja bude u skladu sa starom gradnjom, ne možemo mi rušiti Beograd, da bi više odgovarao stanovnicima Beograda na vodi. Pošto uvek izađemo s pozitivnim predlozima, čak i u ovako besmislenim situacijama, jeste da se taj most sačuva kao pešačko-biciklistički, a da se napravi drugi most. Zašto moramo da rušimo, prosto Beogradu je potrebno još mostova, eto kredit, ako su već našli finansiranje, nek naprave još jedan most", kaže Radomir Lazović iz Ne davimo Beograd.

Ministar Mali je u Skupštini rekao i da paralelno sa izgradnjom mosta ili nakon nje Beograd dobija novi tunel od Ekonomskog fakulteta do Bulevara Despota Stefana.

Vesić: Novi most bi rasteretio saobraćaj i smanjio zagađenje

Promo/Grad Beograd

 

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić izjavio je tokom jučerašnje skupštinske rasprave da stari Savski most nije kulturno-istorijski spomenik, da neće biti uništen i te da će se izgradnjom novog mosta rasteretiti saobraćaj u centru Beograda.

Odgovarajući na primedbe narodne poslanice Jelene Jerinić iz Poslaničke grupe Zeleno levi klub rekao je da i analize Saobraćajnog instituta CIP pokazuju da bi novi most rasteretio saobraćaj u centru prestonice.

“Obim saobraćaja bi se smanjio za 14 odsto, broj putnika na Brankovom mostu za osam odsto, na Gazeli za pet odsto, Mostu na Adi za četiri odsto” rekao je Vesić.

I sadašnji gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić ranije je izjavio da izgradnja novog savskog mosta, tunela i kružnog toka na Novom Beogradu, drastično smanjuje zagađenje i gužve u centru grada.

On je objasnio da se tim projektom "poboljšava komunikacija, infrastruktura i kvalitet života, ne samo u ovom delu grada, nego i u celom Beogradu" i da "niko neće da ruši most već hoće da napravi novi, uslovan i moderan most".

Saobraćajni inženjer Dragomir Lukić za Euronews Srbija poručuje da se prvo gradi novi most pa da se onda razmišlja o rušenju starog. Dodao je da bi u slučaju rušenja starog Savskog mosta došlo do većih gužvi na Brankovim mostu i Gazeli jer bi se osim gradskog prevoza preselilo nekoliko hiljada lakih motornih vozila koja svakodnevno prelaze preko najmanjeg beogradskog mosta.

"Rušiti taj most, a ne dati informaciju kako nadoknaditi to što gubite je nezamislivo. To što se predlaže, predlažu političari koji su saobraćajno nepismeni. Žao mi je ali to moram da kažem. Bile su dve lokacije predviđene za izgradnju mosta još u prošlom veku, a jednu je zauzeo Beograd na vodi tako da je ostala kao jedina šansa da se izgradi most nizvodno na Savi ispod Muzeja savremene umetnosti koji bi prirodno spojio bulevare Nilole Tesle i Vojvode Bojevića", objašnjava on.

Euronews Srbija

Kvadvlih Mihailović: Most je mesto istorijskog sećanja

Sneška Kvadvlih Mihailović, generalna sekretarka organizacije "Europa Nostra", panevropske federacije nevladinih organizacija aktivnih u oblasti kulturnog i prirodnog nasleđa, kaže za Euronews Srbija da je most "mesto istorijskog sećanja".

"Kao što znate, 20. oktobra 1944. godine jedan heroj Miladen Zarić je sprečio uništenje tog mosta, jer su mostovi bili potrebni Beogradu. Na taj način, most je postao nešto poput još jednog spomenika braniocima i oslobodiocima grada. Uz to, preko tog mosta je 30.000 ljudi otišlo na Sajmište i u Jajince pravo u smrt. Taj most je s jedne strane tragična stranica naše istorije, a s druge strane simbol antifašističke borbe", podseća Kvadvlih Mihailović.

Naša sagovornica ističe da je danas, osamdeset godina kasnije, u vreme mira, postao simbol panorame - "ne samo Beograda na vodi, nego Beograda na Savi i Dunavu".

"Ja stalno govorim taj stari Savski most treba da postane zeleni most. Njega možemo da ozelenimo, da ga pošumimo, da ga cvećem okitimo, da to bude most gde će pešaci i biciklisti, porodice s decom prolaziti i biće to win-win-win za sve, uključujući i stanovnike Beograda na vodi. Znači imate nešto što ima istorijski, simbolički značaj i most koji i dalje ima svoju funkciju", ukazala je Kvadvlih Mihailović.

Ona smatra da Beograd ima potrebe za novim mostom, ali da stari most ne treba zbog toga rušiti.

"Nijedan most se preko noći ne pravi. Preko tog mosta u ovom trenutku prelazi 14 posto saobraćaja, a već često dolazi do saobraćajnog kolapsa u Beogradu. Sad hoćete da ga maknete i da napravite još više problema za građane ovog grada. Opet zbog svega toga ne mogu da verujem da do toga može doći, a to se može sprečiti ukoliko zaista dođe do udruživanja struke i građana, da se na neki način, kao što ga je odbranio Miladin Zarić odbranio pre osamdeset godina, da ga i mi zajedno sa Evropom odbranimo", kaže generalna sekretarka "Europa Nostre".

Kvadvlih Mihailović podseća da je 2007. ili 2008. godine Evropska investiciona banka finansirala saniranje tog mosta.

"Mogla bi opet da ga sanira, pa neće biti buke, ukoliko nam oni u tome pomognu. Sigurno košta mnogo manje, nego ovaj kredit koji će ipak biti dodatni dug već dosta zaduženoj zemlji", predložila je sagovornica Euronews Srbija.

Ranije najave predviđale su da stari most bude izmešten na suvo u park kod Ušća. To je bio rezultat glasanja na sajtu Grada Beograda još 2019. godine, a most bi, kako se navodilo, predstavljao skulpturu na visini od 4,5 metra između TC Ušće i Muzeja savremene umetnosti.  

Komentari (0)

Srbija