Evropa

"Gašenje požara kapljicama": Kriza koja je ispraznila rafove i pumpe u Velikoj Britaniji problem cele Evrope

Komentari

Autor: Euronews/Luke Hurst

29/09/2021

-

21:28

"Gašenje požara kapljicama": Kriza koja je ispraznila rafove i pumpe u Velikoj Britaniji problem cele Evrope
"Gašenje požara kapljicama": Kriza koja je ispraznila rafove i pumpe u Velikoj Britaniji problem cele Evrope - Copyright Tanjug/AP Photo/Jon Super

veličina teksta

Aa Aa

Velika Britanija se već danima bori sa krizom snabdevanja gorivom, pri čemu je mnogo benzinskih pumpi potpuno ostalo bez goriva, a tamo gde još ima nekih zaliha stvaraju se ogromne gužve. Međutim, nestašica ne vlada samo kada je gorivo u pitanju. Police mnogih supermarketa su prazne, a iza svega stoji problem sa nedovoljnim brojem vozača kamiona koji bi im dovezli robu.

Prema nekim analitičarima, jedan od krivaca za ovo je i Bregzit.

Velika Britanija se ranije oslanjala na vozače iz istočne Evrope. Međutim, od kako je ova zemlja napustila EU, mnogi od tih vozača otišli su u potragu za boljim radnim uslovima i platama, smatra Nikolaj Raškov, šef EU poslova u Uniji međunarodnih prevoznika u Bugarskoj, prenosi Euronews.

"Nedostatak vozača početkom 2000-ih u Velikoj Britaniji doveo je do potrebe za zapošljavanjem jeftinije radne snage iz novijih država članica EU. Dvadeset godina kasnije, nestašica je i dalje tu, ali nakon Bregzita Velika Britanija kaže da ne želi neobrazovane ljude koji dolaze iz EU. Ne treba vam fakultetska diploma da biste bili vozač kamiona. Tako se kvalifikuju kao neželjeni", rekao je on.

Privremene vize poput "gašenja požara kapljicama"

Nakon nekoliko nedelja tokom kojih se kriza zbog nestašice produbljivala, britanska vlada je najavila da će izdati 5.000 "viza za hitne slučajeve" stranim vozačima kamiona kako bi se problem ublažio.

Ovo su, međutim, tromesečne vize za koje analitičari kažu da neće baš "namamiti" evropske vozače kamiona.

Rubi Mekgregor-Smit, predsednica Konfederacije britanske industrije, rekla je da su vize "ekvivalent gašenju požara kapljicama vode".

Burst

 

Edvin Atema iz holandskog sindikata FNV rekao je za "Skaj Njuz" ovakav vizni plan "nerealan", pitajući se ko će dati otkaz u EU zbog tromesečne vize u Velikoj Britaniji.

On je dodao da loši uslovi rada u Velikoj Britaniji takođe odbijaju evropske vozače.

Raškov smatra i da je Velika Britanija manje poželjna zbog većih poreza u poređenju sa mnogim evropskim zemljama.

"Dakle, verovatno će neki broj ljudi doći u Veliku Britaniju. Nakon što su u Velikoj Britaniji, njihov rad se plaća po pređenoj milji. Kada imate pretrpan saobraćaj i carinske formalnosti, a povrh toga i poreze koje morate da platite u Velikoj Britaniji, vozač će pre da radi negde van Velike Britanije, gde će preći veću kilometražu i imati veću platu", kaže Raškov.

Ipak, nije samo Velika Britanija ta koja se bori sa nedostatkom vozača. Kako se tražnja za zalihama povećava nakon pandemije koronavirusa, tako se povećava i tražnja za vozačima.

U Evropi potrebno još 400.000 vozača

Iz industrije prevoza kažu da u Velikoj Britaniji nedostaje oko 100.000 vozača - ovo je ekstremni primer koji je pogoršan Bregzitom, ali ne i jedini. Nemačka i Poljska takođe se bore sa ozbiljnim nedostatkom vozača.

Prema podacima kompanije "Transport Intelligence", nedostatak vozača širom Evrope sada prelazi 400.000.

Mnogi iz ove grane industrije smatraju da su loši uslovi rada, velike udaljenosti i dugo vreme provedeno daleko od kuće neki od razloga zašto ljudi masovno napuštaju takve poslove.

"Neke kompanije imaju sedišta u Poljskoj, Turskoj ili bilo kojoj zemlji koja bi davala najniže plate. Vozače onda šalju u Holandiju ili neku drugu zemlju, ali ih plaćaju po onim platama gde im je sedište, umesto po zakonu koji kaže da morate platiti vozača nemačkog kamiona prema nemačkim platama", kaže za Euronews Ron Van Lingen, bivši vlasnik transportne kompanije.

Predviđa se da će ovakvi problemi u industriji trajati još najmanje jednu deceniju.

Sindikati vozača kamiona kažu da je sada na državama članicama EU da osiguraju da se poštuju zakoni o radu i poboljšaju uslovi, ako zaista žele da reše situaciju.

Komentari (0)

Evropa