Društvo

Naplata ulaska automobilom u centar Beograda: Da li će kod nas biti primenjena mera koja je smanjila gužve u Londonu?

Komentari
Naplata ulaska automobilom u centar Beograda: Da li će kod nas biti primenjena mera koja je smanjila gužve u Londonu?
Naplata ulaska automobilom u centar Beograda: Da li će kod nas biti primenjena mera koja je smanjila gužve u Londonu? - Copyright Tanjug/Ana Paunković

Autor: Ivana Vlajković

23/11/2025

-

08:00

veličina teksta

Aa Aa

U Londonu, Milanu, Stokholmu i drugim gradovima u Evropi uvedena je naplata ulaska automobilom u centar grada. Jedan od ciljeva ovakve mere jeste da se smanje saobraćajne gužve. Profesori Katedre za bezbednost saobraćaja na Saobraćajnom fakultetu, među sedam mera, predložili su da se i u Beogradu uvede tarifiranje ulaska putničkim vozilima u centralni deo prestonice. 

Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić kazao je za Euronews Srbija da je on godinama predlagao da se usvoji ovakva mera. 

"Nijednu meru koju smo u Beogradu sproveli, nismo mi izmislili nego gledamo šta stručnjaci po svetu rade. Kada vidimo da nešto daje dobre efekte, to primenimo i kod nas. Naravno, adaptira se za naše uslove, mentalitet, materijalna primanja", kazao je. 

Napomenuo je da se u Londonu naplata ulaska u centralnu zonu sprovodi već oko 20 godina. 

"Na taj način su smanjili broj vozila na ulicama. Takođe su povećali i broj ljudi koji se voze jednim automobilom zbog podele troškova zbog ulaska u centralni deo grada. To je opet uslovilo da se dodatno smanji broj vozila na ulicama", rekao je profesor u penziji. 

Dodao je i da je u Londonu dozvoljeno da se automobili u kojima ima više ljudi kreću i žutom trakom. Cilj je da bude što manje vozila u kojima se nalazi samo jedna osoba. 

"Kada sam predlagao da se uvede naplata ulaska u centralnu zonu nije bilo sluha. Međutim, sada mi se čini da ćemo biti prinuđeni da to uradimo. Na taj način bi se omogućilo i da linije gradskog prevoza lakše saobraćaju jer bi gužve bile manje", naveo je. 

Tanjug video

 

Istakao je da je sada prosečna brzina kretanja linija gradskog prevoza od početne do krajnje stanice deset kilometara na čas. 

"Da bi se brzina prevoza povećala, mora da bude manje zakrčenih ulica i da više ljudi počne da ga koristi umesto da se vozi automobilima", zaključio je Milan Vujanić za Euronews Srbija. 

Profesor Saobraćajnog fakulteta Emir Smailović objasnio je za RTS meru tarifiranja ulaska putničkih vozila u centralnu zonu koju su predložili profesori Katedre za bezbednost saobraćaja na Saobraćajnom fakultetu.

"Mi smo svesni da u centralnom delu grada u Beogradu nema mesta za sve korisnike, odnosno potencijalne korisnike. Iz tog razloga moramo napraviti strategiju tarifiranja tako da se ograniči ulazak u centralni deo grada", rekao je Smailović.

Ulazak u posebnu zonu, navodi primer "kruga dvojke", posebno bi se tarifirao, pa bi vozači izbegavali putovanje u centralni deo grada.

Mehanizmi za to bi bilo tarifiranje, većom naplatom parkinga ili savremenim sistemima gde bi se svako vozilo koje pristupi toj zoni evidentiralo pomoću automatskih sistema i kamera.

Naplata u Londonu

Ulazak automobilom u centar Londona počeo je da se naplaćuje 17. februara 2003. godine, kada je uvedena "Congestion Charge zona". Trenutna dnevna cena je oko 17 evra, odnosno oko 1.990 dinara, ako se plati unapred ili istog dana. 

Od 2. januara 2026. predviđa se povećanje na oko 20 evra po danu, odnosno oko 2.340 dinara. Ova mera je smanjila saobraćajne gužve. 

Komentari (0)

Srbija