Biznis vesti

Petrović: Srbija uz Britaniju i Nemačku tehnološki spremna za autonomna vozila

Komentari

Autor: Tanjug

03/01/2024

-

12:27

Petrović: Srbija uz Britaniju i Nemačku tehnološki spremna za autonomna vozila
Pixabay - Copyright Pixabay

veličina teksta

Aa Aa

Direktor Centra za električna i hibridna vozila Miloš Petrović rekao je danas da je Srbija izdavanjem prvih dozvola za autonomnu vožnju pokazala da je tehnološki spremna da stane uz Veliku Britaniju i Nemačku kao pionir u korišćenju autonomnih vozila u Evropi.

Ministarstvo unutrašnjih poslova izdalo je prošle godine dozvolu za probnu vožnju u Srbiji za dva vozila koja poseduju sistem da se kreću bez intervencije vozača.

Ova dozvola izdata je za ograničeni prostor i uz obavezu da na mestu vozača sedi osoba sa vozačkom dozvolom koja je posebno obučena da kontroliše rad takvog vozila i ima mogućnost da u bilo kom trenutku isključi automatizovani sistem vožnje i preuzme kontrolu nad vozilom.

Petrović je objasnio za Tanjug da autonomno vozilo nema menjač kao klasičan automobil, kao ni potrebu za dodatnim održavanjem.

"Ona funkcionišu tako što ukucate destinaciju na koju želite da vas autonomno vozilo odveze. Vozilo nakon toga odlazi dalje da vozi nekog drugog i vraća se po vas kada ste mu dali nalog da dođe. Ono ne pravi gužvu, ne parkira se i ne zagađuje životnu okolinu. Korišćenje vozila više nikada neće biti isto, a saobraćaj će funkcionisati kao da gledate film", objasnio je on.  

Savetnik u Kabinetu premijerke Srbije Stefan Badža objasnio je za Tanjug da prema brojnim međunarodnim standardizacijama postoji šest nivoa autonomne vožnje, od nula do pet.

"Nivoi od nula do dva su sistemi podrške vozaču i neke od njih, poput pomoći pri kočenju i parkiranju ili slično, već dugo predstavljaju standardnu opremu velikog broja vozila. Nivoi od tri do pet razlikuju se prema autonomiji vozila u odnosu na vozačke mogućnosti, kao i na mogućnost upravljanja u različitim okruženjima", rekao je Badža.

On je napomenuo da je Srbija dozvolila probnu vožnju i testiranje vozila koje je nivoa tri, što su pre toga u praksi uradile samo četiri evropske države. 

"Ova činjenica govori da kompanije koje razvijaju autonomna vozila, delove i sisteme za ta vozila, percipiraju Srbiju kao zemlju tog nivoa razvoja", naveo je Badža.

On je dodao i da je takav napredan razvoj autonomne vožnje najbolja garancija da je Srbija spremna i da ide u dobrom pravcu da u planirano vreme obezbedi i testiranje autonomnih vozila nivoa pet.

"Nova zakonska regulativa doprineće omasovljenju punjača"

Govoreći o električnim vozilima koja nisu autonomna, Petrović ocenjuje da domaća putna infrastruktura još ne ispunjava zahteve koji bi omasovili njihovu kupovinu.

"Ljudi vole automobile sa nultom emisijom gasova, i stalo im je do zaštite čovekove okoline, ali je dugotrajan proces dok ne shvate šta dobijaju novim tehnologijama. Domaća infrastruktura je nedovoljna za električna vozila koja prolaze kroz Srbiju. U prošloj godini je prodato oko 1.700 električnih automobila i 14.000 hibridnih", rekao je Petrović.

profimedia

 

On očekuje i da će nova zakonska regulativa doprineti omasovljenju punjača za električna vozila na našim drumovima.

"Planiranih 300 električnih punjača u narednih nekoliko godina je impozantna brojka, ali ako poredimo sa zemljama u okruženju, taj broj je dovoljan na 100.000 stanovnika, a ne na par miliona, koliko u Srbiji ima vozila", rekao je Petrović.

U Norveškoj je pet stotina punjača na 100.000 stanovnika.

"Punjači od 22 i 50 kilovata, odnosno baterije od 50 i 100 kilovata pune se između pet i 10 sati. Nove tehnologije su omogućile da punjač jačine 150 kilovata za par minuta može da napuni bateriju za relaciju od 100 do 200 kilometara", objasnio je Petrović.

On je naveo da prosečna cena za električni automobil iznosi oko 30.000 evra, a povodom najave grupacije Stelantis da će proizvoditi električni model "pande" u Kragujevcu, Petrović kaže da bi cena tog vozila mogla da iznosi između 15.000 i 20.000 evra.

"Kada pričamo o Stelantisu i tom vozilu koji će se proizvoditi u Srbiji očekujem dobar rezultat. Vozilo će koštati oko 20.000 evra, ali će subvencije, koje iznose od 2.500 do 5.000 evra značajno uticati na cenu. Smatram da će taj novi proizvod biti 'panda nacionalne', koja će sa dobrom infrastrukturom ohrabriti ljude da kupuju takve automobile, jer će moći da ih pune na svakom koraku i, naravno, moći lako da ih koriste. A što je najvažnije, daleko jeftinije i neće zagađivati čovekovu okolinu", rekao je Petrović.
 

Komentari (0)

Biznis