Od štrajkova do nedovoljne proizvodnje novih aviona: Zašto bi letenje od ove godine moglo biti skuplje i duže
Komentari
22/09/2025
-19:17
Ova sezona bila je vrlo izazovna za avio-kompanije i putnike u Evropi. Štrajkovi osoblja na zemlji, pilota i kontrolora leta poremetili su planove odmora mnogih putnika i doveli avio-prevoznike do gubitaka.
Ali stručnjaci kažu da ovo nisu jedini izazovi s kojima su se avio-kompanije suočavale ove godine.
"U našoj industriji štrajkovi su prilično česti. Vodimo 15 filijala naše kompanije Aviator za upravljanje operacijama na zemlji u Skandinaviji, i zapravo nije bilo ni jedne godine u kojoj nismo imali ozbiljne izazove u vezi sa štrajkovima", kaže za Euronews Gediminas Žiemelis, izvršni direktor Avia Solutions Group.
On ističe da industrija suočava još mnogo izazova. Među najvažnijima su, kako kaže, zatvaranje vazdušnog prostora iznad Ukrajine i Izraela, što utiče na zagušenje vazdušnog saobraćaja i produžava letove na nekim rutama, a tu su i neočekivani tehnički problemi vezani za motore nove generacije, kao i dugoročni negativni efekti pandemije.
Dva najveća proizvođača aviona, Boeing i Airbus, bore se s proizvodnjom aviona još od pandemije.
"To znači da avio-kompanije produžavaju životni vek postojeće flote, koriste avione dve do tri godine duže jer moraju da podnesu trenutni rekordni saobraćaj. Kapacitet avio-kompanija je manji nego što su prognoze pre pandemije predviđale, a potražnja ih je već sustigla. Sve u svemu: rekordni saobraćaj, nedostatak aviona, odložene isporuke, nepredviđeni problemi s motorima nove tehnologije. To su glavni problemi u avijaciji danas", kaže Žiemelis.

Prinskrin/Youtube/Avia Solutions Group
Euronews: Protekla sezona odmora obeležena je štrajkovima u avijaciji. Protestovali su osoblje na zemlji, piloti i kontrolori leta. Kako je to uticalo na industriju i poslovne izglede?
Gediminas Žiemelis: Ovi problemi se javljaju svake godine, pa se svi prilagođavaju i bolje se nose s njima. Idealno bi bilo da se minimiziraju kako bi se smanjile neprijatnosti za putnike.
Međutim, svi se pripremaju za ovu eventualnost. Vazdušni saobraćaj eksponencijalno raste, pa su izgledi vrlo pozitivni.
Kako je trenutno stanje avio-industrije?
Avijacija je vitalni deo globalne ekonomije, a to najbolje pokazuje oporavak industrije od pandemije kovida.
Usled pandemije, vazdušni saobraćaj širom sveta pao je za 66 procenata u 2020. u odnosu na 2019, ali tržište je od tada zabeležilo snažan oporavak. Prema podacima Međunarodne asocijacije za avio-saobraćaj (IATA), očekuje se da će 2025. svet imati 5,2 milijarde putnika, što je povećanje od 6,7 procenata u odnosu na 2024. To je znak da postoji ogroman potencijal za rast i širenje u svim segmentima tržišta.
Ova eksponencijalna putanja rasta i jasna potreba za povećanjem ponude aviona kako bi se zadovoljila rastuća potražnja čine industriju vrlo atraktivnom za investitore. Na primer, Air Lease Corporation, veliki davalac lizinga, upravo je kupljen od strane konzorcijuma predvođenog SMBC Aviation Capital za oko 7,4 milijarde dolara (6,3 milijarde evra).
Da li EU regulative otežavaju rad prevoznika na evropskom tržištu?
Avijacija je visoko regulisana industrija širom sveta, i s dobrim razlogom, jer je bezbednost operacija apsolutno ključna. Što se regulative tiče, EU se ne razlikuje od drugih jurisdikcija u kojima poslujemo.
Takođe verujem da su EU regulative za održivo avionsko gorivo (SAF) sveukupno pozitivan zakon, jer pozivaju na povećanu proizvodnju čistijih goriva.
A šta je sa regulativom o minimalnoj veličini ručnog prtljaga?
Ako se regulativa uvede, vredi razmisliti o kupovini akcija proizvođača kofera. I ozbiljno, mnoge niskotarifne avio-kompanije mogu ponuditi jeftinije karte naplaćujući dodatne usluge poput prtljaga. Dakle, ako bi se uvela zabrana, to bi zapravo moglo povećati prosečnu cenu karte.
Koji su glavni izazovi na globalnom avio-tržištu?
Izazov je poznat već dugo. Airbus i Boeing nisu u mogućnosti da isporuče dovoljno novih aviona. Dok očekujem da će ovaj problem biti rešen do kraja decenije, s brzim rastom vazdušnog saobraćaja, avio-kompanijama je potrebno više aviona da zadovolje potražnju.
ACMI (avion, posada, održavanje, osiguranje) provajderi poput nas igraju ključnu ulogu, jer možemo pružiti dodatni kapacitet u kratkom roku tokom vrhunca sezone. To koristi avio-kompanijama na mnogo načina, a u kontekstu tržišta je posebno važno jer radeći s nama ne moraju dugoročno da iznajmljuju ili kupuju srednje stare avione.
Dobijaju sredstva kada su im potrebna i vraćaju ih kada više nisu potrebna. Ovo je korisnije za njihov bilans.
Pexels
Šta ovo znači za avio-kompanije?
Avio-kompanije mogu ili da poseduju avione, iznajmljuju ih dugoročno – oko pet do sedam godina – ili koriste full-service ACMI najam na kraći period – obično oko šest meseci.
Naše poslovanje je uglavnom zasnovano na ACMI i u suštini se radi o pružanju kratkoročnog kapaciteta avio-kompanijama tokom vrhunca sezone, obično tokom leta u određenom regionu kada je potražnja za odmorom najveća.
Većina avio-kompanija ostvaruje većinu prihoda samo tokom leta, pa dugoročno posedovanje cele flote znači da će nastaviti da plaćaju za sredstva koja nisu optimalno iskorišćena. ACMI je alat za upravljanje flotom koji rešava ovaj problem.
Pravilo koje primenjujemo je da izborom ACMI za do 10 posto ukupne flote maksimalno šest meseci, avio-kompanije mogu povećati profitabilnost za oko 2–3 procenta.
Koji su planovi širenja i rasta Avia Solutions Group?
Naša strategija je da povećamo globalni domet. Razlog zašto je važno imati globalno prisustvo je upravo sezonalnost.
U Evropi, koja je tradicionalno tržište za ACMI, kada leto završi i potražnja za našim proizvodima opadne, u južnoj hemisferi počinje vrhunac sezone, tj. leto i školski raspusti.
Investiranjem u osnivanje novih avio-kompanija u mestima kao što su Indonezija, Tajland, Brazil i Meksiko, osigurali smo da imamo pravu osnovu za kontraciklični model. Globalno prisustvo znači da možemo premestiti flotu tamo gde je potražnja za našim uslugama najveća.
Na primer, nedavno smo otvorili servisni centar na Filipinima koji će pružati kompletna rešenja za radnu snagu na daljinu našim podružnicama širom sveta, kao deo strateškog globalnog širenja. Ovaj centar će takođe pomoći u privlačenju talenata u Aziji, gde brzo rastemo.
Koji su vaši planovi za Poljsku i region Centralne i Istočne Evrope?
Planiramo otvaranje fabrike za SAF i eSAF (sintetičko mlazno gorivo) u Letoniji do 2030, koja će, kada bude operativna, biti najveća takve vrste u Severnoj Evropi. Potražnja za SAF će značajno rasti u narednih nekoliko godina, posebno imajući u vidu EU zahteve za njegovo korišćenje.
Takođe smatram da je važno da Evropa sama proizvodi SAF iz razloga energetske suverenosti.
Sama Poljska je brzo rastuće avio-tržište gde očekujem da će potražnja za našim uslugama rasti. Brojke jasno pokazuju ovaj rastući trend. U 2024, Poljska će imati 59,5 miliona putnika, što je povećanje od 15,6 posto u odnosu na 2023. i 22 posto u odnosu na 2019.
Ko su glavni konkurenti?
Mi smo daleko najveći pružalac ACMI usluga na svetu sa flotom od 209 aviona, ali takođe pružamo i avio-usluge. Ne razmišljam o konkurenciji, jer sve vidim kao potencijalne klijente ili partnere.
Ostali pružaoci lizinga koji nude dugoročne ugovore su naši partneri, jer od njih iznajmljujemo deo naših aviona, a aerodromi su takođe klijenti naših podružnica za usluge na zemlji. Naša podružnica za održavanje aviona, FL Technic, takođe popravlja avione trećih lica, i pružamo obuke za posade i pilote mnogih avio-kompanija.
Ja i cela Grupa smo fokusirani na pružanje ovog spektra vrhunskih usluga što većem broju klijenata i partnera.
profimedia
Koji su dugoročni poslovni ciljevi Avia Solutions Group?
Da nastavimo globalnu ekspanziju i povećamo našu flotu na više od 700 aviona u narednih nekoliko godina. Eksterni konsultant je procenio da globalno ACMI tržište vredi 30 milijardi dolara (25,5 milijardi €) i da će za rad biti potrebno 1.500 aviona.
Trenutno imamo 209 aviona, tako da samo u pružanju ACMI usluga imamo ogroman potencijal za rast.
Prošle godine, Avia Solutions Group naručila je 80 aviona Boeing 737 MAX. Možete li reći kako se ova narudžbina uklapa u širu stratešku viziju kompanije?
Jedan od razloga zašto investiramo u proizvodni pogon za SAF jeste potreba da avijacija postepeno postane "zelenija". Naručivanje novih Boeing 737 MAX aviona uklapa se u ovu strategiju, jer nam omogućava da našim klijentima ponudimo najmodernije i najefikasnije avione po pitanju potrošnje goriva.
Šire gledano, ovo je deo naših planova za dalji razvoj i širenje ACMI poslovanja.
Certares i Impact Investment su investirali u Avia. Kakva je trenutno struktura kapitala?
Veoma sam ponosan što je Certares, američki fond rizičnog kapitala investirao 300 miliona evra u Grupaciju 2021. godine, a zatim je odlučio da prošle godine ovu sumu pretvori u 20 posto vlasničkog udela. Podjednako korisno je imati Majka Pompea kao strateškog savetnika.
Uspešno listiranje naših 300 miliona dolara (255 miliona evra) nenamenski obezbeđenih senior obveznica na Euronext Dublin početkom 2024. godine bio je još jedan jasan pokazatelj poverenja investitora u našu Grupaciju i dugoročnu strategiju rasta.
Sada lično posedujem približno 60 procenata Grupe, dok je ostatak u vlasništvu drugih akcionara, uključujući Certares.
Bili ste na Varšavskoj berzi, a zatim ste se povukli. Zašto i da li postoje planovi za povratak na berzu u budućnosti?
Povukli smo se sa berze jer smo verovali da, kao privatna kompanija, možemo brže da rastemo. I upravo se to i dogodilo.
Što se tiče planova za ponovni ulazak na berzu, uvek smo otvoreni za istraživanje tržišnih mogućnosti, ali ozbiljni razgovori o tome neće početi barem još dve godine.
Komentari (0)