Vozači, pažnja! Uskoro strože kazne za nevezivanje pojasa: Šta učesnicima u saobraćaju donosi novi Nacrt zakona
Komentari29/09/2025
-14:20
Sigurnosni pojas za jedne je osnovno pravilo bezbedne vožnje, dok je za druge tek nepotrebno opterećenje zbog kojeg se često i ne vezuju. Statistika pokazuje da je, nažalost, nevezivanje pojasa i dalje jedan od vodećih uzroka saobraćenih nezgoda.
U proteklom periodu imali smo nikad crnje brojke povređenih i poginulih na našim putevima. Novi nacrt zakona koji se tiče sigurnosnog pojasa doneće strože kaznene mere, a koje novine nam još donosi, za Euronews Srbija priča pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja, Mirko Koković.
Euronews/Emil Čonkić
"Nažalost, kada govorimo o sigurnosnom pojasu, imamo veliki broj građana, odnosno putnika i vozača koji ne koriste sigurnosni pojas i samo zbog tog nekorišćenja sigurnosnog pojasa godišnje imamo čak preko sto lica koja smrtno stradaju u saobraćaju na putevima Republike Srbije. Ministarstvo unutrašnjih poslova godišnje otkrije, odnosno sankcioniše negde oko 200.000 vozača i putnika zbog nekorišćenja sigurnosnog pojasa", priča Koković.
Kaže da je za sada kazna za nekorišćenje sigurnosnog pojasa simbolična u odnosu na to kakve posledice ima, zato što sigurnosni pojas ima jako veliki uticaj na ishod saobraćajnih nezgoda. Inače, kada govorimo o nacrtu, odnosno o novom zakonu, čija je izrada nacrta u toku, predlog je da vozač odgovara za sva lica unutar vozila koja ne koriste sigurnosni pojas.

Tanjug/screenshot
"U trenutku saobraćajne nezgode u vozilu sve leti, kada dođe do prevrtanja vozila, dolazi do kontakta vozača i putnika, koji može biti takođe fatalan, takođe udara glavom u čvrste delove tela, zatim razbijanje stakla prilikom saobraćajne nezgode, vrlo često dolazi do deformisanja vozila, vrata se lako otvaraju, tako da... 2019. godine smo imali 15 lica koja su prilikom saobraćajne nezgode ispala iz vozila i verovatnoća da preživi jedno takvo lice je minimalna", ističe Koković.
Naglašava da sigurnosni pojas ima jako veliku ulogu i kada su u pitanju najmlađi učesnici u saobraćaju. Odnosno - korišćenje bezbednosnog sedišta.
"Težimo da nam preko 95 odsto vozača, putnika, tako i mališana, koriste taj sistem zaštite, pasivni sistem zaštite koji datira još od šezdesetih godina prošlog veka, ali i dan danas, pored svih savremenih sistema, kako aktivnih, tako i pasivnih zaštita, je jedan od najboljih. Negde oko 60 odsto mališana se prevozi propisno", kaže on.
Agencija za bezbednost saobraćaja svake godine preventivno utiče na promenu svesti građana kako u korišćenju sigurnosnog pojasa, primerom simulatora prevrtanja vozila i sudara gde građani mogu na raznim lokacijama da ga probaju.
Euronews/Ljiljana Pavlović
"Ove godine preko 13.000 građana probalo je naš simulator i verujemo da će promeniti svest, da će uticati na saobraćajnu kulturu konkretno kada je u pitanju korišćenje sigurnosnog pojasa. Takođe, negde oko 14.000 bezbednosnih sedišta podelimo svake godine besplatno u saradnji sa lokalnim samoupravama, tako da nemamo izgovor kako za korišćenje sigurnosnog pojasa, tako i za prevoz onog najvrednijeg što imamo, a to jeste naše dece", kaže Mirko Koković.
Ono što je jako interesantno, istiće on, takođe za izmenu zakona, je između ostalog zbog usaglašavanja propisa iz oblasti saobraćaja sa propisima Evropske unije.
"Konkretno Grčka je skoro pre nekoliko dana usvojila zakon, stupio je na snagu i za nekorišćenje sigurnosnog pojasa propisana je kazna od 350 do 2.000 evra, zatim oduzimanje vozačke dozvole na 12 meseci... Tako da, pošto je nama Grčka jedna od atraktivnih destinacija koju većina naših građana posećuje, mi moramo da se poštujemo te zakone, da se prilagođavamo njima, tako da obavezno da koristimo sigurnosni pojas kako tamo, tako i ovde", rekao je.
Komentari (0)