Biznis vesti

Od letnjih sniženja do lažnih cena: Otkrivamo najčešće zamke trgovaca u prodavnicama i na internetu

Komentari
Euronews Serbia

Autor: Euronews Srbija

04/07/2025

-

19:04

veličina teksta

Aa Aa

Sezonska sniženja su stigla, a sa njima i sve veći broj potrošača željnih povoljnih kupovina. Ipak, iza svetlucavih banera velikih popusta, često se kriju trikovi i zamke koje mogu otežati pametnu i sigurnu kupovinu. Dok se s jedne strane svi žude za uštedom, s druge se sve češće javljaju žalbe na skrivene cene, manje vrednosti proizvoda i obmanjujuće promotivne taktike.

Kako da prepoznamo prave ponude od marketinških zamki, na šta da obratimo pažnju da bismo zaista uštedeli,  a ne trošili više nego što je potrebno, koliko je sadašnja regulativa o zaštiti potrošača efikasna u kontroli ovih pojava, o svim tim važnim pitanjima, za Euronews Srbija govorila je Vesna Perinčić, predsednica Upravnog odbora Republičke unije potrošača.

Ona je upozorila da potrošači u Srbiji moraju biti posebno obazrivi jer su sniženja kod nas daleko od onih koja viđamo u zapadnim zemljama. Kako ističe, trgovci u Srbiji često pribegavaju trikovima i zloupotrebama koje su prepoznate i na nivou Evropske unije, posebno u zemljama istočne Evrope.

"Sniženja kod nas nisu kao sniženja na Zapadu, i to nije samo slučaj u Srbiji, već u mnogim zemljama istočne Evrope. Evropska komisija je sprovela istraživanje koje je pokazalo da čak 95 odsto potrošača kupuje tokom sezonskih sniženja, ali istovremeno svi oni imaju zamerke na ponašanje trgovaca“, kaže Perinčić.

Prema njenim rečima, najčešće se radi o obmanjujućim praksama, poput različitih cena na izlogu i na kasi, sniženja koja važe samo za minimalne količine robe ili lažno oglašenih popusta.

„Od deset potrošača, samo jedan prijavi tržišnoj inspekciji ovakvo ponašanje. To mora da se promeni. Kazne nisu male, kreću se od 500.000 do dva miliona dinara, ali bez prijava inspekcija ne može da reaguje“, ističe Perinčić.

Zakonom je sve jasno definisano, ali trgovci pronalaze rupe

Potrošače u Srbiji štiti nekoliko zakona — Zakon o zaštiti potrošača, Zakon o trgovini i Zakon o oglašavanju, a svi oni jasno definišu pravila oko sezonskih sniženja, rasprodaja i akcija.

„Letnje sniženje oglašava se od 1. do 15. jula i traje najduže 60 dana, dok zimsko sniženje ide od 25. decembra do 10. januara. U tom periodu je sve jasno — trgovci moraju da poštuju pravila, ne smeju da oglašavaju lažna sniženja, cene moraju biti jasno i nedvosmisleno istaknute, roba ne sme biti u zanemarljivo malim količinama“, objašnjava Perinčić.

Euronews

 

Zakon o oglašavanju, konkretno član 11, zabranjuje obmanjujuće oglašavanje, što znači da svaki oglas mora biti jasan, razumljiv i ne sme potrošača dovesti u zabludu.

Takođe, zakon nalaže da najmanje jedna petina robe u asortimanu mora biti dostupna po najvišem oglašenom procentu sniženja. Dakle, ako je trgovac istakao popust od 70 odsto, najmanje petina robe mora biti snižena baš za taj procenat.

Uskoro će, kako najavljuje, biti dodatno pooštrena pravila, jer se u Zakon o trgovini uvodi evropska Direktiva 2019/2161.

„Trgovci su do sada zloupotrebljavali pravilo o staroj ceni, pa bi robu kratko izložili po navodno staroj ceni, a onda oglašavali veliko sniženje. Nova direktiva propisuje da roba mora biti izložena po staroj ceni najmanje 30 dana pre sniženja, čime se sprečavaju manipulacije“, objašnjava ona.

Online trgovina podjednako problematična

Kupovina putem interneta, iako praktična, takođe nosi ozbiljne rizike za potrošače. Perinčić upozorava da trgovci često oglašavaju robu koju uopšte nemaju na stanju ili se ne pridržavaju istaknute cene.

„Ako trgovac na sajtu istakne cenu, dužan je da proda po toj ceni, bez izgovora o grešci u softveru. Zakon o zaštiti potrošača jasno propisuje da su pravila ista i za klasičnu i za online trgovinu“, kaže ona.

Trgovci se često pravdaju tehničkim problemima ili greškama u sistemu, ali, kako ističe Perinčić, to ne oslobađa odgovornosti.

„Potrošača zanima cena koja je istaknuta pored proizvoda, bilo u prodavnici ili na sajtu, a ne ono što piše na kasi ili u sistemu“, naglašava.

Razlika između sniženja, rasprodaja i akcija

Perinčić detaljno objašnjava razliku između različitih prodajnih podsticaja, što je važno kako potrošači ne bi bili zbunjeni.

Sezonska sniženja, kao što je već pomenuto, traju do 60 dana i oglašavaju se dva puta godišnje. Rasprodaje nemaju vremensko ograničenje, ali važe samo dok traju zalihe. Trgovac ne sme tokom rasprodaje da dopunjuje robu.

„Rasprodaje se oglašavaju u slučaju zatvaranja prodavnice, selidbe ili kada trgovac prestaje da prodaje određeni artikal. Roba koja je na rasprodaji mora biti fizički odvojena od ostale robe“, objašnjava ona.

Akcijska sniženja traju najduže 31 dan, a tada mora biti jasno istaknuta stara i nova cena, osim ako akcija traje do tri dana, kada je dozvoljeno isticanje samo procenta popusta.

Patike koje se raspadnu i reklamacije koje trgovci odbijaju

Jedan od najvećih problema sa kojima se potrošači u Srbiji susreću su reklamacije koje trgovci mahom odbijaju, čak i kada je očigledno da je reč o lošem kvalitetu.

„Roditelji su posebno ogorčeni kada plate skupe patike, a one se raspadnu za mesec-dva, i to se često dešava. Trgovci obično tvrde da je reč o mehaničkom oštećenju ili neadekvatnom korišćenju, i reklamaciju odbijaju“, navodi Perinčić.

Zbog ovakvih situacija, Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine uvelo je mehanizam vansudskog rešavanja potrošačkih sporova, koji je besplatan i obavezan za trgovce.

„Ako reklamacija bude odbijena, potrošač može da se obrati ovom telu. To je jednostavno, brzo i besplatno. A ni sudski sporovi više nisu tako komplikovani — ako se naglasi da je reč o potrošačkom sporu, postupak mora biti završen za najviše 30 dana“, objašnjava Perinčić.

Ako se trgovac ne pojavi na ročištu, donosi se presuda u korist potrošača, bez prava na žalbu, osim u slučaju bitnih proceduralnih grešaka.

Euronews

 

Perinčić apeluje na građane da ne zatvaraju oči pred obmanjujućim praksama trgovaca, jer bez prijava tržišnoj inspekciji zakon ostaje mrtvo slovo na papiru.

„Potrošači moraju da budu aktivni. Samo prijavama možemo da se izborimo za bolju zaštitu. Inspekcija ne može da bude svuda, ali ako reagujemo, trgovci će znati da ne mogu nekažnjeno da varaju“, zaključuje Perinčić.

Komentari (0)

Biznis