Globalni trendovi

Povratak tradicionalnih vrednosti: "Milenijalci" i "generacija Z" dosta konzervativniji od svojih prethodnika

Komentari

Autor: Predrag Mijanović

31/03/2024

-

18:01

Povratak tradicionalnih vrednosti: "Milenijalci" i "generacija Z" dosta konzervativniji od svojih prethodnika
profimedia - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Uprkos stereotipnom shvatanju da "milenijalci" i "generacija Z" ili "gen Z" pripadaju "woke kulturi", mlađe generacije su više konzervativne po pitanjima rodne ravnopravnosti, pokazuje istraživanje Ipsos-a. Ovo je jedna od ključnih tačaka nove studije sprovedene na globalnom nivou u 31 zemlji u saradnji Ipsos-a i Globalnog instituta za žensko liderstvo Kraljevskog koledža u Londonu.

Istraživanje javnog mnjenja je Ipsos, agencija za istraživanje tržišta i javnog mnjenja, sproveo u susret Danu žena 2024. godine, a po pitanju "Stav prema ženskom liderstvu na globalnom nivou". Istraživanje je sprovedeno u svim demografskim grupama, a rezultati su pokazali više nego zanimljiva kretanja u odnosu na neka prošla istraživanja javnog mnjenja.

Istraživanje govori da se dešavaju krupne sociološke promene

Rezultati su iznenađujući ukoliko se posmatra javni prostor kojim je u prethodnom periodu dominirala "woke" kultura. Međutim, u potpunosti su u skladu s promenama koje se dešavaju kada se sagleda "sukob" koji se odvija između tradicionalnog načina razmišljanja i "woke" kulture.

"Woke" kultura kao obrazac ponašanja koji je za cilj postavio buđenje svesti o društvenim nepravdama i jačanje glasova manjinskih grupa u društvu, postigao je to da se feminizam i pripadnost savremenom feminističkom pokretu posmatraju kao njen deo, a koji bi trebalo da se bori za jednaka prava i šanse žena u društvu.

Jedno od pitanja koje je Ipsos postavio ispitanicima je glasilo: "Da li se slažete sa izjavom da smo otišli toliko daleko u promociji jednakosti žena da se dešava diskriminacija ka muškarcima?" 

Prema anketi, čak 60 odsto muškaraca pripadnika "gen Z", 57 odsto muškaraca iz generacije "milenijalaca" i 43 odsto muškaraca iz "bejbi bum" generacije se slaže sa izjavom. Anketa je pokazala da je postotak žena koje se slažu sa ovom izjavom 40 odsto žena iz "gen Z", 44 odsto žena iz generacije "milenijalaca" i 30 odsto žena iz "bejbi bum" generacije.

ipsos.com

 

Prema anketi, čak 60 odsto muškaraca pripadnika 'Gen Z', 57 odsto muškaraca iz generacije "milenijalaca" i 43 odsto muškaraca iz "bejbi bum" generacije se slaže sa izjavom. Anketa je pokazala da je postotak žena koje se slažu sa ovom izjavom 40 odsto žena iz 'Gen Z', 44 odsto žena iz generacije "milenijalaca" i 30 odsto žena iz '"bejbi bum" generacije.

Mlađe generacije su tradicionalne i konzervativne, kaže istraživanje Ipsos-a

Više od polovine pripadnika "gen Z" i "milenijalaca" smatra da je u njihovoj zemlji već dovoljno postignuto na polju davanja ženama jednakih prava kao muškarcima (57 odsto gen Z i 60 odsto milenijalaca), što se tiče "bejbi bum" generacije 43 odsto pripadnika podržava ovu tvrdnju.

Kada je reč o pitanju da li se od muškaraca očekuje previše u podršci rodnoj ravnopravnosti, 43 odsto pripadnika "bejbi bum" generacije smatra da je to slučaj, dok se ovaj procenat kod mlađih generacija povećava na više od polovine, tj. 57 odsto kod "milenijalaca" i 54 odsto kod "gen Z".

profimedia

 

Posmatrajući mlađe generacije, postoje značajne razlike u stavovima u odnosu na starije generacije, koje uglavnom pružaju veću podršku stavovima "woke" kulture o rodnoj ravnopravnosti, pa se tako sa tvrdnjom da je muškarac koji ostaje kod kuće da se brine o deci manje muškarac slaže 10 odsto žena i 11 odsto muškaraca pripadnika "bejbi bum" generacije. Međutim, kod pripadnika Gen Z sa ovom izjavom se slaže 31 odsto muškaraca i 20 odsto žena.

Globalno se povećao broj ljudi koji smatraju da se od muškaraca očekuje previše kako bi podržali rodnu ravnopravnost, pa je primetan porast sa 41 odsto 2019. godine, na čak 52 odsto u 2024. godine. Slično tome, više ljudi smatra da je u njihovoj zemlji već dovoljno postignuto u vezi sa davanjem ženama jednakih prava kao muškarcima (41 odsto 2019. godine naspram 54 odsto 2024. godine).

Vraćanje tradicionalnim vrednostima ima svoj "trend" i na internetu

Da su mlađe generacije tradicionalne i konzervativne govori i novi trend koji se pojavio na internetu, pokret "trad žena" koji na društvenim mrežama okuplja influenserke koje dele fotografije i snimke u raskošnim haljinama inspirisanim modom pedesetih godina, koje dele recepte i ideje o održavanju domaćinstva, ali nose i dublju poruku - poziv da se društvo vrati starim normama o rodnim ulogama

Pokret se javio na društvenim mrežama pre oko šest godina, a popularizovan je na Reddit-u preko antifeminističkog treda pod nazivom "Crvena pilula" (Red Pill). "Trad žene" javile su se potom i na mnogim drugim mejnstrim društvenim platformama, poput Instagrama.

Pixabay/ArtsyBee

 

Sesil Simons, istraživačica Instituta za strateški dijalog za Euronews objašnjava da je "trad žene" ("trad" je skraćenica od "tradicionalne") međunarodni pokret koji zagovara potčinjavanje supruga muževima i ulogu domaćice.

"Tokom pandemije, pretraga tog pojma je 'eksplodirala'. Kao i drugi oblici 'radikalizacije', cvetali su u vreme kada su se ljudi osećali izolovano", objašnjava Simons.

Trend, koji je započeo u Americi, ubrzo je prešao Atlantik i "primio se" na tlu Velike Britanije. Danas je popularniji u anglo-saksonskom svetu, nego u ostatku Evrope. "Trad žene" naginju konzervativizmu i antifeminizmu, ali to ne znači da pokret pripada radikalnoj desnici.

Primetno je takođe da svoj stil života i uverenja, mladi ljudi, začetnici ovog trenda, koriste i da pored promocije ostvare i dobru zaradu.

Komentari (0)

Svet