Poznati

Imamović: Svet je predugo ignorisao patnju Bosne u rukama ekstremnih nacionalista

Komentari

Autor: Guardian

21/05/2021

-

10:15

Imamović:  Svet je predugo ignorisao patnju Bosne u rukama ekstremnih nacionalista
Imamović: Svet je predugo ignorisao patnju Bosne u rukama ekstremnih nacionalista - Copyright Wikipedia/Elekes Andor

veličina teksta

Aa Aa

Damir Imamović, jedan od najvećih regionalnih izvođača sevdalinki, nedavno je proglašen za najboljeg evropskog muzičara, prema oceni britanskog časopisa Songlajns i to u žestokoj konkurenciji sa čuvenom fado pevačicom Marizom i Semom Lijem iz Engleske.

Nakon teške godine u kojoj je od kovida izgubio oca, počele su da mu se dešavaju lepe stvari. Pored nagrade, dobio je i odlične ocene britanske kritike za album "Singer of Tales", a tim povodom, dao je intervju za čuveni Gardijan.

"Nisam očekivao pobedu, to je divno priznanje", rekao je on.

Njegova muzika osvojila je srca i uši Džoa Bojda i Andree Gertler, koji su koproducenti njegovog albuma. Bojd je radio sa izvođačima, kao što su Pink Flojd, Sendi Deni i Nik Drejk, ali i sa mnogim kubanskim, afričkim, bugarskim i albanskim muzičarima.

Uz violinistkinju Ivanu Đurić, Grega Kolena na basu i Derjom Turkanom na kamanči, gudačkom instrumentu popularnom na istoku Sredozemlja, Imamović stvara muziku koju smatra "sevdahom koji gleda napred i ne krije se u tradiciji".

"Sevdah je oblikovala mešavina kultura. Neki izvođači su ga pretvorili u balkansku muziku za zabavu, zato što je Goran Bregović pridobio ogromnu publiku izvodeći je na taj način. To nije moja interpretacija sevdaha. Ja sam deo tradicije prenošenja usmenog predanja kroz pesmu, muzike uz koju publika sedi i sluša, što nije jednostavno reklamirati, kao Bregovićevo: 'Dovedite Rome, hajde da se napijemo' sra*e", izjavio je Imamović.

Kako se rađa fašizam

Muzičar je, između ostalog, govorio o izazovima s kojima se suočavaju umetnici koji potiču iz male, siromašne zemlje, kao što je Bosna i Hercegovina, dok pokušavaju da postanu primećeni u širim krugovima.

"Neko me je pitao: 'Da li si mudriji, kao neko ko je morao da se bori za opstanak' i morao sam da sednem da razmislim: šta smo naučili? Pa to je to - rat , genocid, grozne situacije mogu da se dese svuda. Odrastajući u Jugoslaviji mislili smo da možemo da imamo najbolje od oba sveta, i Istoka i Zapada, a pogledaj kako smo završili! Da nismo pazili, da se nismo borili za dobro, jako loše stvari bi nas pobedile. Svet je predugo ignorisao patnju Bosne u rukama ekstremnih nacionalista, a kad pogledam na američke i evropske populiste i vidim kako su ukorenjeni u starim fašističkim partijama, to me plaši", rekao je on.

Novinar Gardijana ga je upitao "da li je nominacija za Oskara za film 'Quo Vadis, Aida' Jasmile Žbanić kompenzovala bol koji je izazvala Nobelova nagrada za književnost Peteru Handkeu, austrijskom piscu koji je bio najveći apologeta Srbije Slobodana Miloševića devedesetih godina na Zapadu i koji i dalje odbija da opiše masovna ubistva u Srebrenici kao genocid“.

"Jasmilin film je izvanredan i tera ljude da govore o Srebrenici, ali dati Nobela Handkeu pokazuje kako može biti slepa Zapadna Evropa - on sada leti širom Srbije i dobija razne počasti. Tako se rađa fašizam", odgovorio je Imamović.

Ipak, smatra da ima mesta za optimizam, jer Bosna uprkos svemu, napreduje.

"Sarajevo je kulturno živ grad. U njemu postoji jaka kreativna energija, odlični filmovi, predstave, džez festivali, a 2019. smo održali i prvu Paradu ponosa", rekao je on.

Na toj paradi Imamović je pevao sevdalinke i italijansku himnu protesta "Bella Ciao".

"Sevdalinke sam pevao jer verujem da je u tradiciji sevdaha jak poriv za emancipacijom, a `Bella Ciao`, zato što je ključno reći 'ne' svim hejterima, fašistima i homofobima na svetu", rekao je on.

Komentari (0)

Magazin