Biznis vesti

"Dobra reklama lako dođe do potrošača": Da li bi dolazak nekog novog trgovinskog lanca doveo do snižavanja cena?

Komentari
"Dobra reklama lako dođe do potrošača": Da li bi dolazak nekog novog trgovinskog lanca doveo do snižavanja cena?
profimedia - Copyright profimedia

Autor: Lj.G.

02/05/2025

-

12:00

veličina teksta

Aa Aa

U Srbiji se već izvesno vreme govori o problemu visokih cena. U nastojanju da se trgovci nateraju da spuste cene, od kraja januara usledili su pozivi Udruženja "Efektiva" na bojkot velikih trgovinskih lanaca. Zbog sumnje da su se dogovarali o cenama i povredili konkurenciju, Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je u oktobru prošle godine postupak protiv četiri maloprodajna lanca u Srbiji.  I dok se čeka nalaz Komsije, postavlja se pitanje da li bi dolazak nekog novog trgovinskog lanca u Srbiju doveo do snižavanja cena.

Sagovornici Euronews Srbija su saglasni da bi veća konkurencija na tržištu trebalo da dovede do snižavanja cena.

Bojan Stanić iz Privredne komore Srbije kaže da u slučaju dolaska novog igrača na tržište postoje dva efekta.

"Svakako da bi trebalo da padnu cene proizvoda ukoliko je veća konkurencija na tržištu, odnosno ako bude više trgovinskih lanaca. Međutim, sa druge strane postavlja se pitanje radne snage. Ko će tu raditi? Imajući u vidu da se samim tim onda otvaraju novi prodajni prostori, dolazi do pomeranja radne snage. Da ne bi došlo do pomeranja, onda trgovac mora da diže cenu rada da mu ljudi ne bi otišli i onda to posle možda da prebaci i na krajnju cenu proizvoda koje nudi u svojim prodavnicama", rekao je Bojan Stanić iz Privredne komore Srbije. 

On kaže da teoretski a i praktično ulazak još igrača na tržište vodi ka boljoj konkurenciji što bi, dodaje, trebalo da se odrazi u tome da građani mogu da biraju da na različitim mestima kupuju proizvode i samim tim da oni budu cenovno konkurentniji. 

U prethodnom periodu u Srbiju su došli nemački i ruski trgovinski lanci, ali nije bilo pada cena. 

"Naprotiv, one su i dalje rasle. Međutim, ono što je takođe bitno jeste da je uvek dolazak stranih investitora koji podrazumeva i trgovinske lance u interesu zemlje", rekao je Stanić.

U Udruženju "Efektiva" veruju da bi dolazak nekog trgovinskog lanca mogao da dovede do snižavanja cena hrane.

"Uvek kad se povećava stepen konkurencije, to dovodi do toga da cena bude niža ili da kvalitet usluge bude bolji. Dakle, što je veća konkurencija, to je za potrošače u tom smislu bolje. Ja verujem da bi se tržišna utakmica pojačala jer upravo taj neko novi ko dođe na tržište, on zapravo ne bi mogao ni da se probije tako lako osim ako potrošačima ne ponudi neki benefit, a taj benefit u tom sektoru maloprodaje može da bude jedino - niže cene", rekao je Dejan Gavrilović iz tog udruženja.

On je naveo da je potrošačima svejedno iz koje zemlje dolazi trgovinski lanac i da je bitno da cene budu povoljne i da kvalitet te hrane bude u rangu onoga što je očekivano.

profimedia

 

"Dakle, većina stanovništva ne traži nikakvu ekskluzivu. Oni koji imaju novca za ekskluzivu, oni svakako i ne gledaju na cene. Oni će kupiti tamo gde nađu ono što im odgovara", dodaje on.

Gavrilović kaže da je potrošačima već jasno da postojeći trgovinski lanci maržiraju robu značajno više nego što je to realno i da bi se dobar deo njih okrenuo ka tom novom trgovinskom lancu ako bi imao povoljnije cene i uz dobru kampanju tog novog igrača na tržištu.

"Imamo primer ruskih lanaca koji se polako šire, koji su već tu. Vidim da otvaraju neke nove objekte i sve su puniji, sve su veće gužve, tako da to se i prenosi od usta do usta. Ta dobra reklama lako dođe do potrošača i onda to bi malo značajniji upliv nekih novih igrača na to tržište sigurno naterao ove postojeće da i oni razmotre politiku cena i snize cene", kaže Gavrilović.

"Bojkot se nastavlja"

Udruženje "Efektiva" od kraja januara ove godine poziva potrošače na bojkot velikih trgovinskih lanca.

Najpre je bio jednodnevni, potom sedmični bojkot svakog pojedinačnog trgovinskog lanca, a zatim je "Efektiva" pozvala potrošače na jednomesečni bojkot Maksija tokom aprila.

"Bojkot se nastavlja uvek. Svest potrošača se promenila i svakako su shvatili da ne idu u kupovinu tamo gde je skuplje", rekao je Gavrilović i dodao da se bojkot velikih trgovinskih lanaca svakako nastavlja.

On kaže da je Maksi najveći i najjači igrač i najveći i da ako bi uspeli u tome da taj trgovinski lanac snizi cene, i svi ostali bi snizili cene.

Tanjug/HINA/Lana Slivar Dominić

 

"Maksija ima bukvalno u svakom gradu. Dakle, ako bi Maksi snizio cene, а ima ga u svakom gradu, normalno da će ljudi da idu da kupuju tamo. Ovi ostali, po logici stvari, moraju da spuste cene", rekao je Gavrilović.

Ekonomisti objašnjavaju da bi kroz određene mere i država mogla da interveniše, te da formiranje cena bude transparentno da bi se znalo u čijoj karici u lancu leži najveća odgovornost.

U vreme mandata prethodne Vlade Srbije je saopšteno da je pripremljen ozbiljan zakon koji treba da reguliše kako se formiraju cene, odnosno kako tržište mora da funkcioniše.

Dr Veljko Mijušković sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu nedavno je za Euronews Srbija rekao da takav propis ne predstavlja prekomerno mešanje u tržišnu privredu. 

"Regulacija tržišta od strane države, kroz zakone koji obezbeđuju fer konkurenciju i štite potrošače, smatra se standardnom praksom i ne predstavlja prekomerno mešanje u tržišnu privredu", rekao je Mijušković.

Tako mnoge zemlje imaju zakone koji regulišu formiranje cena kako bi se sprečile nepoštene poslovne prakse.

 

 

AI Preporuka

Komentari (0)

Biznis