Putujete u Evropu? Ovo su sva nova pravila koja će vas dočekati na granicama i u gradovima
Komentari
28/12/2025
-15:00
Pravila putovanja širom Evrope promenila su se 2025. godine, od novih kontrola na granicama EU do rasta turističkih taksi i mera protiv neprimerenog ponašanja. Bio je to burna godina kada je reč o promenama u putovanjima, a kontrole su se pooštrile u gotovo svim oblastima - od granica do masovnog turizma.
Kako bi se očuvala ravnoteža između lokalnog stanovništva i posetilaca, destinacije su uvele nova pravila i propise koji utiču na pripremu za put, ponašanje i cene. Za one koji ulaze u EU, sada postoje dodatne provere dok blok digitalizuje svoje granice.
U nastavku je pregled najznačajnijih trendova i promena u putnim pravilima u Evropi.
Evropa pooštrava granične kontrole
Sistem ulaska/izlaska EU (EES) konačno pokrenut
EU je 12. oktobra konačno pokrenula svoj novi Sistem ulaska/izlaska (EES). Očekuje se da će fazno uvođenje biti završeno do 10. aprila 2026.
Umesto pečatiranja pasoša, putnici koji nisu iz EU i prelaze spoljne šengenske granice moraće elektronski da dostave biometrijske podatke – uključujući podatke iz pasoša, otiske prstiju i fotografiju – prilikom ulaska.
Sistem će obuhvatiti sve zemlje EU osim Irske i Kipra, kao i Island, Norvešku, Švajcarsku i Lihtenštajn.
Cilj je identifikovanje onih koji prekorače vizu i borbu protiv ilegalnih migracija proverom identiteta putnika, jačanjem bezbednosnih provera i vođenjem registra ulazaka u baze podataka EU.
Problemi u početnoj fazi doveli su do više odlaganja tokom 2025. godine. Nastavljaju se i dalje, a planirano novembarsko pokretanje na britanskoj luci Dover već je pomereno za putnike automobilima na 2026, kako bi se izbegao božićni haos u saobraćaju.
Tanjug AP/Felix Hörhager/dpa via AP
Dok zemlje prevazilaze ove početne poteškoće, putnici treba da očekuju kašnjenja pri ulasku u pojedine šengenske zemlje – iako se dugoročno očekuje da će sistem ubrzati kontrole.
ETIAS odložen do 2026.
ETIAS – Evropski sistem za putne informacije i odobrenja – trebalo je da startuje nakon EES-a 2025, ali je sada odložen do kraja 2026.
Od turista iz država kojima nije potrebna viza zahtevaće se da popune onlajn odobrenje pre ulaska u šengenski prostor, po ceni od 20 evra za većinu putnika.
Time će dobiti elektronsko odobrenje za boravak do 90 dana u okviru 180 dana. ETIAS će važiti tri godine.
Britanski ETA biće obavezan 2026.
Britanski Elektronski putni sistem autorizacije (ETA) uveden je u ograničenoj meri u oktobru 2023, ali se još uvek strogo ne primenjuje.
To će se promeniti od februara 2026, kada će turisti iz 85 zemalja kojima trenutno nije potrebna viza morati da zatraže digitalnu dozvolu za kratke boravke u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Prijava trenutno košta 16 funti (18,20 evra) i važi dve godine za boravke do šest meseci.
Troškovi putovanja rastu širom Evrope 2025.
Putnici se u 2025. nisu suočili samo sa novim taksama i inflacijom – turističke takse, ograničenja za Airbnb i druge mere protiv masovnog turizma učinile su putovanja skupljim.
Ograničenja kratkoročnog izdavanja smeštaja uvedena su u Parizu, Barseloni i drugim gradovima, uglavnom radi suzbijanja rasta kirija za lokalce u popularnim turističkim odredištima.
To je smanjilo ponudu jeftinog, Airbnb-tipa smeštaja.
Cene dodatno rastu zbog noćnih turističkih taksi uvedenih u zemljama kao što su Island, Španija, Norveška i UK – pa čak i zbog nastavka naplate jednodnevne takse u Veneciji. Mere imaju za cilj finansiranje turističke infrastrukture i sprečavanje prekomernog broja posetilaca.
profimedia/Francisco Javier Gil Oreja/imageBROKER
Sve to uklapa se u pomak ka tzv. "kvalitetnom turizmu", pri čemu mnoge zemlje žele da se udalje od masovnog, budžetskog turizma i privuku manji, održiviji broj posetilaca koji više troše.
Neke destinacije prebacuju povećane operativne troškove na turiste. Ljubitelji zimskih sportova posebno su pogođeni, jer su ski-pasovi u Švajcarskoj, Austriji i Italiji poskupeli i do 40 odsto u odnosu na 2021. u nekim odmaralištima, zbog rasta cena energije i troškova održavanja.
Evropa suzbija loše ponašanje turista
Dok mere koje povećavaju troškove imaju dvostruku funkciju – smanjuju broj posetilaca i povećavaju prihode – druge nove mere direktno ciljaju neprimereno ponašanje turista.
San Sebastijan je najnoviji španski grad koji je zabranio pušenje na plažama, dok je portugalska Albufeira ove godine uvela kazne za oskudno odevene turiste.
Pixabay
Nedavna zabrana brodova sa žurkama u španskoj luci Palma ima za cilj rasterećenje infrastrukture i rešavanje žalbi stanovnika na buku, prenosi Euronews.
U Francuskoj, mere počinju pre nego što turisti i slete. Od prošlog meseca, putnici koji krše pravila ili prave probleme tokom leta mogu se suočiti sa kaznama do 20.000 evra, pa čak i zabranom ukrcavanja do četiri godine.
Prava putnika 2025: Šta se menja?
Kružile su glasine o suzbijanju nestašluka budžetskih avio-kompanija koje grabe novac. Evropljani su zadirkivani primamljivom idejom o besplatnim putničkim torbama i boljoj nadoknadi za sve češća kašnjenja letova.
Ali snažan pritisak avio-industrije dovodi ove promene u pitanje. EU zakon za unapređenje prava putnika u vazdušnom saobraćaju razmatra se već 11 godina – ali aviokompanije tvrde da bi promene neizbežno dovele do poskupljenja karata.
Neke države članice EU čak se zalažu za smanjenje prava putnika povećanjem praga za kompenzaciju sa tri na četiri sata.
Pošto konsenzus nije postignut ove godine, pregovori će se nastaviti početkom 2026.
Nedavna odluka niskotarifne kompanije Rajaner da više ne prihvata papirne bording-karte takođe je izazvala zabrinutost. Jedna zemlja, Portugal, upozorila je da nove mere kompanije mogu kršiti prava putnika.
Portugalska vazduhoplovna agencija upozorila je aviokompaniju da ne može odbiti putnike koji imaju fizičke bording-karte.
Komentari (0)