Biznis vesti

Zaštita potrošača od nasrtljivih trgovaca: U registar "Ne zovi" za skoro mesec dana uneto više od 3.600 brojeva telefona

Komentari

Autor: Ljiljana Gradinac

05/02/2024

-

14:01

Zaštita potrošača od nasrtljivih trgovaca: U registar "Ne zovi" za skoro mesec dana uneto više od 3.600 brojeva telefona
Zaštita potrošača od nasrtljivih trgovaca: U registar "Ne zovi" za skoro mesec dana uneto više od 3.600 brojeva telefona - Copyright AP/Carolyn Kaster

veličina teksta

Aa Aa

Potrošači koji ne žele da ih trgovci zovu telefonom i šalju poruke u kojima nude na prodaju proizvode i usluge, od 5. januara mogu da se upišu u registar "Ne zovi". Tada je stupio na snagu pravilnik koji definiše uslove upisa. U Registar "Ne zovi" do četvrtka, 1. februara uneto je 3.689 brojeva telefona, kažu za Euronews Srbija u Regulatornom telu za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL), pri kojem se vodi taj registar.

Formiranje registra "Ne zovi", koji je osnovan radi zaštite prava potrošača, obavezuje trgovce da, pre nego pozovu bilo koji broj, provere da li se on nalazi na listi onih koji ne žele da primaju pozive u kojima se nude roba ili usluge.

Novčane kazne za one trgovce koji pozivaju građane čiji su brojevi upisani u registar "Ne zovi" kreću se od 50.000 dinara za pravno lice, 8.000 dinara za odgovorno lice u pravnom licu, a za preduzetnika 30.000 dinara.

Potrošač može da koristi listing poziva kako bi dokazao da ga je trgovac pozvao iako je njegov telefonski broj upisan u registar. 

"Upis u registar se obavlja bez naknade"

Svi operatori mobilne i fiksne telefonije moraju da omoguće svojim korisnicima, ukoliko oni to žele, da se upišu u novi registar.

U RATEL-u navode da upis ili ispis podataka u Registar "Ne zovi" obavlja operator bez naknade, koji sa korisnikom telefonskog broja ima zaključen ugovor o korišćenju javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga, a na osnovu zahteva korisnika telefonskog broja kako je i propisano Pravilnikom o registru potrošača koji ne žele primati pozive i/ili poruke u okviru promocije i/ili prodaje telefonom. 

Tako upis ili ispis pojedinog broja u Registar "Ne zovi" može da traži samo korisnik telefonskog broja. 

U RATEL-u za Euronews Srbija objašnjavaju da to mogu da učine i potrošači koji koriste pripejd broj, ali samo ukoliko su registrovani korisnik kod nekog operatora. 

"Građani koji žele da se upišu u registar Ne zovi to mogu da učine u elektronskoj formi ili na prodajnom mestu operatora. U elektronskoj formi potrošač može da se upiše u Registar putem internet stranice operatora ili putem aplikacije koju operator stavlja na raspolaganje svojim korisnicima. Oni koji žele mogu da se upišu u Registar na prodajnom mestu operatora, i to tako što će operator, uz prethodno izvršenu identifikaciju podnosioca zahteva – popuniti zahtev u elektronskoj formi", kažu u RATEL-u.

Šta ako trgovac sakrije identifikaciju? 

Pre nego što se obrate potrošaču u svrhu prodaje ili promocije svojih proizvoda putem fiksne ili mobilne telefonije, trgovci moraju da provere da li se određeni broj telefona nalazi u Registru i to mogu da urade na dva načina.

U Ministarstvu unutrašnje i spoljne trgovine za Euronews Srbija objašnjavaju da provera da li je neki broj upisan u Registar može da se izvrši na linku nezovi.rs.

"Trgovac može koristiti Registar na dva načina. Jedan način je bez prethodne registracije, da/ne proverom i u tom slučaju upisom pojedinačnog broja telefona, trgovac dobija informaciju da li je traženi broj upisan u Registar. Drugi način je registracijom, koristeći korisničko ime i lozinku, koja omogućava preuzimanje celokupnog popisa brojeva telefona i datuma upisa poslednje izmene u Registru", kažu u Ministarstvu.

U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije smatraju da je takav registar potreban i pozdravili su njegovo uvođenje, ali i navode da se njegovim funkcionisanjem otvara pitanje kadrovske i tehničke osposobljenosti da se utvrdi eventualni prekršaj. 

Goran Papović iz te organizacije kaže za Euronews Srbija da postoji mogućnost da potrošač dobije poziv trgovca bez identifikacije broja.

"Ne možete zabraniti tu neku opciju koju vam svaki telefon nudi", navodi Papović. 

U Ministrarstvu kažu da potrošač u slučaju da je indentifikacija telefonskog broja prilikom poziva trgovca sakrivena, ako zna tačno vreme poziva, može da se obrati svom operatoru koji kroz listing može da utvrdi sa kog broja je trgovac zvao.

"Kada potrošač dobije saznanje o kom trgovcu se radi, istog može prijaviti tržišnoj inspekciji. U tom slučaju trgovac može biti prekršajno sankcionisan", navode u Ministarstvu.

Potrošači da ne nasedaju na trikove 

Papović navodi da se oni koji se bave "nasrtljivim poslovanjem" "prilagodljivi". 

On je rekao da Nacionalna organizacija potrošača Srbije posebno skreće pažnju na one koji se bave telemarketingom i one koji idu od vrata do vrata van poslovnih prostorija i prodaju ćebad i jastuke u ruralnim krajevima, pogotovo u selima na jugu Srbije. 

"Zamolili smo mlađu generaciju koja ima rođake na selu u tim krajevima da im skrenu pažnju da im ne otvaraju vrata i da sa njima ne komuniciraju, da ne idu ni na kakve prezentacije, da se ne raduju nekim lažnim nagradama koje im se nude i ne nasedaju na tako nešto", rekao je Papović. 

Komentari (0)

Biznis