Biznis vesti

Cena nafte pada, ali se to ne vidi na našim pumpama: Zašto ne pojeftinjuje gorivo u Srbiji?

Komentari
Cena nafte pada, ali se to ne vidi na našim pumpama: Zašto ne pojeftinjuje gorivo u Srbiji?
Cena nafte pada, ali se to ne vidi na našim pumpama: Zašto ne pojeftinjuje gorivo u Srbiji? - Copyright Tanjug/Jadranka Ilić

Autor: RTS

26/05/2025

-

12:05

veličina teksta

Aa Aa

Generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović rekao je za RTS da nisu svima isti troškovi da dođu do derivata nafte. Zbog pretnji sankcijama NIS-u, uvoznici su povećali zalihe po skupljim cenama, navodi Mićović. Kako je pojasnio, u Severnoj Makedoniji i BiH su manje akcize i zato je gorivo jeftinije.

Cene nafte u svetu pale su u odnosu na prethodnu nedelju. To je posledica mogućnosti da će Organizacija zemalja izvoznica nafte, ili "OPEK+", povećati proizvodnju u julu. Takođe, rastu zalihe sirove nafte u Americi.

Utisak je da u Srbiji cene goriva na pumpama ne prate te padove u istom ritmu, prenosi RTS

Mićović je rekao da matematika pokazuje nešto drugo i da je dalek put cene sirove nafte na nekoj utovarnoj luci, izražena u dolarima po barelu - do dinara po litri benzina na benzinskoj stanici u komšiluku. To je, kako kaže, jako dug put.

"Prvo, cena nafte nije jedino što utiče na cenu goriva, bitno utiče, ali ne najviše, nećete verovati, zato što je recimo trenutno udeo ukupnih državnih dažbina oko 58 procenata kod benzina“, navodi Mićović.

Prema njegovim rečima, brzina kretanja prvo ne zavisi od tržišta. Podseća da tri godine traje regulacija cena na srpskom tržištu.

Šta sadrži formula pored kotacije benzina

"Država je opredelila jednu matematičku formulu kojom pokušava da simulira i ono stanje na tržištu kako bi trebalo, po oceni tih brojeva, da bude, uz ograničenje marže i to određuje kao maksimalnu maloprodajnu cenu. Znači, u tu formulu se uvrštavaju kotacije benzina i dizela, ne sirove nafte, nego tržište benzina i dizela, derivata nafte, ono je potpuno drugačije diše od tržišta nafte", napominje Mićović.

To se uvrštava u formulu, dodaje Mićović kao i kurs dolara.

Promo/NIS

 

"Još jedna bitna promena, to su zavisni troškovi uvoza, koji  moraju da se uzmu u obzir. I dolazi se do neke cene koja se odredi kao maksimalna cena. Danas na tržištu nemate jedinstvene cene na svim pumpama, imate odstupanje od po par dinara, nisu svi na toj maksimalnoj vrednosti, tako da tržište u neku ruku pokušava da se izbori za svoje tržišne zakone, ali ipak uredba i ograničenje cena stvara veliki problem u poslovanju", ukazuje Mićović.

Uvoznici podigli zalihe

Generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije napominje da nisu svima isti troškovi za početak.

"Nisu svima isti troškovi da dođu do derivata nafte i stave ih na tržište. Imaju veoma različite troškove. Problem je u tome što, recimo, od prve inicijalne informacije o mogućem uvođenju sankcija Naftnoj industriji Srbije, svi uvoznici da bi se obezbedili povećali su količinu uvoza, onda je još usledio apel države svim uvoznicima da podignu zalihe kako bi povećali sigurnost snabdevanja", kaže Mićović.

U tim tako visokim zalihama našli su se svi u momentu kada su cene goriva krenule da padaju.

"I to nije tržišno upravljanje, nego na osnovu uredbe i tih realnih parametara. To se dešava na tržištu uvek, ali se zalihe optimizuju na taj način da vi niste zatrpani zalihama u momentu kada je tržište išlo dole. Ali svi jesu zatrpani zalihama u nekim drugim okolnostima, da bi obezbedili sigurnost snabdevanja“, naveo je Mićović.

Gorivo u nekoj luci je zapravo sada jeftinije, a prethodno je kupljeno skuplje, potvrdio je Mićović, uz napomenu da je to veliki finansijski problem.

"Znači, potrošači nemaju nikakvih problema, snabdevenost je vrlo normalna, nigde niste uočili da nedostaje imalo goriva, ali s druge strane, finansijski pokazatelji su takvi da iz meseca u mesec neki generišu gubitke, neki nulu“, kaže Mićović.

Akcize i troškovi nabavke

Bilo bi idealno kad bi država mogla da reguliše visinu akcize u skladu sa troškovima nabavke, da uvozni derivati ima jednu akcizu, a oni koji se proizvode u zemlji drugu, ali to je neizvodljivo, to bi bilo kao dobar mehanizam, dodaje on.

Akcize su, kako kaže, politika države, ne samo naše, nego svake države. Poresko oporezivanje, generalno, pa i akcizno oporezivanje je deo uopšte poreske politike države.

Euronews/Ljiljana Gradinac

 

"Naša država se opredelila za takvu akciznu politiku prema energentima, pre svega motornog goriva, da imamo jednu od najviših akciza u regionu. To je deo ukupnog paketa oporezivanja, ali ne treba to gledati izolovano. Zahvaljujući tome, u dobroj meri, danas imamo dosta visoke cene goriva na benzinskim stanicama“, podvukao je Mićović.

AI Preporuka

Komentari (0)

Biznis