Umetnost Bisenije Tereščenko postaje deo večnosti: Mozaik srpske umetnice uskoro na Putu suza u Jerusalimu
Komentari21/04/2025
-09:13
Umetnost mozaika traje vekovima i priča nam priče kroz kamen i staklo. U srcu ove tradicije, jedan poseban mozaik nastaje pod rukama Bisenije Tereščenko, umetnice iz Srbije čiji mozaici već krase sakralne prostore širom Srbije, a uskoro i u Svetom gradu.
Kamen po kamen umetnica strpljivo gradi lik Bogorodice Trojeručice, koji će se uskoro naći na Putu suza u Jerusalimu.
"Motiv Bogorodice Trojeručice koji sam kao zadatak dobila od jednog dobrotvora koji je išao na hodočašće u Jerusalim i na Putu suza gde je prošao Hrist, video jednu fasadu jedne pravoslavne crkve na kojoj se nalaze Bogorodice tog formata, metar i po, metar i deset. Ja sada predstavljam našu zemlju na nekoj drugoj lokaciji i to tako značajnoj kao što je Via Dolorosa u Jerusalimu", kaže Tereščenko za Euronews Srbija.

Euronews Srbija
Tragovi kroz vreme i prostor
Diplomirala je na slikarskom odseku Fakulteta likovnih umetnosti u klasi profesora Slavoljuba Čvorovića. Na odseku Zidno slikarstvo magistrirala je ciklus mozaika na temu "Monumentalno u bajkama i mozaiku".
Od decembra 2021. godine radi kao docent na predmetu Mozaik, u okviru Visoke škole za umetnost i konzervaciju pri Srpskoj pravoslavnoj crkvi.
Proces stvaranja počinje idejom i skicom, zatim pažljivim odabirom materijala - prirodnog kamena, stakla i zlata.

Euronews Srbija
"Nabavka materijala je jako važna jer mora biti zadovoljena najsitnija likovna potreba, da se materijalizacija nekog motiva, koloristički ritmovi, kontrasti, da svaku potrebu koju slikar ima, može da zadovolji tim rasponom boja kamena i stakla", kaže umetnica.
Stvaranje mozaika zahteva strpljenje, preciznost i posvećenost. Svaki kamen mora biti pažljivo odabran, oblikovan i uklopljen.
"Najveći izazovi su možda traženje kamena i možda najnaporniji. Sam materijal zahteva komplikovanu obradu, sečenje. Neko ko se nije bavio ovom tehnikom, kada čuje reč mozaik, ima asocijaciju kockice, ali ih mi najređe koristimo. Maltene svaki kamen mora da se secne i ukroji", objašnjava Tereščenko.

Euronews Srbija
Umetnost mozaika ostavlja trag kroz vreme i prostor. Jedan od takvih tragova Bisenija je ostavila i u Andrićgradu u Višegradu, gde je njen mozaik postao deo kulturnog nasleđa ovog jedinstvenog mesta.
Pored toga, oslikala je enterijer pekare kao i nacionalnog restorana u Andrićgradu, oslikala je drvene babuške koje su uručivane kao nagrade na prvom Boljšom festivalu na Mećavniku, dizajnirala i izradila nagradne trofeje na festivalu "Kustendorf" - kamena jaja sa ugrađenom mozaičkom minijaturom.
Euronews Srbija
Ukrasila je ulazni portal Crkve Svetog Đorđa na Ravnoj Romaniji, mozaik na portalu Crkve rođenja Presvete Bogorodice u Zemunu, kao i Crkve Svetog kneza Lazara i Svetih srpskih mučenika i brojne druge svetinje.

Euronews Srbija
"Svaki kamenčić je odluka"
Likovna umetnica i slikarka Jasna Opavski, Bisenijina prijateljica, godinama prati njen rad. Njihovo prijateljstvo donosi poseban uvid u Bisenijinu umetnost i posvećenost mozaiku.
"Ja pratim rad Bisenije Tereščenko od studija. Kada je još dobila nagradu u svojoj generaciji za najbolje mozaik, bio je u pitanju autoportret. Još me je on impresionirao, ali i svi njeni naredni mozaici i lako ih možete prepoznati, po tome što ne postoje dva kamenčića iste nijanse da stoje u nizu. Ona je sasvim dosledna svojoj likovnoj poetici koju neguje u slikarstvu - kao kada meša uljane boje na paleti, ona isto tako bira svaki kamenčić. Kako ona sama kaže, 'svaki kamenčić je odluka'", objašnjava Opavski.
Euronews Srbija
Naša sagovornica kaže da je Bisenija u svom radu gotovo 90 posto koristi kamen, a samo 10 posto venecijansko staklo i to za akcentovanje boja, što njenu tehniku čini najtrajnijom.
"Ja bih mozaike Bisenije Tereščenko u sakralnim temama uporedila sa Dostojevskim u književnosti - kako je Dostojevski prikazivao religiju na jedan ljudski način, jezikom koji čovek može da razume, jezikom emocije, jezikom nekog unutrašnjeg konflikta, tako i Bisenija to čini u mozaiku", ističe Opavski.
Na našem putu kroz umetnost mozaika stižemo do fruškogorskog manastira posvećenog Svetoj Petki. Prema rečima igumanije Antonine, mozaik Bisenije Tereščenko oplemenjuje manastir čuvajući svetinju kroz igru svetlosti i kamena.
Euronews Srbija
"To je u stvari oživotvorenje lika Svete Petke u mozaiku, čiji lik se nalazi u samoj priprati manastira. Mi smo želeli da taj lik iz 1588. godine zaživi frontalno na crkvi", objašnjava igumanija.
Prema njenim rečima, Bisenija je u ovom mozaiku pokazala veliki umetnički dar.
"Sitnim kamenjem dala je sve te nijanse i čak svetlucavo polje oko Svete Petke na njenoj odeždi, kad sunce greje. Tako da je prilaz manastiru zbog nje veličanstven", kaže igumanija Antonina, dodajući da se nada da će umetnica raditi još neke mozaike za njihov manastir.
Mozaik nije samo umetnost. On je priča u kamenu, svedočanstvo vremena i vere. Bilo da krasi manastire Andrićgrad ili Jerusalim, svaki mozaik nosi pečat strpljenja, veštine i duboke duhovnosti, ostavljajući trag za buduće generacije.
Komentari (0)