Kako su obustave rada uticale na učenike i njihovo znanje: Direktorke škola o povratku u klupe i rezultatima testova
Komentari09/05/2025
-18:34
Za neke osnovce i srednjoškolce nastava u školama će biti završena regularno, kako je planirano. Osmaci će u klupama biti do 30. maja, a ostali učenici do 13. juna. Međutim, ima i škola u kojima će nastava biti produžena od pet do 25 radnih dana, zavisno od toga koliko su škole bile u obustavi.
Na nastavu i tokom leta mogu računati đaci onih škola koje su bile najduže u obustavi, a to su uglavnom gimnazije u Beogradu. Takođe, ima i onih škola koje još uvek nisu krenule sa časovima.
Takođe, Ministarstvo prosvete je zbog haotične školske godine izmenilo školski kalendar, pa je mala matura za osmake pomerena za nedelju dana i biće 23, 24. i 25. juna, a konačni rezultati biće objavljeni u ponedeljak, 30. juna.
Sagovornice Euronews Srbija saglasne su da je ova školska godina svakako bila izazov za sve – zaposlene u školama, decu i roditelje. One takođe navode da se aktuelna situacija ne može generalizovati, kao i da ona zavisi od škole do škole, odnosno od toga kako su do sada radile ili nisu radile.
Uprkos izazovima, smatraju one, škole širom Srbije pokušavaju da pronađu balans između nadoknade propuštenog i realnih kapaciteta učenika i nastavnika. Fokus je, kako kažu na suštinskom znanju i spremnosti za završne ispite, posebno kod osmaka kojima predstoji polaganje male mature.
Kako škole sada funkcionišu?
Direktorka OŠ "Vojvoda Mišić" Tijana Jovanović rekla je za Euronews Srbija da će učenici ove škole malo duže sedeti u školskim klupama, kao i da na taj način oni poštuju preporuku nadležnog ministarstva.
“Kod nas će se školska godina verovatno produžiti za pet dana, kako nam je Ministarstvo i dalo mogućnost. Tako da će se zvanično završiti 20. juna, umesto 13. juna,“ kaže direktorka Jovanović i dodaje da će i za učenike osmog razreda kraj školske godine biti pomeren sa 30. maja na 6. jun.
Slična situacija je i u OŠ "Svetozar Marković", kaže direktorka te škole Ivana Orolicki i navodi da je ova škola bila u obusavi, ali da je bilo kolega koje nisu.
“Planovi nadoknade su bili napravljeni prema projekciji da završimo 13. juna, ali je dobro što imamo tih pet dodatnih dana,“ objašnjava direktorka Orelicki.
Kako je dodala, oni će pokušati da pojačaju pripremnu nastavu za osmake i organizuju dodatne aktivnosti za učenike koji ne uspeju da završe sve.
Euronews
Na pitanje da uprkos tome što dodatno vreme donosi više fleksibilnosti, može li se sve zaista nadoknaditi, ona kaže da se ne može generalizovati jer se situacije razlikuju od škole do škole.
“Različite su situacije od škole do škole. Neke gimnazije praktično nisu radile celo drugo polugodište. Ako je škola dugo bila u obustavi, ne može se sve nadoknaditi,“ smatra Orelicki.
Ipak, u ovoj školi, dodaje, odlučili su se za pragmatičan pristup: “Uradimo one ključne sadržaje, najznačajnije, bez kojih deca ne mogu dalje. To je ono što je esencija svakog predmeta”.
Kako dodaje, postoje dani i izvesni nastavnici koji decu pozivaju na neki predčas, ali, objašnjava, to je jedan predčas, tako da, kako objašnjava, to nije neko veliko odstupanje koje je opterećenje za decu.
"Mi se trudimo prosto da dnevno opterećenje ne bude veće i da malo koristimo i digitalne alate, Google učionice, našto se sada negde i predviđa izmenama zakona da imamo taj model hibridne nastave, pa da deca deo sadržaja prosto dobiju i online", dodaje ona.
Da li je prekid nastave ostavio trag na navike, disciplinu i znanje?
Sagovornice Euronews Srbija saglasne su i da pored vremenskog gubitka, prekid u radu škola uticao je i na ritam učenika, odnosno na njihove radne navike, ali ne toliko i na znanje što potvrđuju rezultati probnih testova male mature.
"Poremetio se njihov normalan ritam i taj neki odnos prema školi kao obaveznoj. Malo se slobodnije ponašaju i to je po meni loša strana svih ovih dešavanja,“ kaže Orolicki i dodaje da je važno što su se učenici na vreme vratili: "Sada ih treba usmeriti na učenje i obaveze, čak i u kraćem vremenskom okviru.“
Jovanović potvrđuje da su i u njenoj školi deca teško ulazila u rutinu.
"Kao i posle bilo kog raspusta – bio on kratak ili dug – uvek im treba vremena da se vrate učenju i radu. Ali mogu to da postignu, nije to nepremostivo“, kaže.
Uprkos izazovima, rezultati probnih završnih ispita ohrabruju. U OŠ „Vojvoda Mišić“, rezultati su iznad očekivanja.
Tanjug/Vladimir Šporčić
"Nemamo učenika ispod četiri poena, a imamo i one sa maksimalnih 20. Srpski i matematika su bolje prošli nego što smo mislili. Statistički gledano, obustava nije ostavila posledice,“ navodi Jovanović.
Slično je i u OŠ "Svetozar Marković"; gde su učenici takođe pokazali solidno znaje iz matematike, maternjeg jezika i izbornog predmeta.
"Matematika je bila na proseku od 13,5 poena, možda čak i nešto više. Srpski je bio još bolji, a izabrani predmeti su negde oko 15 poena. Sve u svemu, rezultati su dobri,“ rekla je Orelicki.
Iako se školska godina za neke učenike produžava, ovi podaci pokazuju da su učenici, uz podršku nastavnika, uspeli da održe korak sa planom i programom, a dodatni dani do kraja juna poslužiće za konsolidaciju znanja i pripreme za završne ispite.
Kompletno gostovanje pogledajte u videu koji se nalazi iznad teksta.
Komentari (0)