Reflektor

"U čeljusti medveda", drama o diplomati koji je spasao hiljade Jevreja, a završio u Lubjanki

Komentari

Autor: Euronews

19/05/2021

-

10:52

"U čeljusti medveda", drama o diplomati koji je spasao hiljade Jevreja, a završio u Lubjanki
"U čeljusti medveda", drama o diplomati koji je spasao hiljade Jevreja, a završio u Lubjanki - Copyright Nenad Šugić

veličina teksta

Aa Aa

Predstava "U čeljusti medveda" Dejvida Kruka, a u režiji Svetlane Dimčović premijerno će biti izvedena 23. maja u Bitef teatru. Uloge su poverene Mariji Bergam i Damjanu Kecojeviću.

"U čeljusti medveda" je moderan, novi komad britansko-jevrejskog pisca Dejvida Kruka koji na kamerni način, dramatizuje, poslednje godine pritvora i neosnovanu smrt Raula Valenberga, švedskog diplomate koji je spasao desetine hiljada Jevreja u Drugom svetskom ratu. 

Da li je švedski diplomata bio samo dobar?

Raul Valenberg, sin industrijaliste, diplomata u Budimpešti, nestao  je 17. januara 1945. godine. Njegov kraj života, u KGB zatvoru u Moskvi se u ovoj drami stavlja pred sud publike. Da li je moguće da je Valenberg zaista bio samo dobar čovek? Ili je ipak imao neku korist od falsifikovanja dokumentata koje je delio Jevrejima da odu u Švedsku i pobegnu od smrti? 

"Lubjanka je bila najgori zatvor u Sovjetskom Savezu posle rata, u njega su sprovedeni razni nacisti, ratni, a i drugi zločinci koji su pali u ruke NKVD, kasnije preimenovanog u KGB. Kod nas je UDBA imala sličnu svrhu, da lispituje i presudjuje neprijateljima države. To su naravno mogli biti i stranci. Upravo ovo se dešava Valenbergu, švedskom diplomati koji završava u ovoj `čeljusti medveda`. Tu počinje naša predstava iako istorija nema više da nam kaže, koliko su ga držali, kako i kada je preminuo. Baš u tom vakumu, u toj strogo čuvanoj državnoj tajni, se odvija ovaj komad. Šta su ga sve pitali, šta je on uopšte mogao da odgovori da izvuče živu glavu? A zamislite na momenat sebe, u ćeliji, kako se oslanjate na svoju državu da vas spasi... Da li ste Vi izdali državu, ili je ona izdala Vas? I da li će iko da se pozabavi Vama?“, ističe rediteljka.

Ne zna se koliko je mučen i kada likvidiran

Kako podsećaju iz Bitef teatra, ova dramatizacija se bavi problematikom prostodušne dobrote, u evropskom kontekstu Holokausta, sa praizvedbom u Beogradu, gde je u Drugom svetskom ratu na području Srbije došlo do istrebljenja 90 odsto jevrejskog stanovništa. 

"Ova drama ima odjek kod publike u Srbiji, ne samo zbog istorijske već i zbog osnovne ideje, da je vlada Švedske izdala Valenberga, diplomatu koga nikada nije zamenila za nekog drugog zatvorenika. I dalje se ne zna pouzdano kada je Valenberg likvidiran u zatvoru u Rusiji i koliko godina je tamo ispitivan, mučen i maltretiran. U čeljusti medveda se bavi baš time", dodaju iz beogradskog teatra.

Nenad Šugić

Praizvedba novog komada Dejvida Kruka na sceni Bitef teatra

Predstava je koprodukcija Bitef teatra i Merchant Culture, koju je Dimčovićeva osnovala 2013. godine sa ciljem digitalizacije umetnosti, uključujući i pozorište.

Dimčovićeva je rođena u Beogradu, a diplomirala je dramske umetnosti i englesku književnost na Univerzitetu u Birmingemu. Radila je kao asistentkinja režije i dramaturgije u Orange Tree Theatre u Londonu, kao rediteljka u Gate Theatre, a od 2003. godine radi sa Britanskim savetom na unapređenju nove drame i izvođenju stranih pisaca van njihovih govornih područja. Režira i gostuje u Finskoj, Rusiji, Litvaniji, Indiji, Sloveniji, Mađarskoj i Austriji, između ostalog dobitnik je i nagrade od Ministarstava za kulturu u Engleskoj i Finskoj. Prevela je više od trideset pozorišnih i radio drama, uključujući i dramu Sema Šeparda "Bog pakla" za Atelje 212.

Za kostim i scenografiju komada "U čeljustima medveda" zadužen je Aleksandar Denić, a muziku Aleksandra Đokić.

Komentari (0)

Kultura