Biznis vesti

Država subvencioniše zamenu starih dizelaša: U planu je da u naredne tri godine na reciklažu ode 144.200 vozila

Komentari

Autor: Nataša Jovanović

14/03/2023

-

07:10

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Vozači dizelaša sa motorom euro 1, 2 ili 3 standarda moći će do sledeće godine da dobiju subvenciju države za kupovinu novijeg automobila euro 6 standarda. Vlada Srbije je polovinom prošle godine usvojila Program zaštite vazduha u peridou od  2022. do 2030. sa akcionim planom koji sadrži mere i aktivnosti u cilju poboljšanja kvaliteta vazduha.

Pomoćik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Mirko Koković rekao je za Euronews  Srbija da je jedna od mera i obnova voznog parka deregistracijom, odnosno slanjem dizel vozila euro 1, 2 i 3 norme u reciklažne centre. 

"Za realizaciju ovog strateškog dokumenta predviđeno je izdvajanje od 2,6 milijardi evra, a za obnovu voznog parka 102 miliona evra. U planu je da u naredne tri godine pošaljemo oko 144.200 vozila za reciklažne centre, odnosno da se zamene novim vozilima poslednje euro 6 norme", objasnio je Koković.

On je rekao da je pred Agencijom za bezbednost saobraćaja jedan veliki posao i da se trenutno bavi izradom procedure kako ceo taj proces, zaokružiti, spojiti valsnike tih vozila, autoplaceve i na koji način da dobiju subvenciju. Dodao je da se ova mera prioritetno uvodi zbog smanjenja zagađenja vazduha, ali da će posledično imati značajan uticaj i na povećanje bezbednosti saobraćaja.

"Menjamo starije vozilo 1,2, i 3 euro norme za novije, euro 6 norme, a samim tim, ona se proizvode od 2015. godine i imaju mnogo savremenije sisteme aktivne i pasivne zaštite i znatno su bezbedniji u saobraćaju", rekao je Koković.

Oni koji imaju novca, smatraju da se ova investicija isplati, a Koković kaže da oni koji ga nemaju, neće morati da učestvuju u porgramu, jer je projekat na dobrovoljnoj bazi i d aovo nije obavezujuća mera. Nisu svi u finansijskoj situaciji da nakon što dobiju subvenciju i kupe novi automobil, ali Koković kaže da će mnogima značiti, i navodi primer da će folksvagen golf 7, koji košta oko 10.750 evra, uz subvenciju platiti 8.650 evra, što je, smatra, znatna razlika. 

Očekuje se da će biti oko 200.000 zahteva i dodaje da se nipošto ne sme dozvoliti da se zahtevi predaju u papirnom obliku.

"Cilj je da se izradi softver da to sve bude elektronski i da se na najjednostavniji način zatvori taj krug - autooplacevi, reciklažni centrai i subvencije. Imamo dovoljne reciklažne kapacitete i sagledana je mogućnost prihvatanja reciklaže tih vozila koja izađu iz upotrebe", rekao je Koković.

Euronews

Subvencija za putničke automobile 2.100 evra

Subvencija za zamenu putničkog automobila iznosi 2.100 evra, za manje kamione 2.500 evra, dok će se 2.900 evra davati za kupovinu novijeg autobusa. To je oko 30 odsto od cene novog vozila.

Profesor Saobraćajnog fakulteta Vladimir Momčilović, kaže da nije siguran da je to pristupačno svim građanima.

"Činjenica je da u našim uslovima to nije nešto što je pristupačno, ali opet moramo da razmišljamo da se kvalitet vazduha neće popraviti sam od sebe ako ne budemo sprovodili neke mere. Mislim da mora sve da bude sveobuhvatnije, ali da je ovo tek prvi korak", smatra Momčilović.

Tanjug/Vladimir Sporčić

 

Penzioner Jovan Jekić jedan je od vlasnika koji ne želi da menja starog dizelaša. Kaže da mu se u  75. godini ne isplati se da ga zameni, jer mu za novi treba 3 do 4 puta više novca od onog koji država nudi.

"Još nije za staro gvožđe. U dobrom je stanju, ne troši mnogo i za 6 godina koliko je kod mene nijednom me nije ostavio na putu. Pravo da vam kažem i ne bih ga menjao. l ako bi dobio 2.000 da dodam ne bi mogao da kupim bolji auto od njega. Navikao sam se na njega, baš ga volim. Ide kao metak", kaže Jovan Jekić.

Automehaničar: Filtere niko ne menja

Pravo na zamenu starog za novog imaju svi vlasnici dizel vozila sa euro 1, 2 ili 3 standardom, koji su proizvedeni od 1993. do 2005. godine, a uslov je da kupe auto sa euro 6 motorom. Automehaničar Zoran Mladenović objašnjava da ovi motori zagađuju daleko manje, jer imaju ugrađene DPF filtere koji služe za smanjenje izduvnih gasova.

"U normalnim nekim državama se taj filter zapuši, pa se ode u servis da se zameni. U Srbiji kad dođe vreme za zamenu tog filtera koji košta 1.500 evra da se zameni ovde se uzima opcija -  isključi mi to da nema. Još nisam čuo da je iko kod nas u Srbiji kupio nov DPF filter i zamenio ga, a radim ovaj posao već 30 godina", priča mehaničar.

Tanjug/Vladimir Sporčić

 

Profesor Momčilović ukazuje da, ako nastavimo sa ovom pričom neutezanja celog sistema tehničkog pregleda, mi možemo imati euro 6 na papiru koji realno u praksi zagađuje mnogo više ako ne koristimo ona sredstva koja treba i ne održavamo vozilo u ispravnom stanju.

Automehaničar napominje i da je druga stvar što iz većine dizel motora nešto curi i kaplje i ukazuje da upravo to što curi i kaplje zagađuje zemlju u narednih 1.000 godina.

U cilju smanjenja zagađenja od januara sledeće godine biće zabranjen uvoz polovnih dizelaša sa euro 3 i euro 4 motorom. Stručnjaci smatraju da se sa ovom merom već zakasnilo.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis