Nova mobilnost traži nova pravila: Da li će vozači "B" kategorije dobiti zeleno svetlo za teža električna vozila?
Komentari04/06/2025
-10:30
Zbog sve većeg prisustva električnih vozila na tržištu i potrebe za ubrzanom zelenom tranzicijom, Srpska asocijacija uvoznika novih vozila i delova predlaže izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja. Ključna tačka: omogućiti vozačima sa "B" kategorijom da upravljaju lakim komercijalnim vozilima čija težina prelazi 3,500 kilograma, ukoliko koriste alternativna goriva – poput struje ili vodonika.
Kako za Euronews Srbija objašnjava Boris Ćorović iz Asocijacije, prema važećim propisima u Srbiji, za upravljanje vozilima čija najveća dozvoljena masa premašuje 3,5 tone potrebna je "C" kategorija. To značajno otežava pronalazak radne snage u dostavnom sektoru, ali i usporava zelenu tranziciju.
"Mi smo se rukovodili direktivom Evropskog parlamenta iz februara prošle godine, koja omogućava upravljanje lakim komercijalnim vozilima do 4.250 kg sa 'B' kategorijom, ukoliko koriste alternativna goriva. Sve članice EU imaju rok od četiri godine da implementiraju ovu meru", rekao je Ćorović u emisiji "Hajde da razgovaramo".

Euronews
Prema njegovim rečima, razlog za ovakvu promenu u EU je tehničke prirode: električna vozila, zbog težine baterija, često prelaze propisani prag, iako su istih dimenzija i namene kao klasični dostavni kombiji sa SUS motorima.
"Kod nas je udeo električnih vozila u ukupnoj prodaji još uvek simboličan – oko 1 odsto od godišnje prodaje, a u ukupnom voznom parku tek 0,01%. Ipak, očekujemo rast, a u međuvremenu je u izradi potpuno novi Zakon o bezbednosti saobraćaja", navodi Ćorović.
Prema njegovim rečima, ovo je prilika da se domaće zakonodavstvo uskladi sa evropskim standardima.
"Kad se već radi potpuno novi zakon o bezbednosti saobraćaja, mi smo predložili da se taj član 195, koji tretira upravo kategorije vozačkih dozvola, izmeni u ovom delu. To smo podneli, a polazimo i od činjenica da smo na kraju krajeva država koja je kandidat za članstvo u EU, pa jednog dana ćemo svakako morati da harmonizujemo naše zakonodavstvo. Mislimo da je sada idealna prilika, kada se već radi novi zakon, da se unese i ta odredba, a na kraju krajeva da idemo u susret toj elektromobilnosti koja je, ne samo da je budućnost automobilske industrije, nego i sadašnjost", rekao je Ćorović.
Cena, infrastruktura i skepticizam
Glavni razlog zbog kog električna vozila još uvek nisu masovno prisutna u Srbiji jeste – cena.
"Ta vozila su skuplja u odnosu na konvencionalna. Drugi veliki problem je nedostatak razvijene mreže javnih punjača, a tu su i regulatorne prepreke – na primer, činjenica da se struja ne može naplaćivati po kilovat-satu, jer samo licencirane firme mogu da prodaju električnu energiju", objašnjava Ćorović.
Međutim, uprkos početnoj rezervisanosti kupaca, broj električnih vozila raste. Pre pet godina prodavalo se tek 10–20 godišnje, dok je prošle godine ta brojka porasla na oko 450 (uključujući i putnička i laka komercijalna vozila).
"Na poslednjem mestu, ali ne manje značajno, to je jednostavno trend i pravac koji je zauzela svetska autoindustrija i mi ćemo manje više u nekom narednom periodu, možda ne tako brzo kako se mislilo, ali u decenijama koje dolaze, svi morati da se prilagodimo tome i u jednom momentu ćemo preći manje više na električne automobile".
Subvencije i benefiti
Subvencije države od 5.000 evra po vozilu značajno olakšavaju pristup ovim vozilima. Posebno su primamljive manje gradske modele iz Kine, ali i domaći "Fijat Grande Panda" koji se najavljuje kao ekonomično rešenje.
"Električna vozila imaju niže troškove održavanja jer nemaju motor sa unutrašnjim sagorevanjem, ulje, filtere, DPF, auspuh, kvačilo... Takođe, performanse su im često bolje – snažnije ubrzanje, veći obrtni moment i mirnija vožnja", navodi Ćorović.
Trajanje baterije i punjenje
Najskuplji deo vozila je baterija – čini čak 60-70% ukupne vrednosti. Autonomija zavisi od modela, pa se kreće između 350 i 650 kilometara. Brzi DC punjači omogućavaju punjenje za 30-40 minuta, dok je na kućnim AC punjačima potrebno šest do sedam sati.
"Najbolje je kada vlasnici imaju svoj punjač kod kuće i pune vozilo tokom noći. To je najefikasnije i najekonomičnije", zaključuje Ćorović.
Kompletno gostovanje Borisa Ćorovića pogledajte u video prilogu na početku teksta.
Komentari (0)