Kako se zaštititi od "spoofing" poziva: Prevaranti koriste veštačku inteligenciju za imitaciju glasova
Komentari21/09/2025
-13:57
Služba za borbu protiv visokotehnološkog kriminala i Ministarstvo unutrašnjih poslova Srbije beleži sve češće slučajeve u kojima prevaranti pozivaju ljude i predstavljaju se kao neko njima blizak.
Često imitiraju glas člana porodice, prijatelja ili neke druge bliske osobe u zahtevu da dobiju novac, šifru ili neke druge osetljive informacije. Uz pomoć veštačke inteligencije i druge napredne tehnologije mogu lažno prikazati broj telefona i imitirati glas. Koliko je teško stati na put ovim vrstama prevara za Euronews Srbija govorio je Nikola Bogdanović, načelnik Odeljenja za suzbijanje elektronskog kriminala.
profimedia
"Pozivi lažnog karaktera zovu se - "spoofing" pozivi. Najčešće se koriste za pribavljanje protivpravne imovinske koristi uz pomoć online alata, a najčešće u VOIP centralama. Recimo, odete na putovanje i vašu baku pozove neko i kaže - vaša unuka je imala saobraćajnu nezgodu, tačnije, zove i predstavlja se kao vi i kaže da je zgazila čoveka i da treba da plati veliku sumu za izlazak iz pritvora. Baka "potrči" da vam pomogne i u tom momentu uplati novac", priča načelnik Bogdanović.
Navodi da bi u tom slučaju najbolje bilo postaviti pitanje koje samo ta osoba zna i tako vidite da li ćete dobiti dobar odgovor. Ili prekinete vezu i pozovete, u slučaju gore navedenog primera, vašu unuku, odnosno to lice koje vas zove i predstavlja se, da biste bili sigurni da se radi zaista o pravom pozivu.
"On vam izbacuje da je to taj broj telefona i glas koji se kombinuje uz upotrebu veštačke inteligencije - dobije vaš glas, ukoliko ima vaš glas. Najbolja varijanta je da postavite pitanje koje će tu osobu zbuniti da vidite da li će vam dati dobar odgovor. Najbolja mogućnost je da prekinete vezu i pozovete vi direktno. Bez obzira da li vas zove neko iz policije i predstavlja se da vas zove iz policije, prekinite vezu", navodi Nikola Bogdanović.
profimedia
Ukoliko vam se dogodi "spoffing" poziv obavezno podneti prijavu najbližoj policijskoj stanici po mestu prebivališta ili tužilaštvu kome pripadate. Inače, kod nas je bilo nekoliko pokušaja ove vrste poziva, a zabeleženi su u regionu.
"Služba beleži nekoliko slučajeva pokušaja takozvanog "spoofing" poziva, u regionu smo imali primere upravo toga da deca odu na letovanje, a onda roditelje pozivaju... To su "šok" prevare, tako ih mi zovemo", govori Bogdanović.
Ističe da je jako teško stati na put takvim prevarama, kao i to da Srbija ima odličnu saradnju sa drugim državnim organima, privrednim subjektima, kako u Republici Srbiji, tako i širom Evrope.
Savetuje ljude da što više rade na edukaciji, tehničkoj pismenosti, da bi mogli da prepoznaju prevaru.
"Ukoliko vas poziva banka, morate znati da vam nikada neće tražiti da odate osetljive podatke putem telefona ili mailom... Obavezno proverite, ponovo pozovite banku. Za recimo privredne subjekte bi jako bilo dobro da prilikom dobijanja promene uplate računa, da obavezno pozovu drugu stranu, znači onoga sa kim sarađuju i da pitaju da li je od njihove strane inicirana promena tekućeg računa kako bi potvrdili to, jer često se desi da prevaranti dostave drugi SWIFT, uplati se novac i kasno se primeti", kaže načelnik Odeljenja za suzbijanje elektronskog kriminala.
Ministarstvo unutrašnjih poslova upozorilo je nedavno građane da su sve češći "spoofing" pozivi.
Dakle, ako dobijete poziv u kojem traže novac, šifre ili osetljive podatke odmah posumnjajte, prekinite i pozovite osobu na broj koji već imate sačuvan i ne donosite odluke pod pritiskom, naveo je MUP i istakao da ako sumnjate na prevaru – odmah obavestite policiju.
Čuvajte svoju bezbednost. Glas koji čujete možda nije onaj kome verujete.
Više o ovome pogledajte u video prilogu iznad teksta.
Komentari (0)