Aktuelno iz kulture

Fotografije Sibil Bergeman u "Cvijeti"

Komentari

Autor: Euronews Srbija

06/05/2022

-

10:21

Fotografije Sibil Bergeman u "Cvijeti"
Fotografije Sibil Bergeman u "Cvijeti" - Copyright Goethe-Institut Serbien

veličina teksta

Aa Aa

Goethe-Institut Beograd u saradnji sa Institutom za odnose sa inostranstvom (ifa) predstavlja izložbu "Sibil Bergeman. Fotografije" - retrospektivu jedne od najznačajnijih nemačkih fotografkinja prošlog veka, koja će biti otvorena za publiku od 7. maja do 2. juna u Umetničkom paviljonu "Cvijeta Zuzorić".

"Mene zanima periferija sveta, a ne centar. Meni je bitno ono što je nezamenljivo. Kada nešto nije u redu sa licima ili pejzažima…", reči su Sibil Bergeman.

"Ovaj projekat je više od pukog predstavljanja jedne od najistaknutijih nemačkih fotografkinja, jer ujedno omogućuje uvid u fotografiju Nemačke Demokratske Republike (NDR) koje je do sada veoma retko mogla da se vidi u inostranstvu", navode iz ifa.

Delo Sibile Bergeman je izuzetno raznovrsno - pored reportaža, pejzaža i gradskih prizora, ona se intenzivno bavi i fotografskim portretima. Međutim, postala je poznata, pre svega, kao modna fotografkinja. Od 1970. godine je fotografisala za "Sibile - časopis za modu i kulturu" koji je osnovan 1956. godine u NDR i kojem je Sibil Bergeman ostala verna sve do 1995, kada je prestao da izlazi.

Goethe-Institut Serbien

 

Fotografijama za "Sibile" je postala poznata širokoj publici. Već se u ranim radovima nazire osnovni stav Bergemanove koja nastoji da uhvati više od puke pojavne stvarnosti. Njeni radovi, koji deluju kao snimci trenutka, brižljivo su komponovani i inscenirani.

Retko je fotografisala u studiju; svoje modele je uglavnom smeštala na javna mesta, ulice ili ispred industrijskih građevina.

Goethe-Institut Serbien

 

"Fotografije Sibil Bergeman svoj intenzitet i moć slike crpu iz sračunatog kontrasta između mode, modela i okruženja koji potiču iz različitih sfera stvarnosti. Njen kreativni učinak pojačava te suprotnosti kako bi se otkrili dodatni slojevi interpretacije prikazanog, a posmatrač mogao da otkrije iznenadne i neretko nadrealne momente. Pri tom njeni modeli ne deluju kao manekeni koji koketiraju i ponašaju se izveštačeno, što je bio čest slučaj kod mnogih kolega sa Zapada. Štaviše - sasvim u duhu slike o ženi iz NDR koja joj je bila bliska - prikazuje samouverene, pametne žene, pri čemu ne sledi državni diktat prikazivanja socijalističkog društva u NDR", navodi se u najavi izložbe.

Goethe-Institut Serbien

 

Nakon Ujedinjenja Nemačke, Sibil Bergeman nije promenila svoj način rada, bez obzira na to što je nekadašnja crno-bela fotografija zamenjena kolorfilmom: u svojim pejzažima i gradskim prizorima, u portretima i modnim fotografijama, ona i dalje traga za posebnim trenutkom ili za posebnim mestom.

Fotografisala je za časopise "Geo", nedeljnike "Di Cajt", "Der Špigel", "Štern" i "Njujork tajms magazin". Njena studijska putovanja su je odvela u različite zemlje Afrike, Amerike i Azije.

U njenim foto-reportažama nije primarna potera za motivima unapred definisanih tema - ona ne fotografiše ni katastrofe, ni senzacije, od velikih gestova draži su joj tihi momenti ispunjeni atmosferom.

Za svoje slike bira pre svega nespektakularne scene na marginama središnjih zbivanja, pretežno sporedne epizode koje neretko više govore i predstavljaju snažniji simbol od glavnog događaja. Na taj način, suvereno i instinktivno, budno posmatrajući pronalazi tačku u kojoj se čovek i njegovo okruženje spajaju u onu konstelaciju koja otkriva skrivene konotacije. 

Izložbu će otvoriti 7. maja u 17 časova i održati vođenje kustoskinja i ćerka Sibil Bergeman, Friede fon Vild.

Izložba Sibil Bergeman organizovana je u saradnj ifa sa Akademijom umetnosti u Berlinu i Fotografskom agencijom Ostkrojc, a njeno beogradsko izdanje realizovali su Gete institut u Srbiji i Udruženje likovnih umetnika Srbije (ULUS).

Preporuka za vas

Komentari (0)

Kultura