Evropol staje na put onlajn prevarama: Poziv na evropski odgovor protiv lažne identifikacije pozivaoca i SMS poruka
Komentari
27/10/2025
-11:20
Evropol je pozvao danas na koordinisan evropski odgovor za suzbijanje problema lažnog prikazivanja identifikacije pozivaoca, alata koji sve češće koriste kriminalci za onlajn prevare.
Skrivanjem svog pravog identiteta i lokacija, kriminalci varaju žrtve da otkriju lične podatke, prebace sredstva ili odobre pristup uređajima i računima, što izuzetno otežava organima za sprovođenje zakona da ih prate i gone.
Lažno prikazivanje identifikacije pozivaoca sve više koriste organizovane kriminalne mreže koje posluju u više jurisdikcija, a prevaranti se predstavljaju kao banke, vladine agencije ili čak članovi porodice kako bi stekli poverenje.
Neki ga koriste za takozvane incidente "svotinga", upućujući lažne hitne pozive sa adrese žrtve i pokrećući hitne intervencije velikih razmera.
Istrage pokazuju pojavu poslovnog modela "lažnog predstavljanja kao usluge", koji pruža gotove alate za predstavljanje pouzdanih subjekata kao što su organi za sprovođenje zakona ili finansijske institucije.
Delujući iz inostranstva, ove mreže koriste jurisdikcijske praznine kako bi izbegle otkrivanje i krivično gonjenje.
Lažno prikazivanje identifikacije pozivaoca se dešava kada kriminalci falsifikuju informacije prikazane na telefonima, čineći da brojevi izgledaju legitimno kako bi obmanuli žrtve, a ta praksa nanosi značajnu finansijsku i društvenu štetu, sa procenjenih 850 miliona evra gubitka širom sveta svake godine.
Glavni prioriteti
Telefonski pozivi i SMS poruke ostaju glavna ulazna tačka za ove prevare, što predstavlja otprilike 64 odsto prijavljenih slučajeva, navodi se u saopštenju Evropola.
Evropol poziva na mere koje će kriminalcima učiniti skupljim i tehnički složenijim da se sakriju iza lažnih identiteta, a istovremeno će omogućiti istražiteljima da brzo deluju preko granica.
Istraga Evropola sprovedena u 23 zemlje otkrila je značajne izazove u sprovođenju mera protiv lažnog predstavljanja pozivaoca, što znači da je kombinovana populacija od približno 400 miliona ljudi i dalje podložna ovim vrstama napada.
Organi za sprovođenje zakona istakli su glavne prepreke, uključujući ograničenu saradnju sa telekomunikacionim operaterima, fragmentirane propise i nedostatak tehničkih alata za identifikaciju i blokiranje lažnih poziva.
Kao glavne prioritete u zajedničkom delovanju Evropol izdvaja razvoj mehanizama širom EU za praćenje lažnih poziva, verifikaciju legitimnih identifikacija pozivaoca i blokiranje obmanjujućeg saobraćaja, poboljšanje prekogranične saradnje i usklađivanje nacionalnih pravila kako bi se omogućilo zakonito praćenje, razjasnila legitimna upotreba maskiranja identifikacije pozivaoca i promovisali dokazani alati za borbu protiv prevara.
Komentari (0)