Prva fotografija velike crne rupe u našoj galaksiji - Strelac A "svega" 27.000 svetlosnih godina udaljen od Zemlje

Autor: FoNet

12/05/2022

Tanjug/AP/Event Horizon Telescope Collaboration - Copyright Tanjug/AP/Event Horizon Telescope Collaboration

Astronomi širom sveta objavili su danas prvu sliku supermasivne crne rupe u centru naše galaksije Mlečni put, saopštila je Evropska južna opservatorija (ESO), čiji zaposleni su zajedno sa kolegama širom sveta učestvovali u projektu koji je, kako smatraju, obezbedio dokaz da se zaista radi o crnoj rupi.

Sliku je, kako je istaknuto u saopštenju, uspeo da obezbedi globalni istraživački tim pod nazivom Event Horizon Telescope (EHT) Collaboration, koristeći zapažanja iz svetske mreže radio-teleskopa.

Opisujući sliku, naveli su da "iako ne možemo da vidimo samu crnu rupu, jer je potpuno tamna, užareni gas oko nje otkriva o čemu se radi: to je tamno centralno područje - nazvano 'senka' - okruženo svetlom prstenastom strukturom.

Ugao iz koga je fotografija nastala hvata svetlost savijenu moćnom gravitacijom crne rupe, koja je četiri miliona puta masivnija od našeg Sunca".

"Slika je dugo očekivani pogled na masivni objekat koji se nalazi u samom centru naše galaksije. Naučnici su ranije videli zvezde kako kruže oko nečeg nevidljivog, kompaktnog i veoma masivnog u centru Mlečnog puta. Ovo snažno sugeriše da je ovaj objekat - poznat kao Strelac (Saggitarius) A* zaista crna rupa, a danas objavljena slika pruža prvi direktni vizuelni dokaz o tome", stoji u saopštenju ESO.

Procenjuje se da je crna rupa udaljena oko 27.000 svetlosnih godina od Zemlje.

Crne rupe je izuzetno teško uhvatiti jer su bukvalno nevidljive zbog činjenice da je njihova gravitacija tolika, da ni svetlost ne može da "pobegne" iz njih.