Velika promena u Grčkoj: Nestaje do 10% nekretnina sa Booking-a i AirBnb-ja, ostaju samo oni sa "hotelskim standardom"
Komentari
01/10/2025
-19:00
Grčka poreska uprava od danas pritiska dugme i "zaključava" hiljade smeštajnih jedinica za kratkoročni najam koje nisu namenjene za primarno stanovanje. Od 1. oktobra stupa na snagu novi zakonski okvir koji jasno definiše koje nekretnine mogu nastaviti da se nude putem platformi, a koje će biti isključene.
Nekretnine koje su registrovane kao podrumi, skladišta, garaže ili pomoćne prostorije biće automatski izbrisane iz registra, a međunarodne platforme će biti elektronski obaveštene da blokiraju objavljivanje oglasa za te objekte, piše Proto thema.
U praksi, vlasnici neće imati mogućnost da postave oglas ako nemaju aktivan registarski broj. S druge strane, za kratkoročni najam će biti dozvoljene samo nekretnine koje se smatraju primarnim stambenim prostorom, odnosno one sa prostorijama za svakodnevni život kao što su spavaće sobe, dnevne sobe, kuhinje, trpezarije i kancelarije. Pomoćne prostorije - skladišta, garaže, podrumi - definitivno se isključuju novim okvirom, a njihovi registarski brojevi će biti automatski poništeni i platforme neće dozvoliti njihovo objavljivanje.
Procenjuje se da će pet do 10 odsto nekretnina koje se pojavljuju na platformama poput Airbnb-a, Booking-a i VRBO-a biti isključeno sa tržišta. Naime, Poreska uprava će povući podatke iz poreskih prijava, katastra i registrovanih brojeva u Registru kratkoročnog boravka. Proveriće se da li je nekretnina prijavljena za iznajmljivanje registrovana kao prostor za primarno stanovanje.
Nekretnine koje su evidentirane kao skladišta, podrumi, poslovni prostori ili pomoćne prostorije neće se smatrati pogodnim za kratkoročni najam. U praksi, ovi registarski brojevi će biti "izbrisani" iz registra. Nakon završetka provere, platforma Poreske uprave će automatski deaktivirati te nekretnine i poništiti njihove registarske brojeve. Zatim će uslediti elektronsko obaveštavanje velikih međunarodnih platformi (Airbnb, Booking, VRBO itd.) kako nekretnine bez važećeg registarskog broja ne bi mogle biti objavljene kao oglasi. To znači da vlasnik neće imati mogućnost da postavi ili obnovi svoj oglas, jer će sistem platforme "povlačiti" informacije od Poreske uprave i odbijati ga.
Veća sigurnost, ali i troškovi za vlasnika
Novi zakonski okvir takođe višestruko povećava standarde koje svaki smeštaj mora da ispuni. Osiguranje od odgovornosti, izjava ovlašćenog električara, zaštitni uređaj diferencijalne struje, detektori dima, protivpožarni aparati, osvetljenje i oznake za evakuaciju, plan evakuacije i komplet za prvu pomoć postaju obavezni, a zahtevaju se i sertifikati o deratizaciji i dezinsekciji.
Kontrole će biti na licu mesta i kontinuirane, sa mešovitim timovima Ministarstva turizma i Poreske uprave koji će beležiti prekršaje i izricati kazne počevši od 5.000 evra, koje se udvostručuju na 10.000 evra u slučaju ponovljenog prekršaja i mogu dostići do 20.000 evra.
Ključno pitanje za svakog vlasnika je "koliko košta usklađivanje". Izjava električara košta 70-150 evra, dok instalacija FID sklopke zajedno sa radom električara varira od 80 do 170 evra. Detektori dima koštaju 10-30 evra svaki, sa potrebom za tri ili četiri u tipičnom stanu. Aparat za gašenje požara od 6 kg košta 30-50 evra, sa godišnjim održavanjem od 10-20 evra. Sigurnosno osvetljenje sa oznakama košta 20-35 evra, dok plan evakuacije od inženjera košta 50-120 evra. Osnovna prva pomoć dodaje još 25-60 evra.
Sa ovim podacima, mali stan u Grčkoj od 40 do 60 kvadratnih metara zahtevaće najmanje 300 do 600 evra da ispuni nove zahteve, dok za veću nekretninu od 80 do 100 kvadratnih metara račun raste na 400 do 750 evra. Ovim troškovima treba dodati i godišnje troškove održavanja, kao što su punjenje aparata za gašenje požara i zamena baterija u detektorima.
Komentari (0)