Društvo

Na meti sajber napada i aerodromi: Koji su najopasniji i kakvi su sistemi zaštite

Komentari
Euronews Serbia

Autor: Euronews Srbija

05/10/2025

-

18:14

veličina teksta

Aa Aa

Ključni sistemi su sve češće pogođeni sajber napadima, a poslednjih dana na meti su i aerodromi. Samo jedan tehnički problem u softveru koji oni koriste, bio je dovoljan da izazove haos na aerodromima širom Evrope, od Brisela i Berlina do Londona. Sistem za elektronsku prijavu i predaju prtljaga prestao je da radi, pa su aerodromi morali da pređu na ručne procedure, što je dovelo do kašnjenja i otkazivanja letova. Postavlja se pitanje koliko ovakvi udari mogu da uspore aviosaobraćaj i poremete planove putnika.

Da su aerodromi sistemi gde se najviše vidi taj udarac koji može da se nanese kaže za Euronews Srbija stručnjak za sajber bezbednost Miloš Andrić.

On dodaje da ako neko izvrši "napad" na neku firmu ili neki manji sistem, to neće imati takav odjek kao što bi imao jedan "napad" na aerodrome i uopšte na njihove digitalne sisteme zaštite.

"Kada pričamo o napadači, obično pričamo o nekim malo ozbiljnijim grupama", rekao je on.

Sagovornik Euronews Srbija kaže da se napad na aerodrom smatra napadom na infrastrukturu jedne države.

"To obično odjekuje i u drugim državama i najčešće produkt toga jeste destabilizacija takve jedne države ili privatne kompanije", rekao je on. 

Nekada, dodaje on, napadi na aerodrome mogu da budu dobar razlog da se izvrši revizija sistema koji se koriste za zaštitu i proveri na koji način su ti sistemi zaštićeni, da li su to licence nekih privatnih firmi ili su ipak na državnom nivou. 

"Mi ne kasnimo za svetom, zato što mi koristimo sisteme koji su ažurirani redovno, dakle, baze podataka, međunarodna saradnja, partnerstvo sa zemljama koje rade izrade takvih licenci, dakle, to je ono što je ključ", dodaje Andrić.

Da su sajber napadi u aviosaobraćaju termin koji je široko primenjen na dešavanja koja u nekim slučajevima jesu, a u mnogo slučajevima nisu bili povezani sa malicioznim namernim i nekim napadima koji mogu da se interpretiraju kao previše dramatični kaže za Euronews Srbija urednik avio-portala "Tango Six" Petar Vojinović.

"Ono što se dešavalo je prekid rada raznih softvera. Kada kažem raznih softvera, oni su zaista više zastupljeni, odnosno zastupljeni na nekoliko segmenata kada pričamo o komercijalnom vazdušnom transportu. Dakle, najčešće putnici imaju posledice, odnosno žrtve su otkazivanja ili odlaganja letova kada se nešto dogodi sa onim kompanijama koje opslužuju avio-kompanije na aerodromima. U tim slučajevima je ceo taj sistem od trenutka kada rezervišete kartu, do trenutka kada stavite torbu na check-in ili u drugim koracima interakcije na aerodromu, sve je to uvezano", rekao je Vojinović.

On je naveo da ne postoji regulativa na nivou opsluživanja putnika na aerodromima i da su to rešenja koja aerodromi kao odvojeni poslovni entiteti kupuju od drugih poslovnih entiteta koji su IT kompanije.

"Regulacija postoji na nekim većim, bitnijim infrastrukturnim firmama kao što su na primer kontrole letenja i unutar nekih sistema vezano za avio kompanije", rekao je Vojinović i dodao u tom IT delu, na primer, Kontrola letenja Srbije Crne Gore (SMATSA) nastavila saradnju sa francuskom kompanijom Thales. 

On dodaje da je ta kompanja, inače, dobavljač za svu moguću IT opremu i onu najkompleksniju koje su radari za nadzor aviosaobraćaja i da je SMATSA dobila dobila i softvere, procedure i rešenja koja se odnose na zaštitu. 

Kakve su posledice? 

Što je neki sistem vidljiviji u digitalnom svetu, to je jača meta za napade koji se dešavaju u enormno velikim količinama, kaže Andrić.

On je naveo primer jedne firme koja se bavi proizvodnjom čipova, a koja ima od 300 do 1.200 vektora napada dnevno na njihove sisteme zaštite.

"U javnosti se toliko i ne priča, ali jednostavno ništa se nije desilo. Takve pokušane penetracije su na vreme zaustavljane i otkrivene", rekao je on.

Posledice sajber napada na jake sistemime, prema rečima Andrića, mogu da budu višeslojne. 

"Prvenstveno može da ugrozi same sisteme, može da dođe do curenja podataka, može da dođe do jednog od najopasnijih vrsta napada koji se zove čovek u sredini. To je po meni lično jedan od najopasnijih vektora napada. To je kada napadači dobiju pristupnicu vašim sistemima i obitavaju zajedno sa vama u tom vašem ekosistemu zaštite, a vi to ni ne znate i onda to može da traje nekada mesecima, nekada danima, nekada godinama", rekao je Andrić.

On navodi da sistemi mogu da imaju sofisticirani način zaštite koji je skup.

"Ali onog momenta kada vaši zaposleni unutar te firme slučajno slikaju sebe možda za društvene mreže, a u pozadini se vidi nešto na računaru ili su slučajno odgovorili na neki mejl na koji nije trebalo ili nešto sumljivo što je stiglo u obliku atačmenta, pa je neko skinuo taj atačment i tako je kompromitovao", rekao je Andrić.

Kao što su aerodromi i aviosistemi zaštite ugroženi od sajber napada, Andrić navodi da su i banke svakodnevno na meti napada.

"Čak korporacije i banke plaćaju takozvane bele kolege iz informacione bezbednosti, koji namerno svakodnevno vrše penetracije u bankarske sisteme da bi banke videle kako to izgleda i kako da se zaštite", rekao je on navodeći da opasnosti koje vrebaju u digitalnom svetu pogađaju i zdravstvo. 

On naglašava da zato obični korisnici treba da obrate pažnju na zaštitu ličnih podataka.

"Morate da budete svesni sa kime komunicirate i kako vršite tu komunikaciju, šta delite od vaših podataka i koliko ste sigurni da će ti vaši podaci biti zaštićeni", rekao je Andrić. 

Ceo razgovor sa Milošem Andrićem i Petrom Vojinovićem možete pogledati u video prilogu iznad teksta. 

 

 

 

 

 

 

Komentari (0)

Srbija