Novosti

Otkazan vam je let? Saznajte kako da ostvarite svoja prava na nadoknadu

Komentari
Otkazan vam je let? Saznajte kako da ostvarite svoja prava na nadoknadu
Euronews/Napravljeno pomoću AI - Copyright Euronews/Napravljeno pomoću AI

Autor: Euronews Srbija/T.T.

20/06/2025

-

10:59

veličina teksta

Aa Aa

Putovanja avionom, iako praktična i brza, često mogu doneti neočekivane situacije, kao što su kašnjenja ili otkazivanja letova. U takvim okolnostima, važno je da putnici budu svesni svojih prava i mogućnosti za nadoknadu štete ili kompenzaciju, kako bi mogli da primene dostupne opcije. Kompanija Air Serbia, uz podršku evropskih i srpskih zakonskih regulativa, pruža putnicima ključne informacije i podršku u ovim slučajevima.

Prema Uredbi EU 261/2004, koja je implementirana i u srpski zakonodavni okvir, putnici imaju pravo na različite oblike pomoći i kompenzacija u slučajevima kada im je ukrcavanje uskraćeno, letovi otkazani ili kašnjenja značajna. Ova regulativa se primenjuje na sve letove iz Evropske unije, ka EU, kao i one letove između evropskih i trećih zemalja, pod određenim uslovima.

Na šta putnici imaju pravo?

Avio-kompanija Er Srbija, koja je danas morala da otkaže sve letove za Rim zbog tamošnjeg štrajka, nudi dve opcije putnicima čiji letovi budu otkazani - nadoknadu ili preusmerenje. U slučaju nadoknade, putnici će primiti punu cenu karte za delove putovanja koji nisu realizovani, kao i za delove koji su već realizovani, ali let više ne služi svrsi njihovog prvobitnog plana. Kompanija će im takođe obezbediti povratni let do polazne tačke u najkraćem mogućem roku.

U slučaju preusmerenja, putnici će biti preusmereni na let pod sličnim uslovima prevoza do konačne destinacije u što kraćem roku, ili na let za kasniji datum po njihovom izboru, zavisno od raspoloživosti mesta. Ukoliko budu preusmereni na aerodrom koji se razlikuje od onog navedenog u njihovoj rezervaciji, kompanija će pokriti troškove prevoza do aerodroma iz rezervacije ili do druge bliske destinacije.

profimedia

 

Pored toga, putnicima će kompanija obezbediti besplatne obroke i osveženja u skladu sa vremenom čekanja, dva besplatna telefonska poziva, teleksa ili poruke, kao i besplatan hotelski smeštaj i prevoz do/od aerodroma ukoliko je potreban dodatni boravak usled preusmerenja.

Što se tiče naknade, ona iznosi 250 evra za letove do 1.500 km, 400 evra za letove od 1.500 do 3.500 km, i 600 evra za letove preko 3.500 km. Ova naknada se može umanjiti za 50 odsto ukoliko vreme dolaska alternativnog leta ne prevazilazi planirano vreme dolaska prvobitno rezervisanog leta za više od 2-4 sata, zavisno od razdaljine. Naknada se isplaćuje putem EMD vaučera ili elektronskog bankovnog transfera.

Kada kompenzacija nije moguća?

Međutim, kompanija neće isplatiti naknadu u slučajevima kada je putnik obavešten o otkazivanju leta na vreme (minimum 2 nedelje, odnosno 7 dana pre leta), ili kada mu je ponuđeno preusmerenje koje odstupa od planiranog leta za manje od 2-4 sata, zavisno od razdaljine.

Takođe, naknada neće biti isplaćena ukoliko su otkazivanje leta izazvale vanredne okolnosti koje se nisu mogle izbeći.

Tehnički problemi se smatraju izuzetkom od plaćanja samo ako nisu direktna posledica delovanja kompanije. No, ukoliko se radi o propustima, kompanija je dužna da pruži sve vrste kompenzacije.

Podnošenje zahteva za refundaciju ili kompenzaciju

Nakon što se dogodi događaj koji pokreće vaša prava, putnici prvo treba da se obrate avio-kompaniji putem njihovih web portala ili direktno preko e-maila. Potrebno je čuvati sve relevantne dokumente i dokaze vezane za let, uključujući račune za sve troškove nastale usled kašnjenja ili otkazivanja.

Ako odgovor avio-kompanije nije zadovoljavajući ili zahtevi nisu ispoštovani, putnici mogu poslatiti prigovor Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Srbije ili nadležnim nacionalnim telima u EU. Takođe, nevladine organizacije i specijalizovane platforme mogu biti od pomoći u procesiranju zahteva brže.

Komentari (0)

Putovanja