Evropa

Novi trend i ruta u Mediteranu: Krijumčari koriste luksuzne brodove za prevoz migranata u Evropu

Komentari

Autor: Euronews

23/11/2021

-

19:55

Novi trend i ruta u Mediteranu: Krijumčari koriste luksuzne brodove za prevoz migranata u Evropu
Tanjug/AP/Alessandra Tarantino - Copyright Tanjug/AP/Alessandra Tarantino

veličina teksta

Aa Aa

Krijumčari koji pokušavaju da dovedu izbeglice preko Mediterana sada koriste luksuzne jedrilice i prolaze manje poznatom kalabrijskom rutom kako bi izbegli kontrolu obalske straže.

Svedoci tvrde da se više skupih plovila koristi za dovoz migranata, gde čak i do stotinu ljudi provodi put ispod palube, sa ograničenim pristupom hrani i vodi najmanje nedelju dana.

"Bilo je to najgore iskustvo u mom životu", rekao je Hamid za AP nakon što je jedrilica koja ga je dovela u Italiju zajedno sa suprugom Zakiom, izašla na obalu 10. novembra.

Zakia je bila u šestom mesecu trudnoće i bila je na prvoj godini univerziteta, dok je njen suprug Hamid radio kao revizor u Kabulu.

U avgustu, kada su talibani preuzeli vlast, njih dvoje su odlučili da pobegnu, bežeći iz prestonice Avganistana sa Hamidovom sestrom, njenim mužem i njihovo troje dece.

Za porodicu je ovo bio početak dvomesečnog putovanja koje ih je prvo vodilo kroz Iran i Tursku, gde su se ukrcali na luksuzni brod "Pasion Dalavar", plativši sumu od 8.500 evra po odrasloj osobi i 4.000 evra za svako dete, da bi stigli do Kalabrije.

Zakia se plašila da je izgubila dete nakon dva dana bez sveže vode, ali kada je stigla u Italiju, procenjeno je da je beba i dalje zdrava, a lekari su trudnici pružili neophodnu medicinsku negu.

Ukrajinski šverceri, turski mafijaši i klan Ndragenta

Čitave porodice plaćaju velike sume za putovanje iz Turske novim jedrilicama za koje se veruje da vlasti neće pregledati.

Tanjug/AP/Alessandra Tarantino

 

Istražitelji kažu da su krijumčari često iz Ukrajine, koji možda sarađuju sa turskim mafijašima i italijanskim klanom Ndrangeta.

Italijanska policija uhapsila je nekoliko ukrajinskih krijumčara koji su osuđeni za pomaganje i podržavanje ilegalne migracije, ali oni su samo mali delovi u točku veće kriminalne operacije.

Iz Turske do Italije sve se češće koristi kalabrijska ruta – zabeleženo je skoro četvorostruko povećanje broja dolazaka u 2021. godini i sada ta ruta čini 16 odsto svih pomorskih dolazaka u Italiju.

Visoki komesarijat Ujedinjenih nacija za izbeglice pomno prati situaciju, iako se povećanje broja dolazaka iz Kalabrije odražava na nagli porast migranata koji pristižu u sicilijanske luke.

Sveukupno, u Italiji je ove godine zabeleženo 59.000 dlazaka morem, u poređenju sa 32.000 u ovom periodu prošle.

Na kalabrijskoj ruti je 14. novembra bilo 9.687 dolazaka, u poređenju sa 2.507 u 2020. godini.

Ovo je još daleko od brojki viđenih na vrhuncu izbegličke krize kada je skoro 130.000 ljudi došlo u Italiju 2016. godine, a više od milion ljudi je prešlo Mediteran 2015. godine, pokazuju podaci Međunarodne organizacije za Migracije.

Ovoga puta uglavnom su to porodice koje traže sigurnost na Starom kontinentu preko Italije, kaže Kjara Kardoleti, predstavnica UNHCR-a u zemlji.

"U ovom trenutku na svim rutama ono što vidite je povećanje broja porodica koje dolaze sa puno dece. A to važi i za rutu za Kalabriju", navela je ona.

Kalabrijska ruta je samo jedan od nebrojenih načina na koje potencijalne izbeglice sa Bliskog istoka, jugoistočne Azije i Afrike pokušavaju da stignu do Evrope. Ova stalna kriza koja je podstakla antiimigrantsko raspoloženje na kontinentu zategla je solidarnost Evropske unije.

Hamidova sestra Tuba rekla je da je porodica odlučila da rizikuje svoje živote na putovanju jer život u Avganistanu pod vlašću talibana više nije bio bezbedan, posebno imajući u vidu njen posao kao advokat.

"Ne mogu da živim u Kabulu i zbog njih moram da napustim Avganistan", rekla je Tuba, koja je zamolila da se njeno prezime ne koristi zbog straha za nju i bezbednost njene porodice.

Sada u Italiji, porodica mora da prođe obaveznu dvonedeljnu izolaciju zbog koronavirusa pre nego što tamo može da podnese zahtev za azil.

Tanjug/AP/Alessandra Tarantino

 

Hamid je rekao da su šverceri davali dovoljno vode za prva četiri ili pet dana, ali da su putnici posle dva dana pili morsku vodu sa šećerom.

Kada se jedrilica približila obali, putnici su izašli na palubu samo da bi videli dvojicu švercera koji su bili kapetani broda, obojica sa skijaškim maskama, kako beže sa mesta u crnom čamcu.

Lažna američka zastava

Jedrilice je teško presresti jer čak i za vazdušne patrole izgledaju kao normalni brodovi.

Neke od jedrilica su takođe ukradene i plove pod zastavama koje se razlikuju od zastava zemlje porekla, pa ih je još teže izdvojiti.

Na brodu "Passion Dalavare" postavljena je bila američka zastava.

Tanjug/AP/Alessandra Tarantino

 

Zvaničnici Crvenog krsta izbrojali su 101 osobu na brodu koji je dovezao Zakiju i Hamida u Italiju. Jedrilice poput "Passion Dalavare" namenjene su za 20 puta manje putnika.

Kada jedrilice stignu do Kalabrije, obično su napuštene na obali.

"Moramo da idemo dalje od pojedinačnih brodova i hapšenja krijumčara da bismo razumeli razlog eksponencijalnog povećanja. Jasno je da naš rad zahteva procenu moguće umešanosti klana Ndragenta", rekao je Đovani Bombardieri, glavni tužilac u Ređo Kalabriji.

Komentari (0)

Evropa