Projektovani broj onlajn kladilaca dostići će 322.100 do 2029: Da li je to značajno za Srbiju?
Komentari
14/05/2025
-13:37
Ritual sastavljanja i uplaćivanja tiketa u kladionici polako postaje stvar prošlosti i sve ređih zanesenjaka. Sve više građana Srbije kladi se onlajn, a taj trend će se, navode stručnjaci, samo nastaviti. Prema podacima sa Statiste, broj onih koji se klade preko interneta preskočiće 322.000 do 2029. godine, dok će već do kraja ove godine prihodi na tržištu igara na sreću preskočiti 107 miliona evra. Očekuje se da će do kraja decenije to biti više od 126 miliona evra.
Sem velikog broja domaćih kladionica, koje imaju i fizička uplatno-isplatna mesta, u Srbiji su u poslednje vreme licence dobili i brojni brendovi iz inostranstva. Pred ljubiteljima klađenja je veliki broj opcija, a upravo zato pojavili su se i specijalizovani sajtovi, kao što je Legalbet, koji korisnicima pružaju detaljne recenzije i savete za odabir kladionice. Ovi svojevrsni vodiči za bukmejkere od dragocene su pomoći u situaciji u kojoj se operatori prosto utrkuju za naklonost korisnika.
Koliko brzo raste onlajn klađenje u Srbiji?
Koji su glavni razlozi što će svaki dvadeseti Srbin do 2029. godine posedovati nalog za onlajn klađenje, budući da će "penetracija tržišta" stići do skoro 5%?
Poređenja radi, trenutni prihodi od igara na sreću u Hrvatskoj iznose 159 miliona evra, a tamošnji rast je projektovan na 2,86% godišnje. Ipak, u nečemu Hrvati prednjače - procenat onih koji upražnjavaju onlajn klađenje je 11,5%, sa tendencijom rasta do 13,5% do 2029.
S jedne strane, Srbija jeste zemlja sporta, od naše ljubavi prema košarci, preko praćenja teniskih turnira koji su počeli sa dominacijom Novaka Đokovića, pa do one stare da imamo "deset miliona selektora", ali za državu u kojoj je prodaja preko interneta dugo bila misaona imenica, ovaj rast jeste gotovo vrtoglav.
Zašto sve više građana Srbije bira onlajn klađenje?
Eksperti navode da je ovaj rast počeo sa pandemijom koronavirusa, tokom koje se promenila i svest o plaćanju putem interneta. Pre toga, mnogi građani Srbije nisu imali previše poverenja, a u promilima se merio i procenat onih koji su plaćali striming servise.
Nakon 2020. godine, dotadašnji način "oflajn" klađenja, koji je podrazumevao fizički odlazak u kladionicu, ustupio je mesto mnogo jednostavnijim i bržim uplatama. Gotovo svaka onlajn kladionica u Srbiji poseduje mobilnu aplikaciju ili makar sajt prilagođen prikazu na mobilnim uređajima, a za razliku od staromodnog načina sastavljanja tiketa, uplata onlajn može se obaviti u svako doba dana i noći.
"Pomogli" su i sami operatori, koji su dužni da se povinuju dosta strožijim pravilima od onih koja važe u nekim drugim državama, uključujući i neke članice Evropske unije. To se odnosi kako na same novčane transakcije, tako i na pojačanu pažnju kada je u pitanju detekcija
problematičnog ponašanja, odnosno promovisanje odgovornog igranja. Uz to, i same domaće kompanije neretko su u delimičnom ili potpunom stranom vlasništvu.
Sve to podiglo je bezbednost: "provući karticu" na sajtu ili u aplikaciji kladionice više nije bauk. Na sve to, novac na račun igrača je odnedavno moguće uplatiti i na kioscima ili benzinskim stanicama, što dodatno olakšava stvari.
Kako se menjaju navike igrača
Umnogome su se promenile i igračke navike: dok je u prošlosti većina kladilaca bila zadovoljna ponudom koja je nalikovala nekadašnjoj sportskoj prognozi, odnosno kladila se na pobednika mečeva, sada stvari stoje drugačije. Onlajn klađenje omogućava mnogo veći broj opcija i kombinacija, kao i upoznavanje sa nekim manje popularnim sportovima u našoj zemlji. Sve više je onih koji poznaju i prate e-sportove, a takmičarske video-igre imaju i posebne televizijske kanale kod naših kablovskih operatera.
Najveća promena u samom "tipovanju" je korišćenje lako dostupnih statističkih podataka koji pomažu igračima, ali i mogućnost klađenja uživo, uz praćenje aktuelnih rezultata. Stariji čitaoci sigurno pamte čuveni teletekst ili pokušaje da se sazna ishod nekog meča - sada je sve to na doslovno jedan klik na telefonu.
Ne treba smetnuti s uma činjenicu da gotovo da nema sportskog takmičenja ili kluba koji nisu sponzorisani od nekog bukmejkera. I ako se prosečan prihod od korisnika, koji će do pomenute 2029. prema procenama sajta Statista, porasti na oko 375 evra, čini velikim, još značajniji je marketinški kolač koji se može videti na gotovo svakom televizijskom programu ili novinskom sajtu.
Dosta medijske pažnje redovno dobijaju i "vansportske" ponude, odnosno klađenje na događaje kao što su izbori, dodela Oskara, Evrovizija i slično.
Šta donosi budućnost?
Pitanje oglašavanja rešeno je i izmenama Zakona o igrama na sreću, koje su stupile na snagu u januaru 2025. godine, ali ništa od toga, kažu stručnjaci, neće zaustaviti rast tržišta sportskog klađenja u Srbiji, koje će se razvijati, navode podaci koje je sakupila Statista, oko 4,20% godišnje. Sve to znači da je ovo branša koja je u usponu, i o kojoj će se tek govoriti.
Komentari (0)