"Do nesreće došlo u najkritičnijoj fazi leta": Vojinović za Euronews o mogućem uzroku pada aviona u Indiji
Komentari12/06/2025
-20:00
Avion kompanije "Er Indija" sa najmanje 242 osobe, na letu za London, srušio se u blizini aerodroma u zapadnom indijskom gradu Ahmedabadu nekoliko minuta po poletanju. Jedan putnik je preživeo pad letelice. Avion se obrušio na zgradu koja je služila kao smeštaj za studente medicine i lokalne medicinske radnike.
Urednik portala Tango Six Petar Vojinović za Euronews Srbija analizirao je šta bi potencijalno mogao da bude uzrok tragedije, a kako je rekao i kako se može videti po snimcima, do udesa je došlo u "najkritičnijoj fazi leta" kao što su poletanje i sletanje.
"Poletanje je možda čak i komplikovanije, zato što putnički avion u tom trenutku mora da ima dovoljnu brzinu, dovoljno potiska od snage motora, mora da ima ugrađenu konfiguraciju za poletanje. I ono što se može videti na snimku je da se letelica normalno podigla, odnosno imala je taj takozvani pozitivni ugao penjanja, koji dokazuje da je bar u trenucima protrčavanja imala snagu motora, rekao je on.
Kako je rekao, iz snimaka se nedvosmisleno može zaključiti da jeste stajni trap, odnosno točkovi da su bili izvučeni.

Tanjug AP/Ajit Solanki
"Postoji, da ne dužim, nekoliko opcija. Da li je nešto zaboravljeno da bude izvučeno, što opet nije toliko moguće, jer su moderni putnički avioni opremljeni sistemima upozorenja, ukoliko ne uradite delove prethodnih procedura. To da je stajni trap i dalje spušten i ako bi trebalo da bude uvučen možda baš u tom trenutku, tako da to nam i dalje ne daje baš neke odlučujuće zaključke. Ono što sigurno znamo je da su, kao i što je zapravo rutina, velika većina avio-kompanija imale su zaista iskusnu posadu. Taj avion je imao prethodni let, dakle bio je tehnički ispravan u prethodnom letu. I to su za sada sve neke stvari koje možemo zaključiti. Sreća u nesreći, ako uopšte postoji, budući da je ovo velika tragedija po broju poginulih, je da je jedan deo ključni, taj repni deo, gotovo netaknut. Tu se nalaze instrumenti koji beleže podatke parametara leta, audio-razgovor između dva pilota, koji se snima od trenutka prekida, pa nekoliko desetina minuta pre toga. To će gotovo sigurno ilustrovati vrlo brzo šta su doživeli, šta su, da li su nešto javili kontroli letenja", rekao je Vojinović.
Kada je reč o pilotima, glavni pilot je imao 8.200 sati leta, kopilot 1.100 sati, a Vojinović kaže da je to standard, odnosno mešavine starijeg iskustva kapetana i manje, ali dovoljno iskusnog kopilota.
"Filozofija je da ako jednom se nešto dogodi da drugi može i mora preuzeti. Tehnička neispravnost se jako retko dešava, budući da smo imali prethodni let koji je bio bez nikakvih problema, pred ovaj let se takođe gleda, da li su piloti prijavili nešto pre, u prethodnom letu posada obilazi avion, da li je nešto fizički nedostajalo, tako da i dalje u svim ovim mesecima kada se analiziraju završni izveštaj, odnosno konačni zaključak razloga udesa, nažalost je to gotovo preko 70 i 80 odsto slučajeva ljudski faktor. I ovde jedino, samo sam ovo zaboravio, takođe je moguće, to je ovaj udes koji je bio na početku godine u Južnoj Koreji, gde je avion doživeo udarac ptica u motor, tako da i to isto moguće u onoj opciji spekulacije da je avion ostao bez motora", rekao je on.
Ovo je prva velika nesreća na ovakvom tipu Boinga, kaže Vojinović.
"Ono što ovde gledaocima odmah iskače je taj brend Boing, koji je, nažalost, imao nekoliko zaista loših stvari vezanih za onaj drugi manji model, ovo je interkontinentalna letelica, koja nije imala nekih većih problema, imali su neke manje tehničke neispravnosti kao i svi avioni na zemlji. Zaista nijedan fatalni udes, ovo je avion koji na ovom konkretnom letu trebalo da leti negde 7-8 sati, to je negde više od 50 tona kerozina. Mogli smo da vidimo celu tu eksploziju, dakle zbog toga je bilo i toliko vatre i toliko uništenja. Ali letelica sama po sebi je veoma moderna", rekao je on.

Tanjug AP/Ajit Solanki
Na pitanje kolike su česte nesreće, odnosno pad aviona u ovako gusto naselje, Vojinović kaže da se o tome govori tek kada se nesreće dogode.
"I dalje imamo činjenicu, odnosno statistički utvrđenu matematiku da bi vam trebalo deset hiljada godina da vi kao fizičko lice letite svaki dan putničkim avionom da bi učestvovali u ovakvom fatalnom udesu - zbog proporcija, dakle koliko ljudi lete, koliko aviona ima, to dokazuje da je to i dalje najbezbedniji, najpraktičniji, najbrži vid saobraćaja. A kada se dogodi, onda imamo, odgovor na vaše pitanje, drugu vrstu problema, zbog čega i dalje velika većina urbanih područja dozvoljava da se, kao i kod nas, na primer Nikola Tesla, da su ljudi izgradili visoke zgrade odmah do aerodroma. Ono što je tu, da kažemo, uteha, je da je to i dalje izrazito, dakle, statistički gotovo neverovatno da se dogodi", rekao je on.
Komentari (0)