Biznis vesti

Počela primena nove izmene Uredbe o ograničenju marži: Šta će biti obaveza trgovaca kada nude akcijske cene

Komentari
Euronews Srbija

Autor: Euronews Srbija

01/12/2025

-

19:30

veličina teksta

Aa Aa

Uredba o ograničenju trgovačkih marži s ciljem da se ograniče cene grupa proizvoda koji su kupcima najpotrebniji stupila je na snagu 1. septembra. U međuvremenu, više puta je menjana, a primena najnovije verzije počinje danas. Prema izmenjenoj uredbi, ograničenje marži od 20 odsto sada se mora primenjivati na redovne i na akcijske cene, a proizvodi kojima je moguće prilagođavati cenu jesu smrznuto voće, med i čajevi. Profesorka Ekonomskog fakulteta u Nišu Snežana Radukić kaže za Euronews Srbija da su najnovije izmene uredbe namenjene kako poboljšanju položaja proizvođača i zaštite od trgovaca s jedne strane, a sa druge strane i zaštiti interesa potrošača.

Ona je rekla da je država tokom tri meseca primene uredbe vršila kontrolu njene primene i da je radila na njenom poboljšanju i da država uredbom i reguliše cene na tržištu prehrambenih proizvoda, ali s druge strane treba da štiti sve učesnike na ovom tržištu, uključujući proizvođače, prodavce i kupce.

Govoreći o najnovijim izmenama uredbe koje se odnose na proizvođače i na njihove odnose sa prodavcima ili trgovcima, profesorka navodi da se tu pre svega misli na regulisanje i zabranu jednostranog izbacivanje iz asortimana i smanjenja porudžbine od strane dobavljača, kako ne bi prodavci sami regulisali i izbacivali proizvode na kojima ne može da se zaradi.

S druge strane, dodaje ona, izuzeti su pojedini proizvodi iz uredbe, posebno kod onih kod kojih je došlo do porasta troškova proizvodnje.

"Na taj način bi se štitio položaj proizvođača i cene koje oni dobijaju prilikom prodaje svojih proizvoda. Sa druge strane imamo zaštitu kupaca sa stanovišta primene ograničavanja marži na 20 procenata ne samo na redovne cene, već i na akcijske cene", rekla je ona.

Radukić naglašava da baš u ovom periodu popusta koji smo imali i koji ćemo imati u narednom periodu, najveća je bojazan potrošača da ne budu izmanipulisani visokim cenama, a navodnim akcijama i sniženjima cena u prodavnicama.

"Obavezno objavljivanje cenovnika, koji će uskoro stupiti na snagu, takođe je i jedan vid zaštite kupaca u cilju upoređenja cena u različitim trgovinama, trgovinskim lancima i izbora najpovoljnije cene za kupovinu prehrambenih proizvoda", dodaje ona.

Kako dugoročno zaštiti potrošače od jednostrane volje trgovaca

Na početku primene uredbe, bilo je otpora trgovaca, pa su tako ukidali akcijske cene proizvoda koje su nudili potrošačima. 

foto: pexels

 

Radukić kaže da i dalje postoji bojazan da će trgovci ukinuti akcije jer se, kako objašnjava, nikad tržište ne može sa potpunom sigurnošću proceniti šta se može desiti.

"Ova uredba štiti i obavezuje trgovce da se ponašaju u skladu sa uredbom i jedna od opasnosti je šta će se desiti i u narednom periodu sa primenom ove uredbe, a posebno kada istekne ovaj šestomesečni period ili kada prestane da važi, da li će se situacija na tržištu stabilizovati i da li ćemo i dalje imati situaciju da su ugrožena prava kupaca", navela je ona.

Prema njenim rečima, postoji velika potreba zaštite potrošača baš od takve jednostrane volje trgovaca koji mogu da utiču na smanjenje kućnog budžeta i životnog standarda stanovništva, posebno na tržištima kao što je Srbija gde konkurencija nije savršena i gde postoji koncentracija tržišne moći u vidu nekoliko prodavaca na tržištu ili nekoliko velikih trgovinskih lanaca.

"Tu posebno i država treba da bude na oprezu. Zahteva se stalna njena kontrola, ne samo ove uredbe i na tržištu ovih prehrambenih proizvoda koji su i te kako značajni za kućni budžet stanovništva u Srbiji, ali bi trebalo proširiti i kontrolu države, posebno Komisije za zaštitu konkurencije i na ostala tržišta i ostalu robu široke potrošnje koja sa značajnim delom učestvuje u raspodeli našeg budžeta", rekla je ona.

Upitana da li je zatvaranje prodavnica po Srbiji pojedinih trgovinskih lanaca opravdano kako bi se, kako navode, rešili neprofitabilnih objekata, Radukić je rekla da je ovo bila prilika i za same trgovinske lance da preispitaju svoje poslovanje ali i da ciljane mere daju rezultate. 

Ona kaže da su sada trgovinski lanci u poziciji da ne mogu da vode samostalnu politiku formiranja cena, kao što su ranije mogli, ali da je sa druge strane legitimna i njihova borba za jačanje položaja na tržištu.

"Tako da na ovaj način oni sagledavaju svoje poslovanje, eliminišu neprofitabilne objekte ili smanjuju broj maloprodajnih objekata koji ne pokazuju dobre finansijske rezultate sa jedne strane, a sa druge strane bi to na neki način bio možda i eventualni pritisak na državu da uvaži i neke njihove zahteve za zaštitu položaja trgovaca", rekla je profesorka.

Ona je, međutim, naglasila da ekonomska mera kratkog roka može da da neke kratkoročne rezultate, ali da je namena i cilj svake mere da ostvari dugoročnu stabilizaciju tržišta, da dugoročno utiče i na sve privredne subjekte i da da dobre efekte za sve učesnike na tržištu.

"Ova uredba je dobra i mi kao potrošači videli smo njene pozitivne efekte za sada, ali treba obezbediti dugoročni efekat ove uredbe, dugoročno smanjenje cena i zaštitu potrošača na tržištu Srbije i ne samo u segmentu prehrambenih proizvoda, nego i mnogih drugih proizvoda, posebno robe široke potrošnje koju često kupujemo", zaključila je profesorka.

Komentari (0)

Biznis