Neistražena Evropa

Upoznajte "puku" - skulptura koja je uzburkala duhove u irskom gradiću

Komentari

Autor: Euronews/Karen McHugh

30/05/2021

-

21:23

Upoznajte "puku" - skulptura koja je uzburkala duhove u irskom gradiću
Upoznajte "puku" - skulptura koja je uzburkala duhove u irskom gradiću - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Kontroverzna skulptura izazvala je sukob mišljenja u Irskoj, stavljajući tradicionaliste iz ruralnih područja protiv urbanih liberala. Pometnja je nastala zbog namere komisije da privuče turiste u mali grad Enistimon, na zapadnoj obali. Tom skulpturom predstavljena je "puka" - što je irska reč za "duh".

Puka je irsko mitsko biće, koje uglavnom asocira na tamniju stranu državnog folklora. Lokalno stanovništvo navodi da je skulptura zastrašujuća i da pogrešno predstavlja nasleđe grada.

Kada je sveštenik iz tog gradića osudio puku, Irci su izašli i na društvenim mrežama izrazili podršku, od evropskih poslanika do komičara. Okružno veće je sada stavilo projekat na čekanje na osnovu prigovora meštana. Pokrenuta je peticija za zabranu ove statue i problem nije blizu rešenja.

U državi koja grli tehnologiju i progres, ali se i dalje drži tradicije i mitologije, puka je izazvala podeljeno mišljenje.

Ali, o čemu je zapravo cela pometnja?

"Ima boljih mesta za statuu"

U Enistimonu, stanovnica Dženi Kori ne bira reči kada opisuje puku kao "grotesknu".

"To nije nešto što biste stavili usred stambenog područja. To je prejaka slika. Dosta ljudi bi reklo da nije da mrze njegov (umetnikov) rad, samo da nije primereno gde ide", rekla je ona.

Kori navodi da za puku može da bude nađeno bolje mesto "gde može da bude cenjena u pravom okruženju".

"Ali ne kuda prolazimo stalno, gde gleda u prozor nečije spavaće sobe", dodala je.

Čini se da je strah od mračne strane puke manje ključan u ovoj raspravi. Na stranu "zlokobnog" i "demonskog", glavni prigovor nekih meštana je neautentičnost puke koja je predložena.

Takođe, lokalno stanovništvo se razbesnelo i zbog netačnog pogleda na njihov grad nakon rasprave na Tviteru koja je odjednula prošle nedelje.

"Puka stvara veoma loš imidž narodu Enistimona. Prikazao nas je kao verske fanatike predovđene sveštenikom kada se to nije dogodilo. Ne bih volela da bilo koji umetnik misli da nas vodi sveštenik i da nam se ne sviđa jer je to demonski", rekla je Kori.

Puka ne smeta svima

Ali nisu svi u Enistimonu protiv puke. Ger O'Doni je vlasnik kafića "This is it" u centru grada i ljubitelj je puke.

"Sviđa mi se, prelepo je i zamršeno. Naravno, jeste malo jezivo i mračnu, ali nismo li svi?", rekao je on.

Planirano mesto za postavljanje puke je ispred kafića, ali to njemu ne smeta mnogo.

"Prilično sam uzbuđen! Voleo bih da mislim da smo se sklonili od toga da sujeverja i priča vode naše odluke u Irskoj", naveo je.

U proteklih nekoliko nedelja on je čuo mnogo o puki.

"Grad je u potpunosti podeljen. Lično, malo sam razočaran reakcijom. Postoji veoma velika umetnička zajednica ovde, tako da sam mislio da će ljudi biti preplavljeni. Pozdravljam ko god da je odlučio da ide sa nečim pomalo ludim. Ali i to razumem. Umetnost je subjektivna. Ja, na primer, ne podnosim "Spire" u Dablinu i potpisao sam peticiju protiv toga, mislim da je to smešno", naveo je.

"Sa svim što smo naučili i sve što smo prošli, mislim da samo možemo da prihvatimo ludost da imamo veliku statutu u gradu, znate?", naveo je.

Iza ove skulpture stoji umetnik Ejdan Hart, koji je studirao klasičnu sklupturu na Akademiji umetnosti u Firenci.

Kaže da njegova skulptura predstavljena kao pola-konj, pola-muškarac imala za cilj da se poveže sa sajmom konja u gradiću Enistimon.

"Mislite da poznajete svoju zemlju, ali da se to događa u današnje vreme, to je iznenađujuće. Svi su iznenađeni. Moji savremenici bi bili irski vajari, a najbolje što biste obično dobili je mala gomila kad presečete vrpcu i to je to, ali ovo, to je kao da je to dirnulo živac", rekao je.

Šta je tačno puka?

"To je vrsta vile. Nestašni vilinski lupež i u zavisnosti od svog raspoloženja daće vam ili sreću ili nesreću. Može da se preobrazi, pa se često pojavljuje u obliku konja ili psa, svinje ili mačke. Postoje neki opisi puke kao opakog stvorenja, ali onda ima toliko onih koji su ga upravo opisali kao pomalo starog nestaška".

Puka se pojavljivala u litaraturi od Šekspira do Flana O'Brajana i ostala je u korenima imena mnogih mesta u Irskoj.

Hart je dugo zaineresovan irskim folklorom i posebno pukom. Hart je iskusio šansu da uspe da napravi maketu od dva metra svog idola i oživi puku.

"Stvoriti nešto sa čim biste mogli da se fotografišete, poput sirene iz Kopenhagena ili bika na Vol stritu. Mislim da je to bila pametna i nekako smela ideja Okružnog veća. Lepo, ali generičko delo moderne umetnosti bilo bi u redu, ali ne bi nužno zahvatilo maštu ljudi", rekao je.

"Puka je, međutim, zahvatila maštu ljudi možda previše efikasno", dodaje.

profimedia

 

Hart kaže da nije nameravao da ovo bude kontroverzno.

"Možda sam naivan. Znao sam da je čudan momak, živeo sam sa njim u studiju tri meseca, pa sam ga upoznao. Znao sam da će naterati ljude da pogledaju dva puta. To bi bilo u skladu sa mojim radom koji je nekako intenzivan, groteskan i čudan. Ali smešno je što ljudi pričaju o njemu kao da je stvaran. Mislim, donekle je on stvarna ličnost i skulptura je, pa shvatam da on predstavlja nešto ljudske prirode, ali ljudi govore o tome kao da je stvarno, kao vi i ja", navodi.

Kaže da razume one koji se protive.

"Ako imaju osećaj da im se nešto nameće, sa punim pravom govore o tome. Nadam se da ćemo to uspeti da rešimo".

Hart je saglasan da nije bilo narodne priče o puci koja se posebno odnosila na Enistimon, ali ne vidi zašto bi to bio razlog da se isključi iz priče.

"To je deo irske kulture uopšte. Postoji tradicija puke po celoj Irskoj", naveo je.

Irska i folklor

Možda je teško poverovati da bi natprirodno biće moglo toliko da zauzme javni diskurs 2021, ali nije prvi put da mitološka bića utiču na odluke u Irskoj.

Auto-put je preusmeren 1999. godine kako bi se stvorilio mesto za vilinski grm, a poljoprivrednici se često gnušaju da pomeraju aranžmane kamenja poznate kao vilinske tvrđave tokom radova, kako bi izbegli gnev vilinskih ljudi.

Džoni Dilon je arhivista koji radi u Nacionalnoj folklornoj zbirci na Univerzitetu u Dablinu. Ljubav prema folkloru deli na svom podkastu "Fragmenti folklora". Objašnjava kako mitologija lako stoji uz moderno društvo u Irskoj.

"S jedne strane, mogli biste nekoga direktno da pitate da li veruje i vile i mogao bi vam se smejati u lice, ali ako biste pitali da li bi posekli drvo gloga na svojoj zemlji ili zaorali vilinsku njivu, oni će malo prebledeti. Često postoji određeni stepen pasivne vere u ove stvari koje zapravo nije uvek na površini", rekao je on za Euronews.

"Možete reći s jedne strane da smo danas svi tako racionalni, razumni ljudi, ali mnoga ta verovanja i običaji još traju", navodi.

Osvrće se na stotine izveštaja o puci u Nacionalnoj folklornoj zbirci i kaže da su puke bile poznate širom zemlje i da bi otimale putnike koji bi izlazili kasno u noć.

"Dakle, nekako su vas uhvatili na leđa i odjurili u galop preko živih ograda i jarka, samo su jurili brzo i prestrašili osobu koja im je bila naleđima", rekao je.

Dilon kaže da su priče imale moralizujuću funkciju, savetujući da se ne izlazi kasno noću, pije, kocka.

"Ali kod puke često postoji element humora koji biste i tamo videli, za zabavu", navodi.

Priče oko ovog bića služile su i za plašenje dece.

"Roditelji bi pretili kao da je bauk. Ovo je snasleđeno i prenosilo se godinama", navodi. Takođe, kaže da puka ne bi imala susreta u gradovima, već u udaljenim oblastima sela.

Komentari (0)

Evropa