Aktuelno

Momirović: Pitanje zaštite potrošača od suštinske važnosti za Srbiju

Komentari

Autor: Tanjug

16/05/2023

-

14:29

Momirović: Pitanje zaštite potrošača od suštinske važnosti za Srbiju
Kolica za kupovinu - Copyright Fonet

veličina teksta

Aa Aa

Ministar unutrašnje i spoljne trgovine Tomislav Momirović rekao je danas da je za Srbiju, koja je u procesu pristupanja EU, pitanje zaštite potrošača od suštinske važnosti.

"Želimo da pružimo našim građanima najbolje uslove kada je reč o trgovini. Da zaštitimo njihova prava i interese, ali istovremeno i da podržimo i razvoj našeg tržišta", rekao je Momirović govoreći na završnoj konferenciji povodom završetka tvining projekta "Dalje jačanje zaštite potrošača u Srbiji u novim tržišnim uslovima".

Istakao je da je zaštita potrošača zajedno sa zaštitom zdravlja glavni deo jednog od "fundamentalnog poglavlja" - poglavlja 28 u okviru pregovora o pristupanju Srbije EU.

"Implementacija projekta i dalje jačanje zaštite potrošača u Srbiji u novim tržišnim uslovima počela je u junu 2021. godine. Dok je novi Zakon o zaštiti potrošača usvojen u septembru te godine", naveo je Momirović.

Ocenio je da je usvajanjem tog zakona Ministarstvo trgovine pokazalo posvećenost sprovođenju politike zaštite potrošača i da teži uspostavljanju modernog i efikasnog sistema u toj oblasti.

Ministar je naglasio i da se uvođenje instituta prekršajnih naloga u Zakonu o zaštiti potrošača pokazalo kao jako efikasno rešenje.

"U prilog tome govori podatak da je tokom protekle godine izdato 1.196 prekršajnih naloga. Koji su su najviše odnosili na povrede zakona u delu reklamacionog postupka i neizdavanja računa", naveo je Momirović.

Naglasio je da pored velike podrške projektu harmonizacije nacionalnog zakonodavstva,

Ministarstvo čini i "značajne korake" kroz podizanje svesti javnosti o potrošačkim pravima.

"U savremenim društvima u potrošačkim društvima, prava potrošača ne mogu da budu odvojena od prava čoveka na dostojanstven život, prava čoveka da ono što zaradi svojim mukotrpnim radom bude poštovano na tržištu, i na tome ćemo naročito insistirati u narednom periodu", rekao je Momirović.

Istakao je da Ministarstvo za naredni period planira značajne aktivnosti na izgradnji efikasnog i održivog sistema zaštite.

"Među prioritetima se izdvajaju potreba za većim angažovanjem lokalne samouprave. Daljem jačanju udruženja za zaštitu potrošača. Imajući u vidu ekspanziju onlajn kupovine. Zaštitu institucionalnih kapaciteta i digitalizaciju sopstvenog rada", kazao je Momirović.

Dodao je da je pred Ministarstvom i sprovođenje novog projekta koji finansira EU pretpristupnim fondovima IPA 20-21, a čija će implementacija biti započeta u septembru.

"Kao što smo ostvarili rezultate u prethodnom periodu na ovom projektu koji je u završnoj fazi, verujemo da ćemo i u narednom trogodišnjem periodu koliko je trajanje novog IPA projekta koji finansira EU, takođe ostvariti zajedničke rezultate sa našim partnerima iz organizacije za zaštitu potrošača", zaključio je Momirović.

Šef operacija, Odelјenje II Delegacije Evropske unije u Republici Srbiji, Martin Klauke, rekao je da je EU podržala projekat unapređenja zaštite potrošača jer, kako je naveo, zaštita potrošača je pitanje koje pogađa ljude, a kao jedno od osnovnih prava koje se tiče sigurnosti građana izuzetno je važno za EU.

"U protekle dve godine, koliko traje realizacija projekta, dogodilo se puno dobrih stvari i veoma nam je drago kada vidimo da se pokazao uspešnim", naveo je Klauke.

Klauke je dodao da je zaštita potrošača jedan od stubova na kojima počiva jedinstveno tržište EU.

Ambasador Slovačke u Srbiji Fedor Rosoha naveo je da je projekat stvorio jedinstvenu priliku da se zajedničkim radom više evropskih institucija podigne nivo zaštite potrošača u Srbiji i usaglasi sa pravnim aktima EU.

"Stalno se potvrđuje da oblast zaštite potrošača pomno prate stručnjaci i komisija EU, ali i celokupno srpsko društvo, jer se radi o pitanju koje se tiče blagostanja ljudi, zadovoljstva i poverenja", naveo je Rosoha.

Zamenica ambasade Polјske u Srbiji Ana Perl rekla je da se nakon 24 meseca jasno vidi da je znanje, marljivi rad i posvećenost eksperata EU, koji su učestvovali na realizaciji projekta, u kombinaciji sa odličnom i prijateljskom saradnjom srpskih partnera donelo opipljive rezultate.

"Iz naše nacionalne perspektive, posebno smo ponosni što su stručnjaci iz poljske Kancelarije za konkurenciju i zaštitu potrošača, tokom trajanja projekta, mogli da predstave naša rešenja i najbolju praksu u vezi sa novim izazovima u elektronskoj trgovini, uključujući između ostalog i načine za identifikovanje nelegalnih praksi", navela je Perl.

Vođa projekta u ime Ministarstva unutrašnje i spolјne trgovine Republike Srbije Višnja Rakić rekla je da je za dve godine, koliko traje ovaj projekat, Srbija napravila jedan veliki iskorak kada je u pitanju zaštita potrošača pre svega na polju vansudskog rešavanja potrošačkih sporova.

"Obaveza učešća trgovaca u vansudskom rešavanju potrošačkim sporovima pokazalo se kao nešto što je efikasno", navela je Rakić.

Dodala je da je Ministarstvo posebno ponosno zbog uvođenja zaštite potrošača u obrazovni sistem.

"Moramo priznati da je to jedan veliki iskorak. Potpisali smo memorandum sa Ministarstvom prosvete o saradnji i od septembra krećemo sa edukacijom školske dece kada je u pitanju zaštita potrošača", istakla je Rakić.

Naglasila je da je važno edukovati mlade kako bi u budućnosti shvatili šta znači biti zadovoljan potrošač.

Tvining je pretpristupni instrument za izgradnju kapaciteta institucija uz podršku Evropske unije i zasniva se na partnerskoj saradnji između državnih administracija država članica i zemlje kandidata, a cilj projekta je jačanje administrativnih i profesionalnih kapaciteta korisnika, odnosno ispunjavanje obaveza u procesu pregovaranja o pristupanju Evropskoj uniji.

Tvining projekat "Dalje jačanje zaštite potrošača u Srbiji u novim tržišnim uslovima" je sproveden kroz partnerstvo Ministarstva ekonomije Slovačke Republike, Evropskog centra za potrošače Slovačke koji u projektu zastupa Regionalna razvojna agencija Senec-Pezinok, Kancelarije za konkurenciju i zaštitu potrošača Poljske, Fondacije za međunarodnu pravnu saradnju (IRZ) iz Nemačke i finansira se iz sredstava Evropske unije.

Realizacija Projekta je otpočela u junu 2021. godine, a završava se juna ove godine.
 

Komentari (0)

Srbija