Autor: Aleksandar Todorović

03/09/2021

Efekat staklene bašte umanjuje emitovanje toplotne energije u svemir što utiče na klimatske promene i globalno zagrevanje Zemlje - Copyright NASA

Klima na našoj planeti zavisi od balansa između količine apsorbovane energije koja stiže sa Sunca i količine toplotne infracrvene energije koju Zemlja emituje u svemir.

Što više energije Zemlja primi, njena atmosfera će se više zagrevati i doći će do disbalansa u razmeni energije jer naša planeta neće moći da se oslobodi viška te energije. U studiji koju su uradili NASA i Nacionalna agencija za okeane i astmosferu (NOAA) došlo se do saznanja da se od 2005. do 2019. godine taj disbalans u razmeni energije duplirao.

Naučnici su poredili podatke dva različita načina merenja. Sateliti NASA merili su koliko energije uđe u atmosferu i koliko izađe. Osim satelita NASA je koristila sistem specijalnih okeanskih plovaka nazvanih Argo koji su omogućili tačnu procenu u kolikom procentu se zagreva površina okeana. S obzirom na to da 90 odsto viška energije koja stigne iz svemira završi u okeanima, to znači da dobijeni podaci treba da ukažu na promene u količini toplote koju okeani primaju, prenosi NASA.

Pixabay

Uvećanje disbalansa energije na Zemlji

“Primenom obe metode merenja došlo se do istih podataka koji ukazuju da se nastavlja disbalans energije u zemljinoj  atmosferi što je prilično uzbunjujuće“,istakao je Norman Loeb, autor studije.

Povećanje emitovanja gasova (ugljendioksid i metan) koji prouzrokuju efetak staklene bašte dovode do zarobljavanja toplote u atmosferi i zarobljavanja radijacije koja bi trebala da se vrati u svemir.

Zagrevanje dovodi i do drugih posledica, naglo se topi sneg i led što dovodi do povećanog isparavanja vode koje dovodi do dodatnog zagrevanja.

Zemljina energetska neravnoteža se dobija kada se skupe negativni efekti svih ovih faktora.

Da bi utvrdili primarne faktore koji pokreću disbalans, istražitelji su koristili metodu koja je pratila  promene oblaka, vodene pare, kombinovani doprinos zagađujućih gasova i uticaj svetlosti koja stiže sa Sunca, kao i količinu svetlosti koju reflektuje površina Zemlje, i razliku u temperaturi  površine Zemlje i temperature njene atmosfere.

NASA

Krivac efekat staklene bašte

Rezultatima istraživanja došlo se do zaključka da je dupliranje zagrevanja rezultat efekta staklene bašte koji nastaje aktivnošću ljudi dok se povećanjem vodene pare u atmosferi zarobljava znatno više odlazećeg zračenja što direkno povećava disbalans u zagrevanju planete. Osim toga, smanjenje oblaka i količine morskog leda dovodi do veće apsorpcije sunčeve energije i dodatnog zagrevanja atmosfere.

Takođe je veliku ulogu u povećanju zagrevanja odigrao prirodni proces u Tihom okeanu koji je prešao iz hladne u toplu fazu što je takođe u određenoj meri uticalo na povećanje zagrevanja atmosfere.

Loeb je saglasan da je ova studija samo pokazatelj trenutnog stanja klimatskih promena, ali da nije moguće precizno predvideti šta nas čeka u narednim decenijama i koliko će se naša planeta zagrevati. Ali je jasan i nedvosmislen zaključak istraživanja da, ukoliko se zagrevanje ne smanji  da nas čekaju velike klimatske promene u budućnosti.